Västeråsare

Maestro Andreas

Well-known member
Hallå alla som bor i Västerås.
Är det inte dax att vi börjar lista upp våra kaffe hak i stan. Vilket ställe har den bästa shoten osv. Hur många är intresserade av detta, samlas en dag och gå runt och testa vårt utbud.
 

JvD

Well-known member
Låter som en kul idé men jag befarar att det kan bli en rätt dyster stämning i gruppen när man når insikten att det finns få i Västerås som verkligen tar kaffet på fullt allvar. Devisen "Gott kaffe får man hemma" stämmer extra bra i Västerås. Hittar ni något undantag så meddela gärna, då vet jag vart jag skall gå nästa gång jag har tid att besöka någon av Västerås kaffebarer.

PS. Välkommen hit också. DS.
 

Alfredo

Well-known member
Testa choklaterian i konserthuset, dom har bella i kvarnen. Sen var det stället på Vasagatan som jag inte kommer ihåg namnet på..
 

Maestro Andreas

Well-known member
Testa choklaterian i konserthuset, dom har bella i kvarnen. Sen var det stället på Vasagatan som jag inte kommer ihåg namnet på..

Testade idag och ack vad besviken jag blev. Jag beställde en enkel espresso och en latte.
Esp var tunn och vattnig och gjord på gamla bönor smakade unket och dammigt. Latten var den samma fast med väldigt dåligt skummad mjölk, det var bubblor lika stora som "tennis bollar". Jag lovar det ä säkert. Med andra ord ingen bra dag på konsert huset
 

Maestro Andreas

Well-known member
Nu har jag även testat coffehouse vid sigma torget. Döm till min förvåning, beställde en ristretto och den smaka faktiskt ganska ok. Dock visste inte blondinen bakom spakarna vad det va, hon ringde chefen för att fråga!! Men,men det får godkänt inte mer.
 

Alfredo

Well-known member
Testade idag och ack vad besviken jag blev. Jag beställde en enkel espresso och en latte.
Esp var tunn och vattnig och gjord på gamla bönor smakade unket och dammigt. Latten var den samma fast med väldigt dåligt skummad mjölk, det var bubblor lika stora som "tennis bollar". Jag lovar det ä säkert. Med andra ord ingen bra dag på konsert huset

Ajaj.. tur att jag missade den koppen.. Passade du på att läxa upp dom då?
 

MatsZ

Active member
Hallå alla som bor i Västerås.
Är det inte dax att vi börjar lista upp våra kaffe hak i stan. Vilket ställe har den bästa shoten osv. Hur många är intresserade av detta, samlas en dag och gå runt och testa vårt utbud.
Undrar: Blev det nånsin av en rundvandring på jakt efter anständigt kaffe i Västerås? Ska dit i helgen och blir inte upphetsad av vad jag hittat på sajten om stans kaffe.
 

Alfredo

Well-known member
Trodde jag skulle få njuta en god mauro deluxe efter dagens lunch på Limone! Men jag tror dom försökte förgifta mig! Det som serverades i koppen var låångt ifrån vad jag brukar få ut av mauro. En nästan obefintlig crema, mer som en blek hinna ovanpå! Och med en halvilsken syra som största karaktärsdrag, banne mig om inte koppen var kall också..
 

larjo11

Well-known member
Skriver lite om mina erfarenheter om kaffet i Västerås.
Var runt hörnet på Fragolino en fredagskväll för ett tag sedan och försökte inmundiga en macchiato. Den var inte rolig. Smakade bränt och sur, kall var den oxo. :( Mjölken var iaf inte bubblig och i någorlunda rätt mängd.
Lunchade på di Spagna och beställde åter igen en macchiato. Fick en espresso med lika samma mängd skummig mjölk. Kall och bränd var den oxo.
Provade Kajens Fik för 2 helger sedan och fick en dubbel macchiato som liknade en cappucino med det bubbligaste skum jag har sett. :angry:
Provade Waynes espresso på Stationen. Enkel och dubbel vid olika tillfällen. PF på droppbrickan och snabb extraktion. Båda smakade brända, den enkla smakade surt oxo.
Måste jag gå någonstans för en fika så är det endast Chiccos jag har hittat som är acceptabel. PF:en ligger inte på droppbrickan. Men det kanske beror på att den inte hunnit dit. :unsure: När jag har varit där så har det varit mycket folk.
Skriver nog några rader om jag vågar göra några fler hugade försök på andra ställen i staden.
Lite OT:
Var på jobb 3 månader i Zagreb, Kroatien. Där fick man godkända espresso eller macchiato nästan vart man gick. Tom kontorets helautomat gav bättre kaffe än vad man får i Västerås:( Om man inte räknar med hemma i köket då :cool:
Om ni åker dit så ta ingen "vamlig" kaffe då får du en väldigt blaskig americano!
 

larjo11

Well-known member
Du är medveten om att alla forummedlemmar som ska till Västerås och vill dricka espresso, kommer att knacka på din dörr? :lol:

Var rädd för det. :blush: Såg i medlemslistan att det fanns 6 st till västeråsare som hade matat in att det hade en kaffemaskin. Borde funka där oxo. ;)
 

Musicman

Well-known member
Hej,

Ni är alla varmt välkomna hem till mig istället - en bit utanför Västerås men garanterat bättre kaffe...*S*. Det är sorgligt att inte något ställe finns i gurkstaden som kan prestera en hyfsad espresso....
 

Maestro Andreas

Well-known member
Men tillverka gurka det kan dom:) . Ni är hjärtligt välkommna till mig oxå fast de senate gångerna har jag misslyckats med mina rostningar, dom blir alldeles för mörka måste skärpa till mig bara så att ni vet .
Jag och Alfredo var ute på varda igår och ack vad besvikna vi blev när vi såg en gammal brewtus stå innklämd i ett hörn, avstängd och alldeles full av inntorkad mjölk på röret. Ja det är nog kört att få nått anständigt i denna stad.
 

Friulano

Well-known member
Ja espresso i Västerås som håller kvalitet det är svårt att få tag på. Det ställe som sticker ut från mängden är ju helt klart Chicco (fd. Barista) på Vasagatan. de kör med Molinari och man kan välja mellan Classico (50 % Robusta) och den ekologiska Molinari Bio. I övrigt är det bara skräp i Västerås. Har dock hört att ett litet ställe med influenser från Italianska espressobarer är på gång. Jag hänger gärna med på en espressorunda i stan iallfall men som tidigare sagts så får man det bästa kaffet hemma vad gäller Västerås.
 

Forumstatistik

Trådar
14,657
Inlägg
155,662
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp