Sidan 5 av 7 FörstaFörsta ... 34567 SistaSista
Resultat 33 till 40 av 56

Ämne: cappuccino

Senior Member onymans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Citat Ursprungligen postat av josef Visa inlägg
    chokladen behåller jag gärna, men INTE som krydda på cappun.
    Hej Josef, håller normalt med om att choklad ej ska finnas på cappun men din australiensiska kollega på Espressini tillredde faktiskt en väldigt god cappu med vad jag tror var choklad inblandad...chokladen blev som inbakad i lattearten och väldigt gott!?

jag gick nyss upp och mätte upp i mina små fina koppar jag köpte från ica maxi på fynd för 5 kronor styck, Riktiga maffia koppar som passar utmärkt som antingen dub espresso eller en cappucino.

Min cappucino ser ut följande: ett enkel skott på Brasilian yellow Bourbon svagt överdoserad.
    Mjölk upp till toppen av koppen då koppen exakt rymmer 9cl.

Citat Ursprungligen postat av treefinger Visa inlägg
    Intressant. Du hade alltså gjort den på ett supertight dubbelskott? Visst är det rätt vanligt där ute att man annars gör cappu på enkla skott?

Lite slappare dragen dubbel här alltså, eller på samma vis som på cappun? Då kan man ju mysa till det med att köra naket rakt igenom. Tilltalande.
    Jag kör både supertighta dbl shots i cappun men främst "tighta" enkelshots, vilket var det jag menade. Då ligger det runt 20-23g i filtret vilket genererar runt 1.5cl per shot.Ursäkta att de blev lite vimsigt. Det ärväldigt sällan jag doserar under 20g

I Latten blir det ofta naket rakt igenom med tighta dblshots som är slappare än när jag drar "supertighta dblskott" till cappun. De är estetiskt tilltalande och blir bättre utan spoutsen, de brukar väl vara runt 4cl +- lite.

Hur gör ni?
    kräm café - Helsingborg

Mina cappuccinokoppar ligger på 15 cl, i de gillar jag att köra två shots direkt efter varandra av den enkla anledningen att min maskin inte ger mer än max 3 cl/shot. Kör oftast två droppande tighta på totalt 3-4 cl. Detta är ju inte optimalt, det är svårt att få till alla shots exakt lika. Men sen dricker jag bara med mjölk på morgonen också, därefter bara enkla, då 1,5-2 cl.

Citat Ursprungligen postat av onyman Visa inlägg
    Hej Josef, håller normalt med om att choklad ej ska finnas på cappun men din australiensiska kollega på Espressini tillredde faktiskt en väldigt god cappu med vad jag tror var choklad inblandad...chokladen blev som inbakad i lattearten och väldigt gott!?
    Mm. Jag vet. Det är en klassiker att pudra espresson med lite kakao, den smälter lätt, och när du häller mjölken får du fin kontrast och piffar upp arten en del. Riktigt snyggt tycker jag själv, men jag säger då att det är cappuccino med choklad. För det kanske är gott, det kanske är snyggt, men inte är det cappuccino i sin rena form. Han gör så, aldrig jag. Jag skulle aldrig bli glad av att få kakao om jag inte beställer det. Men men, vi har alla lite olika åsikter om det där tror jag.

Josef om jag kom in och beställde en cappucino a la Rom på espressino.

Hur hadde jag fått den, med dosering mängdkaffe, skum, volym osv

jag hade frågat vad du menade med "a la Rom".

Citat Ursprungligen postat av josef Visa inlägg
    jag hade frågat vad du menade med "a la Rom".
    Haha ja hadde menat att om jag blundar och dricker min cappu så ska ja tro att jag sitter på ett fik på väg till jobbet i rom=)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •