jag gick nyss upp och mätte upp i mina små fina koppar jag köpte från ica maxi på fynd för 5 kronor styck, Riktiga maffia koppar som passar utmärkt som antingen dub espresso eller en cappucino.
Min cappucino ser ut följande: ett enkel skott på Brasilian yellow Bourbon svagt överdoserad.
Mjölk upp till toppen av koppen då koppen exakt rymmer 9cl.
Jag kör både supertighta dbl shots i cappun men främst "tighta" enkelshots, vilket var det jag menade. Då ligger det runt 20-23g i filtret vilket genererar runt 1.5cl per shot.Ursäkta att de blev lite vimsigt. Det ärväldigt sällan jag doserar under 20g
I Latten blir det ofta naket rakt igenom med tighta dblshots som är slappare än när jag drar "supertighta dblskott" till cappun. De är estetiskt tilltalande och blir bättre utan spoutsen, de brukar väl vara runt 4cl +- lite.
Hur gör ni?
kräm café - Helsingborg
Mina cappuccinokoppar ligger på 15 cl, i de gillar jag att köra två shots direkt efter varandra av den enkla anledningen att min maskin inte ger mer än max 3 cl/shot. Kör oftast två droppande tighta på totalt 3-4 cl. Detta är ju inte optimalt, det är svårt att få till alla shots exakt lika. Men sen dricker jag bara med mjölk på morgonen också, därefter bara enkla, då 1,5-2 cl.
Mm. Jag vet. Det är en klassiker att pudra espresson med lite kakao, den smälter lätt, och när du häller mjölken får du fin kontrast och piffar upp arten en del. Riktigt snyggt tycker jag själv, men jag säger då att det är cappuccino med choklad. För det kanske är gott, det kanske är snyggt, men inte är det cappuccino i sin rena form. Han gör så, aldrig jag. Jag skulle aldrig bli glad av att få kakao om jag inte beställer det. Men men, vi har alla lite olika åsikter om det där tror jag.
Josef om jag kom in och beställde en cappucino a la Rom på espressino.
Hur hadde jag fått den, med dosering mängdkaffe, skum, volym osv
Följ oss!