Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 8 av 39

snälla kom med tips på vilka kaffebönor jag bör köpa? kör nu med lavazza gran aroma!

har rätt nyligen köpt en jura impressa c5. hade först napolissma, isomac, som gick sönder...och när den lämnades in på lagning, som skulle ta 3-4 veckor, övervägde jag att ge bort den och köpa en helautomatisk, jag blir nog aldrig en hejjare på espresso på egen hand.

däremot har jag nu märkt vilkan OTROLIG skillnad det är på bönorna.
    igår köpte jag lavazza (som jag inte kommer ihåg, möjligtvis gold eller lyx eller nåt sånt) kaffet var verkligen inte drickbart!!
    den kom visserligen från ica, kanske hade stått länge?
    beskt och inte gott! (typiskt, första gången man skulle bjuda folk på espresso från nya exklusiva maskinen)

hur som helst så undrar jag, ni som smakat lavazzas gran aroma, vad tycker ni? jag tycker att espresson blir supergod!!!!!

men så har man hört om blandannat utsökt dyrt getbajs, la bomba och mauro de luxe...

nån som vet om dom skiljer sig avsevärt från lavazzas aroma ( det ska vara aroma och inget annat möjligen crema eller vad den hette)

ja som alla förstår är jag en "färsking" ja

några tips??

vill pröva olika!!!!

Senior Member
    Reg.datum
    jul 2006
    Mauro Concerto fungerar väldigt bra i helautomatiska maskiner som din C5. Ett budgetalternativ är Zoegas påsar med Sidhamo Etiopia som du hittar på lite mer välsorterade butiker och stormarknader.

Kaffemaskinen har en röd påse (kommer tyvärr inte ihåg vad den heter nu, men de säger att det är "deras eget märke") som är bra i helautomatisk och som kostade runt 160 kr kilot sist jag köpte den.

Du bör i första hand titta på sorter där man blandat i en del Robusta. Kärvheten behövs för att kompensera för helautomaternas problem med att krama ur maximal smak ur bönorna.

Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Du bör i första hand titta på sorter där man blandat i en del Robusta. Kärvheten behövs för att kompensera för helautomaternas problem med att krama ur maximal smak ur bönorna.
    Precis, det är ju tacksamt att många billigare sorter passar bra i helautomater, i motsats till "prestigekaffen" som ofta bara blir blaj. Ett undantag är illy, det är 100% arabica men det tyckte jag själv funkade fint i min Jura när jag hade den.

Sedan hänger det såklart på ens egen smak, gör man espresso eller mest kaffe med mjölk? Etc, etc...

tack för svaren!!
    hade nån smakat lavazzas gran aroma?jag gör mest espresso.

Citat Ursprungligen postat av sannispannisen Visa inlägg
    däremot har jag nu märkt vilkan OTROLIG skillnad det är på bönorna.
    igår köpte jag lavazza (som jag inte kommer ihåg, möjligtvis gold eller lyx eller nåt sånt) kaffet var verkligen inte drickbart!!
    den kom visserligen från ica, kanske hade stått länge?
    beskt och inte gott! (typiskt, första gången man skulle bjuda folk på espresso från nya exklusiva maskinen)

hur som helst så undrar jag, ni som smakat lavazzas gran aroma, vad tycker ni? jag tycker att espresson blir supergod!!!!!

men så har man hört om blandannat utsökt dyrt getbajs, la bomba och mauro de luxe...

nån som vet om dom skiljer sig avsevärt från lavazzas aroma ( det ska vara aroma och inget annat möjligen crema eller vad den hette)
    Finns det någon som säljer Gran Aroma i Stockholm? Om det är den här du menar:

Förutom det nämnda Concerto så har jag för mig att Mauro Onda D'oro blir rätt bra i helautomat. Jag gissar att någon av Lavazza Qualitā Rossa och La Tazza D'oro FM bar också bör kunna bli OK.

Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Kaffemaskinen har en röd påse (kommer tyvärr inte ihåg vad den heter nu, men de säger att det är "deras eget märke") som är bra i helautomatisk och som kostade runt 160 kr kilot sist jag köpte den.
    Manaresi Rosso, men de verkar inte sälja den längre.
    Bialetti, Anfim, Rancilio, Elektra

ja, en sån där påse säljs på mediamarkt, i kungens kurva för 139 kr, har även sett den på andra ställen.mediamarkt har mkt espressomaskiner, det var där jag köpte min jura, och ganska mycket espressogrejer överhuvudtaget, bättre än ica känns det som iallafall.
    köpte som sagt lavazzas gold eller vad den heter hur är det möjligt att det kan skilja så i smak?
    så extremt mycket!!!!
    var in på en slags kaffeshop häromdan, men det var ingen riktig kaffebutik och såg lite olika mauro-märken där, de kostade runt 240 kr har jag för mig, men då hade jag precis köpt nya bönor.
    (jag skulle vilja ha små provsmakarpåsar, för nu har jag precis köpt lavazzan aroman och skulle jag köpa nåt annat skulle jag ju vilja smaka dom med, men har inga bra förvaringsburkar)

anledingen till att jag undrar så mycket över gran aroman är att jag vet faktist inte hur en espresso SKA smaka.
    har smakat några på cafeer som jag vart säker på, att så ska det inte smaka, och några har varit goda.
    jag själv gillar ju denna mycket, sitter just nu med en kopp, men om ni andra skule smaka av denna kopp kanske ni skulle kräkas?;-)

men jag ska pröva concerton:-) om en tre-fra dar då denna är slut, om den räcker så länge ens *s*

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •