Rökfritt på uteservering?

Rökfria uteserveringar?

  • Bra, borde lagstadgas!

    Röster: 116 55.8%
  • Bra, men ägaren bestämmer!

    Röster: 71 34.1%
  • Dåligt, rökning hör till!

    Röster: 21 10.1%

  • Totala väljare
    208

theseal

Kaffeterroristen
Jag brukar fejk-hosta ur mig lungorna som värsta astmasjuk, tänk "doc" i filmen thoombstone.

Brukar få de flesta att fimpa.
 

Satyricon

Well-known member
Tycker i princip också att det är motbjudande med rökning på uteserveringar, men kan ändå inte undgå att finna viss tjusning i att tända en cigarill av märket Garibaldi på en uteservering – som en hyllning till sommarkvällen och den store frihetshjälten, som sedan han enat Italien nöjde sig med en säck spannmål i arvode. Ack så fjärran från dagens girighet!
 

hrbrun

Well-known member
På jobbet har vi några rökare, och till saken hör att vi sitter i öppet landskap. De går ut titt som tätt och gör sitt, men sen när de kommer in luktar det f*n. Men ingen vågar säga till dom heller. Det är ganska störande med röklukt också.....
 

Pirre

Member
Man kan väl lägga av en rökare eller öppna en surströmmingsburk intill de som röker

Same same but different
 

Furioso

Active member
Ska man förbjuda folk att röka i närheten av uteserveringen också? Nä, trots att jag själv inte röker så måste man väl ända visa en viss tolerans.
 

MiC

Well-known member
Ska man förbjuda folk att röka i närheten av uteserveringen också? Nä, trots att jag själv inte röker så måste man väl ända visa en viss tolerans.
Man kan väl ändå uppfatta en viss gräns där?

Håller med om att toleransnivån ibland kan bli absurd, men det handlar ändå om en majoritet som påverkas av några få tack vare gammal vana.
 

GLC

Well-known member
Ska man förbjuda folk att röka i närheten av uteserveringen också? Nä, trots att jag själv inte röker så måste man väl ända visa en viss tolerans.

Ja varför inte, precis som i närheten av skolor eller i närheten av t.ex sjukhus. Bort med drägget.


No offence om någon forumist råkar vara rökare.
 

Yirgacheffe

Well-known member
Ja varför inte, precis som i närheten av skolor eller i närheten av t.ex sjukhus. Bort med drägget.


No offence om någon forumist råkar vara rökare.

Hur menar du då? Är det OK att jag kallar dig för drägg, ifall jag säger "no offence" direkt efteråt?

-Är själv inte rökare, men har svårt för den attityd som många ickerökare intar så fort frågan kommer upp.
 

robbowan

Well-known member
Tycker som sagt att anti-hysterin gått lite långt och röker som sagt var inte själv (förutom cigarrer då och då).

Avskyr att sitta bredvid en ciggrökare men å andra sidan så avskyr jag att inte kunna ta en god S:ta Damiana No 5 till en ekfatslagrad Matusalem.

Bästa lösningen vore att ha speciella krogar och uteserveringar för rökare som man var tvungen att söka licens för och sedan fick folk sjäva välja om de ville utsätta sig för röken. Rökfritt bör alltså vara grunden men undantag skall kunna göras. En kubansk restaurang utan cigarrtillstånd är absurt t ex.
 

snabbkaffe

Well-known member
Intoleransen firar nya triumfer. Sverige är förmodligen den civiliserade världens mest intoleranta land.

Borde kanske inte förbjudas, men rökare borde definitivt försöka visa lite mer hänsyn åt ickerökare.
Tänk på att man som rökare inte alls känner rökdoft lika skarpt som en ickerökare.

Ingen tvingar dig att röka, och ingen borde bli tvingad att ofrivilligt sitta i rök.

ps. och kasta inte era jäkla fimpar överallt ;)
 

Lazzaron

Member
Angående fimpar på marken håller jag med, men det är en helt annan fråga. Finns en och annan icke-rökare som skräpar ner också, ser oftare godispapper, gratistidningar, reklamblad etc på marken än fimpar.

Själv vidhåller jag vid min åsikt att rökning bör vara tillåtet på uteserveringar (caféer etc.)

Det optimala vore (dock endast tillämpbart för de etablissemang som har tillgång större uteplatser) att ha en dedikerad del av uteserveringen öppen för rökning och en minst lika stor rökfri. Hur mycket jag än gillar att ta en cigarr till kaffet vill jag inte ha rökare runt mig när jag äter. Skönt att mitt "stamhak" för kaffe och cigarr inte har någon matservering alls ;)
 

snabbkaffe

Well-known member
Min spontana känsla är att det är klart mycket mer fimpar på marken än annat skräp. Jag tror dock inte fimparna sticker ut så mycket då det tyvärr blivit en syn man blivit van vid.
Dock finns det en betydlig skillnad - godispapper stinker inte!
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp