Rökfritt på uteservering?

Rökfria uteserveringar?

  • Bra, borde lagstadgas!

    Röster: 116 55.8%
  • Bra, men ägaren bestämmer!

    Röster: 71 34.1%
  • Dåligt, rökning hör till!

    Röster: 21 10.1%

  • Totala väljare
    208

linken

lilla Kaffe & Chokladhandeln
Eftersom jag inte röker tycker jag att det bra med rökfria uteserveringar. Det är inte mindre trevligt att sitta ute och äta och någon röker vid bordet intill.
 

LP

Member
Trots att jag inte röker (längre) så tycker jag inte att lite rök utomhus är något större störningsmoment.
Skrikande småbarn, äckliga pensionärer och hundar t.ex. tycker jag är betydligt värre men kanske inte heller nåt som behöver förbjudas direkt, man kan väl ha lite förståelse för att folk har olika behov...
 

Tallinn

Well-known member
Vi har fått rökfritt inomhus här i Estland också nu och det är helt klart så att man ofta säger "vi sätter oss inomhus så slipper man rökarna".

Tycker ändå att det är upp till ägarna att bestämma, på vissa ställen passar rökning bättre/mindre illa än andra.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Trots att jag inte röker (längre) så tycker jag inte att lite rök utomhus är något större störningsmoment.

Det beror på hur vinden ligger på. Blåser det en lätt bris från "fel" håll och det sitter ett par bolmare vid bordet bredvid så har man ju all rök i ansiktet.

Blåser det år rätt håll så märker man inte så mycket, men risken är att det blir som Tallinn skriver, att de som vill slippa röken sitter inne.


Har vi alla varit. Jobbigast är det nog för föräldrarna... Som tur är har våra aldrig haft några riktiga "skriksessions" i affärer eller på restauranger, de är så snälla så. :)

äckliga pensionärer

Hmmm, förstår jag faktiskt inte, hur menar du då?


Borde definitivt förbjudas på restauranger (förutom ledarhund).
De ska man binda fast vid en lyktstolpe på gatan utanför, eller lämna hemma.

folk har olika behov...

Japp, de som har ett nikotinbehov kan ju ta med sig ett nikotinplåster eller gå runt hörnet för att dra i sig några bloss och de som har ett hundbehov kan binda fast hunden vid en lyktstolpe.:cool:

Men barn, det har vi alla behov av. Barn är framtiden.
 

Sir ToS

Well-known member
Självklart rökfritt... vill ju njuta av espresson och utomhus luften. det funkar inte om nån "jävel" förstör den med sitt rökande.
 

iceaway

Well-known member
Tycker det är bra, men att det är upp till ägaren att bestämma. Rökning stör mig inte så extremt mycket så länge inte någon sitter och blåser rakt upp i ansiktet på mig.
 

Björn

Well-known member
Intoleransen firar nya triumfer. Sverige är förmodligen den civiliserade världens mest intoleranta land.
 

Molarin

Well-known member
Intoleransen firar nya triumfer. Sverige är förmodligen den civiliserade världens mest intoleranta land.

Det är ju alltid någon som "måste" tolerera... Jag har tolererat rökare på uteserveringar i åtminstone 15 år. Nu är det dags för dem att ta hänsyn till mig och tolerera ett rökförbud.
 

Björn

Well-known member
Det är ju alltid någon som "måste" tolerera... Jag har tolererat rökare på uteserveringar i åtminstone 15 år. Nu är det dags för dem att ta hänsyn till mig och tolerera ett rökförbud.

Jag tror inte att du vet vad "att tolerera" betyder. I båda dina exempel har huvudpersonen inte mycket till val.
 

Molarin

Well-known member
Jag tror inte att du vet vad "att tolerera" betyder. I båda dina exempel har huvudpersonen inte mycket till val.


Jag tycker väl att det borde handla mer om att visa hänsyn än om att tolerera.

Tyvärr måste man i detta fall tvinga folk att visa hänsyn. Vilket också är en motsägelse i sig självt.

Vem är huvudpersonen? Finns det en huvudperson?
 

Björn

Well-known member
Det är ju alltid någon som "måste" tolerera... Jag har tolererat rökare på uteserveringar i åtminstone 15 år. Nu är det dags för dem att ta hänsyn till mig och tolerera ett rökförbud.

... för övrigt tycker jag också att idén att en orättvisa rättfärdigar än annan utgör ett ganska primitivt moralbegrepp.
 

Björn

Well-known member
Jag tycker väl att det borde handla mer om att visa hänsyn än om att tolerera.

Det håller jag med om, och samhället vore trevligare om folk i gemen var hänsynsfullare mot varandra.

Tyvärr måste man i detta fall tvinga folk att visa hänsyn. Vilket också är en motsägelse i sig självt.

Som du själv påpekar utgör detta en självmotsägelse - det är med andra ord nonsens.

Vem är huvudpersonen? Finns det en huvudperson?

Huvudpersonen i det första fallet är du, i det andra "rökare", eller de du besvärades av i det första fallet. Ordet du söker är hur som helst "utstå". Jag vet inte varför du hakade på mitt "tolerera" i sammanhanget.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp