Bärbar dator

Tobias

Well-known member
Hej nu uppmanar jag alla riktigtkaffedatornördar att ge mig uppslag till bärbar dator. Behöver inte vara det allra värsta men inte heller något som man behöver vänta på så att säga!

Det får inte vara Mac. Inget ont om apple men det är min sambo som ska ha den och hon orkar nog inte lära sig ett nytt operativsystem osv.

När jag ändå är i farten så skulle det vara bra om någon kunde tipsa om något bredbandsmodem, datorn kommer inte finnas i närheten av något uttag så någon mobil variant då.

tack på förhand!
 

martook

Well-known member
Den stora frågan när det gäller all viktig utrustning här i livet (espressomaskin, dator, kamera osv... :) ) är ju hur mycket pengar ni kan tänka er att lägga. Sen är också frågan om ni vill ha en liten och smidig sak eller ett stort och tungt härke.

En maskin som jag personligen är lite sugen på och som en kompis har beställt, är Dells nya XPS M1330:
http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.aspx/xpsnb_m1330?c=se&cs=sedhs1&l=sv&s=dhs

Liten och lätt sak, med riktigt bra prestanda. Dell är ju trevliga på det sättet att man själv får vara med och välja vad som ska sitta i burken också. Man får nog räkna med ett pris på runt 15000 dock, när man valt det man vill ha... så du får nog komma med lite mer information om vad du är ute efter om du ska få några vettiga svar :)
 

rhide

Well-known member
Jag köpte en JME Companion från JME data - billigt, man får komponera ihop datorn själv och grymt bra kvalitet och prestanda! Rekommenderas!
 

Thomas

Well-known member
Och som vanligt, alla tycker olika.

För att sålla mig till gänget oliktyckare kan jag väl lika gärna komma med mitt förslag också. Lenovo. Titta på något ur deras T-serie. De är rejält byggda, för att användas som bärbara datorer tidigare gjordes, det vill säga ute i farten (de flesta bärbara som köps i dag används i hemmen, och flyttas inte särskilt mycket)

Nackdelen med Lenovo är att de ofta ligger snäppet efter när det gäller de senaste finesserna, och de ligger ofta också högt i pris.
Men vadå, man kan inte få allt..

ÄR du ute efter något billigare, typ mellan fem och tio tusen skulle jag kolla på HP. De har ofta bra tangetbord (liksom Lenovo) och brukar erbjuda vettig prestanda till en ungefär lika vettig penning.

Bredbandsmodem? Menar du en trådlös Router?
Det är samma sak där, det finns hur mycket som helst att välja mellan. En djungel, minst sagt. Själv har jag goda erfarenheter från Linksys, men det finns säkert någon här som säger tvärtom.

Jag skulle i varje fall satsa på en beprövad modell. Det skiljer inte så våldsamt mycket på de allra senaste modellerna jämfört med de som funnits något år eller två. Diverse standarder har tillkommit, som oftast inte ens finns stöd för hos många bärbara. Ieee 802.11n exempelvis.
 

Tobias

Well-known member
Rent allmänt kommer datorn nog användas till surf och bildredigering. Så en skärm med bra upplösning osv!

Inte en trådlös reuter ;) utan ett mobilt bredband tex 3 eller något sådant, någon som har nån erfarenhet? Hon kommer att vara på sjukhus mycket så hon behöver ha något att fördriva tiden med och något som man kan surfa med utan att koppla upp sig via ett uttag.

Jobbigt med fler alternativ men bra också, men är det ingen som kan rekommendera samma sak? :)

har hört att hp ska vara bra från några håll så jag är inne på det faktiskt någon som har något dåligt att säga om dom?
 

iceaway

Well-known member
Rent allmänt kommer datorn nog användas till surf och bildredigering. Så en skärm med bra upplösning osv!

Inte en trådlös reuter ;) utan ett mobilt bredband tex 3 eller något sådant, någon som har nån erfarenhet? Hon kommer att vara på sjukhus mycket så hon behöver ha något att fördriva tiden med och något som man kan surfa med utan att koppla upp sig via ett uttag.

Jobbigt med fler alternativ men bra också, men är det ingen som kan rekommendera samma sak? :)

har hört att hp ska vara bra från några håll så jag är inne på det faktiskt någon som har något dåligt att säga om dom?

Brukar dom inte ofta ha mobilförbud på sjukhus för att mobilerna stör deras utrustning? I så fall kan det ju bli problem med mobilt bredband. Kanske är helt fel ute, men det kan ju vara värt att kolla upp :)

Inget ont om HP, jag har en själv och det har funkat bra. Ett par saker som strulat men det gick snabbt och smärtfritt att åtgärda. Transport ner till polen, byte av moderkort, och tillbaka på mindre än en vecka med leverans till och från dörren :)
 

Thomas

Well-known member
Jag tror inte du hamnar helt fel om du väljer HP. Det mesta de lämnar ifrån sig håller god klass. Ofta bra priser dessutom.

Det finns en djungel av modeller. Se till så att ni får en av de senare och en rejäl hårddisk och mycket minne från början. Helst 2 gigabyte om ni ska köra Ms Vista i den.
 

Eddie

Active member
Jag kan nog rekommendera Dell Inspiron 6400, pris runt 8000 kr med frakt, bra prestanda och en suverän skärm med "Clear View" och 1440x900 bildpunkter.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp