La Pavoni: Europiccola kontra Professional, skillnader mellan årsmodeller?

LP

Member
Funderar på att införskaffa en begagnad Pavoni men vet inte om jag ska satsa på en Europiccola eller en Professional. Estetiskt sett tycker jag att promodellen vinner rätt hårt men kanske inte tillräckligt för att motivera den ganska stora prisskillnaden.

Hur är skillnaden mellan eu. och pro. rent praktiskt? Såvitt jag förstår föreligger endast två skillnader:
1. Manometern. Hur användbar/nödvändig är den?
2. Kokarens storlek. Som jag har förstått saken kan man verkligen inte göra mer än 8 koppar i rad så vilka fördelar skulle den större kokaren ge? Bättre temperaturegenskaper? Mer ångkraft? Finns det andra skillnader här som jag förbisett?

Övriga tips?
La Pavoni har ju sett i stort sett likadan ut i åtminstone 30 år men vissa små skillnader har jag upptäckt: olika färger på knapparna; en resp. två knappar; räfflat resp. slätt handtag är de jag kommer på nu. Representerar dessa saker andra större skillnader mellan maskinerna? (typ skillnader i komponenter, material, arkitektur etc.)

Ursäkta min extrema grundlighet (och formateringsiver).. Har druckit alldeles för mycket kaffe inatt, blir så här jobbig då :coffee:
Alla synpunkter tas tacksamt emot :)
 

Jemo

Well-known member
jag har en europiccola, min bror har en professional, så jag har kört ganska mycket med båda modellerna. båda är av den nyare så kallade milleniummodellen (dvs tillverkade efter april 2000 om jag inte blandat ihop det).

jag föredrar europiccola av två skäl: 1) det är ursprungsversionen, dvs uteseendemässigt så nära originalet man kan komma, 2) kokaren är mindre och går därför snabbare att värma upp (detta är säkert en ytterst marginell fördel, men i alla fall). jag har aldrig upplevt att den mindre kokaren varit något problem när det gäller hur många espresso man kan göra. man kan ändå inte göra mer än 2-3 dubbla i rad innan grupphuvudet blir för varmt.

milleniummodellerna har endast en knapp, dvs det finns bara ett temperaturläge. därmed faller lite av poängen med manometer tycker jag. så den saknar jag inte heller. istället för manometern har europiccolan en grön lampa som slocknar när maskinen är uppe i temperatur.

skillnaderna mellan milleniummodellen och den tidigare är att de förstnämnda har en knapp istället för 2 (på den tidigare modellen kan man skifta till ångläge när man skummar mjölk). jag vet inte om detta är en fördel eller en nackdel, kanske kan marran ge lite info här?

en annan skillnad är att milleniummodellen har "kolven" (alltså den som pressar vatten genom filtret) i nylon istället för mässing (detta gäller både europiccola och professional). detta är helt klart en nackdel eftersom den tenderar att lossna med jämna mellanrum (jag har löst det med gängtejp och det verkar funka bra, men jag skulle ändå föredra att ha en kolv i mässing, för där förekommer tydligen inte dessa problem).

en tredje skillnad är att milleniummodellens filter är 51mm istället för 49 (gäller också både eu och pro). detta är nog mest en fördel. de ändrade det för att lösa problemen med överhettat grupphuvud. de lyckades nog till viss del, men inte helt. en nackdel med detta är dock att man inte kan experimentera med elektras filterkorgar som är större och därmed möjliggör överdosering (elektras är tydligen också 49mm).

sen finns det lite andra mest utseendemässiga skillnader mellan olika årsmodellen, t ex släta och räfflade handtag, droppbricka i plast resp metall, det finns en budgetmodell med svart bas istället för krom eller mässing, det finns modeller med trädetaljer istället för plast, och så finns det tillbehör som t ex cappiccino automatic (som jag inte använder).

den största svagheten med pavoni (både eu och pro) är att det krävs väldigt mycket träning för att skumma mjölk. och det blir inte riktigt lika bra som på en stor maskin (typ giotto, bfc osv). det gör inte mig så mycket eftersom jag inte dricker så mycket kaffe med mjölk, men det är lite trist att inte kunna bjuda på en tjusig latte ibland.

om jag skulle köpa begagnat igen så skulle jag välja en europiccola millenium fast ett exemplar där den förre ägaren bytt ut nylonkolven mot en i mässing. eller så skulle jag försöka hitta ett ex av den nyaste modellen (stradivari) fast då faller ju lite av argumentet att man vill ha klassisk design.
 

LP

Member
Tack för det mycket uttömmande svaret. :)
Blir förhoppningsvis en europiccola inom kort, eller kanske en professional dårå. :unsure: Beror mest på vad som kommer upp.
Bra att veta att den största skillnaden ligger mellan milleniemodellerna och de tidigare.
Originaleuropiccolan är ett av de vackraste objekten i mänsklighetens historia men dit hör enligt mitt förmenande inte Stradivarin, så den går helt bort.

En annan fundering: Vissa av maskinerna jag kikat på har saknat delar (typ ångskruv och skruvlock), är det lätt (läs: billigt) att få tag i såna grejer?
Jag går händelserna lite i förväg kanske men det kan ju vara bra att veta... Även bakelithandtag kanske kommer behöva inhandlas.
 

Jemo

Well-known member
det finns en hel del på www.espressoparts.com. jag har inte beställt något därifrån, men de verkar inte jättedyra. dessutom tror jag den svenska generalagenten (www.gerby.com) har det mesta. de svarar inte på mail, men om man ringer är de väldigt hjälpsamma. de handlar nog egentligen inte med slutkund, men jag har köpt packningar där tidigare.
 

henrico

Well-known member
Gerby var otroligt bra att ha och göra med när min sambo trampade sönder locket till vattentanken. Jag fick ett nytt plastlock till min maskin levererat och klart på 2 dagar, billigt var det också.

Mail fungerade ypperligt för min del.
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp