Mjölkbolagens fullatte

embr

Well-known member
Har ni märkt hur "lattetrenden" även fått diverse mjölkföretag att komma ut med färdiga, kalla, mjölk+kaffe-blandningar, som de då förstås kallar "latte"?

Arla har såklart ett par varianter, där åtminstone jag inte kan förstå skillnaden mellan "Arla latte kaffe" och "Arla latte cappuccino". Det är såna här produkter som får mig att önska att det fanns mer "varumärkesskydd" kring vad som är och inte är en latte. Arla tycker att både en latte och en cappuccino är "mjölk med socker och 0,6% (!) kaffepulver", det känns inte helt bra.

Betydligt bättre är schweiziska Emmi med sina "Caffè Latte"-produkter; de verkar åtminstone vara gjorda genom att de faktiskt ... häller mjölk i espressokaffe (18% espresso i latte-varianten). Otroligt. De är också rejält sötade; jag drack en nu på morgonen utan att ha läst innehållsförteckningen ordentligt och blev lite förvånad. Det är 10% socker, vilket inte är långt ifrån Coca-Colas 10,6%, och inte riktigt vad jag hade tänkt mig. Plus dock för att de är jättenoga koffeindeklarerade, 120 mg för den vanliga latten.

Jag tror båda dessa produkter egentligen borde klassas som nåt slags kaffesmakande desserter, med tanke på sockerinnehållet.

Nån som har testat nån annan variant och kan komma med tips?
 

Maestro Andreas

Well-known member
Det bästa är väl att inte dricka dem överhuvudtaget. Göra en egen islatte och hälla på termos, låter ju faktiskt bättre i mina öron. På detta sätt får man en okontrolerad koffeinhalt vilket oxå är roligare.
 

embr

Well-known member
Sant, men det är ju några gånger komplexare. Särskilt för mig, som inte ens har "espressomaskinen" framme till vardags. Det ska bli bättring på den fronten har jag dock lovat mig, när jag uppgraderar till en maskin värd namnet. :)
 

Camera IT

Well-known member
Jo eftersom man testar allt minst en gång provade jag en sån där färdig latte från mjölkdisken. minns inte märket, bägaren var lite spolformad. Smakade ondska...jag gör aldrig om det.
 

Maestro Andreas

Well-known member
Smakade ondska...jag gör aldrig om det.[/QUOTE]

Man lär sig av sina misstag Jag var oxå där.....suck
Fast de ser ju goda ut med sina flashiga muggar... ack vad man kan bedra sig. BEWARE AKTA ER SE UPP ONSKAN ÄR HÄR.
 

embr

Well-known member
Låter som en schweizare, de kan nog beskrivas som (åtminstone halvt) spolformade, och de kallar själva kärlen för just "bägare".
 

Olf

New member
...fast samtidigt är det ju mejerierna som ligger bakom latte-trenden, så de får väl göra lite vad de vill med den?
 

embr

Well-known member
Är det? Hur menar du då? Jag trodde det var mer ... tja, vet inte faktiskt hur jag skulle förklara uppståndelsen till trenden, det är kanske nåt andra här på forumet har bättre koll på. Inte har det väl gjorts så mycket faktisk marknadsföring för latte, cappuccino och så vidare av mejerierna?

Jag tycker nog ändå inte att termen "caffè latte" är deras att göra vad de vill med, jag lutar snarare åt att det borde vara ett mer eller mindre skyddad koncept, som falukorv. :)
 

Olf

New member
Inte reklam, men...

Är det? Hur menar du då? Jag trodde det var mer ... tja, vet inte faktiskt hur jag skulle förklara uppståndelsen till trenden, det är kanske nåt andra här på forumet har bättre koll på. Inte har det väl gjorts så mycket faktisk marknadsföring för latte, cappuccino och så vidare av mejerierna?

Nej, jag skulle inte heller säga att de "uppfunnit" termen eller gjort faktisk reklam för latte, men de har nog jobbat hårt för att den ska bli så populär på mer raffinerade sätt. Jag skulle gissa att de ligger bakom latte-delen i barista cup, att de ser till att det skrivs om latte i tidningarna, ser till att caféer gör latten synlig osv. osv.
 

embr

Well-known member
Mm, det kan jag verkligen tänka mig. En latte eller cappuccino är trots allt mest mjölk, i volym räknat. :) Jag såg också nånstans att Starbucks motiverar planerade prishöjningar med just stigande mjökpriser, så mjölken är såklart viktig i sammanhanget.
 

Maestro Andreas

Well-known member
Om jag inte är helt ute och cyklar så var det väl faktiskt arla som introducerade latte i sverige, för att "populärisera" mjölken.
 

lupoo

Well-known member
Arla jobbade hårt för att göra cafe au lait till något som alla skulle dricka. Designade egna loggor som återfanns på porslin och annat på caféerna under 80-talet.
 

Maestro Andreas

Well-known member
Så gott folk då vet vi lite historia om hur mjölk och kaffe blev ett med svenska folket.
Men vad gick fel och vad gör vi nu åt detta dilemma, fransmännen dom häller ut impoterat vin som kommer till frankrike kanske vi ska göra en kupp och hälla ut den så kallade latten...??? :) :)
 

LP

Member
Så gott folk då vet vi lite historia om hur mjölk och kaffe blev ett med svenska folket.
Men vad gick fel och vad gör vi nu åt detta dilemma, fransmännen dom häller ut impoterat vin som kommer till frankrike kanske vi ska göra en kupp och hälla ut den så kallade latten...??? :) :)

OT:
Försök har gjorts tidigare att hälla ut inte bara latten utan även kaffet.
"Emedan kaffe är en utländsk produkt och länge betraktades som en lyx- eller öfverflödsartikel och emedan smaken för detsamma visat sig så stark, att alla förbud mot dess förtärande uträttade ingenting, blef man redan tidigt betänkt på att erhålla inhemska ersättningsmedel för kaffe, s. k. kaffesurrogat, hvilka förordades af myndigheterna."
Ur Nordisk Familjebok 1876-1926
Bland de föreslagna surrogaten listas bl a maskrosrot och rostade ekollon, kanske skulle vara värt att prova? :nowink:
 

Lars

Well-known member
Farfar och farfars far samlade just maskrosrötter under 1:a världskriget. Om jag inte minns fel så sålde man dessa till Zoegas som sedan rostade dem.
 

Molarin

Well-known member
Jag hittade faktiskt äkta "surr"-kaffe på Hemköp i Mlmö när jag var där. Lite blandade rostade och malda grödor.

Skulle vara kul att prova, faktiskt.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp