En riktig nördfråga...

Musicman

Well-known member
Hej vänner,

När jag nu kört på med min Andreja i ett par månader har jag upptäckt att när jag slår ur pucken (som nu i princip alltid är fast och fin...:cool: ) så stannar det nästan alltid kvar en liten del av pucken, kanske en halv centimeter bred och några millimeter djup, i filtret och det konstiga är att det alltid sitter på den delen som är vänd mot handtaget:cool: Det jag klurar är på två saker; det ena varför det stannar kvar kaffe överhuvudtaget och det andra varför alltid på sidan mot mig? En tampningsgrej? Fördelningsgrej? Någon som har något tips?

Thanks in advance girls...:cool:

Musicman
 

JvD

Well-known member
Det är inte så enkelt att du slår på ett visst sätt och alltid gör på samma sätt. Testa lite olika sätt att slå på för att eliminera att just det är problemet. För att utesluta andra faktorer kanske du kan vrida på filterkorgen, har du förståss säkert gjort och det låter kanske osannolikt, MEN i syfte att vetenskapligt kontrollera för alla möjliga variabler ;-) Testa sedan vidare med tampningen, tampa olika och inte alls, fördela olika medveten och se om det kvarstår. Hur ser det ut i spridarfiltret och uppe i grupphuvudet, kanske vattnet fördelar snett och orsaker ett något högre tryck på ena sidan (ja ja, jag ÄR novis). Justera, rengör och testa. Jag har rätt liter maskinerfarenhet och är heller inte teknolog MEN vetenskapsman ut i fingerspetsarna ;-) Se bara till att förändra en parameter i taget också så att du har kontroll över andra parametrar och din undersökning.
 

AA

Skottjägare
Hej,

Kolla så att du tampar helt plant i filtret och inte lite snett mot handtaget. Jag hade samma problem för några år sedan och det berodde på snetamp.
En annan gissning är att bönorna inte är 100% jämt fördelade i filtret.

Om du inte har ett naket portafilter så köp ett. Kostar runt 5-hundringen om jag inte missminner mej. Det kommer inte bara att hjälpa dej att lösa detta problemet utan även ge dej 25 sekunders underhållning för varje shot!

Ha de´

/AA
 

Musicman

Well-known member
Tack för svar - låter som logiska lösningar....
Och ett naket har jag funderat på ett tag - var köper man ett sånt?

Musicman
 

AA

Skottjägare
Det kan du hitta hos Kaffemaskinen. 595:- har jag för mej att dom tar. Det är värt minst det dubbla i mitt tycke.

Ha de´ och lycka till!

/AA
 

Nickeh

Well-known member
Slår du ut pucken direkt efter bryggningen eller får den sitta kvar i handtaget tills nästa gång? Antar att det är det förstnämnda men om du låter den sitta kvar så brukar det fastna en del i botten på filtret.

Ett naket pf är ganska lätt att tillverka då mässing är lätt att såga i med metall såg. Själv använde jag en sticksåg monterad upp och ned i en arbetsbänk och det var inga problem.
Däremot så är nog inte prisskillnaden så stor mellan ett naket pf och att köpa ett nytt vanligt så frågan är ju om det är värt arbetet.

Får du ingen ordning på det skulle jag testa med en annan filterkorg då det kan vara några ojämnheter i botten som gör att kaffet fäster lite bättre på vissa ställen. Det lär ju märkas om du gör som JvD föreslog att vrida på korgen i handtaget.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp