snälla kom med tips på vilka kaffebönor jag bör köpa? kör nu med lavazza gran aroma!

sannispannisen

Well-known member
Sannis: Du vet att du kan gå tillbaka och redigera gamla inlägg?

Väldigt många inlägg bliré ;-)

Jag tycker du ska testa Mauro Concerto. Jag har än så länge inte pratat med eller träffat någon med en helautomat som inte tyckt väldigt mycket om det kaffet. Lavazza tycker jag du ska skippa helt. Det finns så många andra kaffesorter som är SÅ MYCKET bättre.

Färdigmalt finns ju inte heller någon anledning att köra, du har ju inbyggd kvarn i maskinen. Du vill väl utnyttja din maskin fullt ut?

Att köpa färdigmalt Lavazza till din maskin är verkligen som att köpa kaffe på Pressbyrån appropå din andra tråd här på forumet.

/Thomas



hej, jo men jag köpte den bara för att den dels var så billig och att nån annan sa att den var god, kul att testa bara!
jag tycker MYCKET om den här kenya AA med karaktär av svartvinbär...MMMMMM*:D från johan&nyström...
kanske ska köra på den, men först måste jag smaka på mauros också....
 

sannispannisen

Well-known member
Oavsett vad du köper för bönsort, köp just bönor och inte pulver.

Har du en kvarn så är det knas att köpa färdigmalet, chansen att du får rätt malningsgrad på det färdigmalda är typ 0,009% (och inte ens då smakar det lika bra som nymalet, färdigmalet tappar smaken snabbt och det är förmodligen redan X antal veckor sedan som det maldes, om inte månader...).

:coffee:



ok tack för infon, köpte den som sagt bara för att nån annan tipsade om den och tänkte att bönorna kanske påminde om den? varken mauro eller den lavazzan fanns att köpa där jag var idag.
 

sannispannisen

Well-known member
Om hon tyckte Lavazza Gran Aroma var jättegod varför ska hon då inte testa de andra sorterna (som bönor)? Löjlig kaffesnobbism, som vanligt när det gäller Lavazza på det här forumet...

Hon har ju redan sagt att hon ska testa Concerto, men även om jag sjäv brukar dricka Concerto från helautomat så kan jag tänka mig att många tycker det blir för beskt.


jag måste erkänna att isolan inte var lika god som den här kenya AA, och lavazza gran aroma kan också mäta sig med den, i min maskin och i min smak, den var god, det var den, väldigt speciell smak.

nu när jag dricker den här kenya så känner man aromen från svartvinbären, det kanske jag kommer tröttna på?men om concertan är besk så är det inget jag vill ens vill pröva på, gillar inte beska/syrliga bönor.

tack för inlägget.
 

sannispannisen

Well-known member
tomas - ang många inlägg, sorry men jag är en inbiten familjelivare ;-) www.familjeliv.se många inläg blir det, ofta flera 1000 i en och samma tråd:-o
men det ska ni få slippa här hehe....


kul med en så trevlig sida ialalfall, trots att det är killar mestadels, för på andra forum där männen huserar som på flashback eller pokerforum är det mest tjurfäktning hela dagarna, och på familjeliv är det mest riv och klös mellan oss mammor;-) hihi
 

Thomas

Well-known member
Sannis: Jag menade inte att kritisera ditt sätt att skriva, med fler inlägg och så. Jag ville bara påminna om att det går att lägga till i redan skrivet inlägg. Det blir ju lättare för oss att citera och kommentera då också.

TS tyckte att jag var snobbig när jag gav dig rådet att undvika Lavazza. Det får han väl tycka, men jag ser fortfarande ingen anledning att köpa det märket. Jag tycker fortfarande att det finns många andra kaffesorter som är mycket bättre. Men det är förstås dina smaklökar som ska välja. Kul att du hittar sorter du tycker om, och kul med en kvinna till här på forumet!

/Thomas
 

sannispannisen

Well-known member
Sannis: Jag menade inte att kritisera ditt sätt att skriva, med fler inlägg och så. Jag ville bara påminna om att det går att lägga till i redan skrivet inlägg. Det blir ju lättare för oss att citera och kommentera då också.

TS tyckte att jag var snobbig när jag gav dig rådet att undvika Lavazza. Det får han väl tycka, men jag ser fortfarande ingen anledning att köpa det märket. Jag tycker fortfarande att det finns många andra kaffesorter som är mycket bättre. Men det är förstås dina smaklökar som ska välja. Kul att du hittar sorter du tycker om, och kul med en kvinna till här på forumet!

/Thomas

hej, jaså du menade så? ja det är ju en väldigt bra funktion! på det andra forumet där jag är van att hänga får man absolut inte ändra i inläggen, man får bara göra en tilläggskommentar i trådstarten.
nej finns det mkt godare bönor än lavazzas så bör man ju välja dom, nu har jag prövat som sagt två till andra märken och de var ju inte fy skam:nowink:
 

ts

Well-known member
TS tyckte att jag var snobbig när jag gav dig rådet att undvika Lavazza. Det får han väl tycka, men jag ser fortfarande ingen anledning att köpa det märket. Jag tycker fortfarande att det finns många andra kaffesorter som är mycket bättre. Men det är förstås dina smaklökar som ska välja.

Det hade verkat mindre snobbigt om det hade verkat som du vetat vad du pratade om och inte tillhört någon av standardkategorierna gnällspikar, som är:

A) Nybörjare med billig halvautomat utan kvarn brukar köpa Qualità Rossa malt för mokabryggare, och eftersom malningen är fel får de dåligt resultat. Alltså är allt kaffe från Lavazza kasst.

B) Lavazza är ett stort företag, alltså är de hemska och KOMMERSIELLA. Alltså är allt kaffe från Lavazza kasst.
 

sannispannisen

Well-known member
Det hade verkat mindre snobbigt om det hade verkat som du vetat vad du pratade om och inte tillhört någon av standardkategorierna gnällspikar, som är:

A) Nybörjare med billig halvautomat utan kvarn brukar köpa Qualità Rossa malt för mokabryggare, och eftersom malningen är fel får de dåligt resultat. Alltså är allt kaffe från Lavazza kasst.

B) Lavazza är ett stort företag, alltså är de hemska och KOMMERSIELLA. Alltså är allt kaffe från Lavazza kasst.

jag är nybörjare men köpte aldrig färdigmalt från början, att jag köpte den där rossan var för skojs skull för att den var så billig och att det kan vara kul att prova på och jämföra färdigmalt köpkaffe (även om det smakar skit) märket var lavazzas rossa, altså kanske ett av de godare färdigmalda alternativen? eftersom folk i tråden nämnt märket.

jag köpte förvissa en halvautomat men även en kvarn..men nu när den är på lagning kör jag helautomat och när den andra är klar kommer jag variera mig lite. även fast inte inlägget var riktiat till mig kanske du menar mig när du breskrev "nybörjaren?"

självklart kommer jag inte köra färdigmalet när jag har inbyggd kvarn på ena och en "manuell" kvarn till den andra, är allt blodigt allvar för dig?:unsure:
 

ts

Well-known member
jag är nybörjare men köpte aldrig färdigmalt från början, att jag köpte den där rossan var för skojs skull för att den var så billig och att det kan vara kul att prova på och jämföra färdigmalt köpkaffe (även om det smakar skit) märket var lavazzas rossa, altså kanske ett av de godare färdigmalda alternativen? eftersom folk i tråden nämnt märket.

jag köpte förvissa en halvautomat men även en kvarn..men nu när den är på lagning kör jag helautomat och när den andra är klar kommer jag variera mig lite. även fast inte inlägget var riktiat till mig kanske du menar mig när du breskrev "nybörjaren?"

självklart kommer jag inte köra färdigmalet när jag har inbyggd kvarn på ena och en "manuell" kvarn till den andra, är allt blodigt allvar för dig?:unsure:

Nej det var inte alls en pik åt dig, det är förstås bra att du testar olika sorter! Jag undrade bara varför Thomas klagade på Lavazza i allmänhet, och listade de två vanligaste anledningarna varför folk verkar klaga på Lavazza utan att ha på fötterna här på forumet.

Jag brukar köra med färdigmalt + moka när jag inte har tillgång till kvarn... (sen finns det även några goda Lavazza-sorter för mokabryggare som inte finns som bönor, som Crema e Gusto och Crema e Gusto: Gusto Dolce). Så korståget mot färdigmalt överlåter jag åt andra...
 

Thomas

Well-known member
Det hade verkat mindre snobbigt om det hade verkat som du vetat vad du pratade om och inte tillhört någon av standardkategorierna gnällspikar, som är:

A) Nybörjare med billig halvautomat utan kvarn brukar köpa Qualità Rossa malt för mokabryggare, och eftersom malningen är fel får de dåligt resultat. Alltså är allt kaffe från Lavazza kasst.

B) Lavazza är ett stort företag, alltså är de hemska och KOMMERSIELLA. Alltså är allt kaffe från Lavazza kasst.

Ehh, vet inte riktigt vad jag ska vara på det du skriver.
Du drar en massa slutsatser som jag inte nämnt något om i mitt inlägg.

Har du vaknat på fel sida i dag, eller är det en vetenskaplig rapport du är ute efter där jag lägger fram alla mina fakta om varför Lavazza skulle vara kaffe av sämre kvalitet än fabrikatet xx och xxx?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
(sen finns det även några goda Lavazza-sorter för mokabryggare som inte finns som bönor, som Crema e Gusto och Crema e Gusto: Gusto Dolce). Så korståget mot färdigmalt överlåter jag åt andra...

Men moka är väl inte alls lika känsligt för rätt malningsgrad som espresso? Så det är inte så konstigt om färdigmalet fungerar bättre med moka än med espresso.

Men sedan... hade de sorterna funnits som bönor hade du kunnat testa skillnaden genom att använda båda växelvis. Jag tror definitivt att bönorna hade smakar mer, särskilt mot slutet av förpackningarna.
 

ts

Well-known member
Ehh, vet inte riktigt vad jag ska vara på det du skriver.
Du drar en massa slutsatser som jag inte nämnt något om i mitt inlägg.

Har du vaknat på fel sida i dag, eller är det en vetenskaplig rapport du är ute efter där jag lägger fram alla mina fakta om varför Lavazza skulle vara kaffe av sämre kvalitet än fabrikatet xx och xxx?

Eftersom de flesta som klagar på Lavazza här på forumet bara gör det för att man "ska" klaga på dem och egentligen inte har en aning om vad de pratar om, vore det ju trevligt om du kunde säga att du testat X, Y och Z med helautomat och ingen av dem blev bra, och att hon därför bör unvika Lavazza (vilket ändå vore tveksamt eftersom de har väldigt många olika bönor och blandningar, ungefär som att säga att J&N är skräp efter att ha testat två olika påsar).

Själv gjorde jag precis en dubbel på Qualità Rossa (hela bönor) som blev jättegod, söt men ändå kraftig smak och knappt märkbar syrlighet i eftersmaken. Sen finns det förstås både bättre och sämre bönor än dessa, men att bara gnälla allmänt hjälper nog ingen här.
 

sannispannisen

Well-known member
köpte lavazzas qualitá rossa, har inte hunnit bilda mig nån uppfattning direkt.
köpte även bönor från en presentbutik där jag bor, var ingen höjare direkt.
sov lite pån eftermiddagen med min son idag, drömde lite om mauros de luxe, kostar dom 500 kr kilot? jag köpte lite, dock hann jag ju inte smaka :(

jag tycker fortfarande att lavazzas gran aroma är väldigt goda, trots att jag smakat en del finare sorter...har nu en massa bönor väl förvarda i lufttäta nyinköpa burkar.
ska göra mig en kopp på gran aroman nu.
 

Molarin

Well-known member
Mauro DeLuxe kostar oftast 229 kr för ett kilo. I bra butiker kan du köpa en "delad" påse.
 

ts

Well-known member
Testa även Mauro Onda D'oro, den är som De Luxe fast med mer robusta i, så fungerar bättre med helautomat (och den är inte lika bitter som Concerto).
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp