cappuccino

demo

Well-known member
hahaha. Jag hade serverat den perfekt helt enkelt ;)

haha. men hur är den då?

Jag behöver insperation och recept hjälp!

Jag kör mina i 15cl koppar med en enkel espresso och fyller upp resten med mjölk.

Antingen är min mjölkskummning helt keff, eller så är mitt recept värdelöst.
 

josef

Well-known member
har inte mätt exakt, johan&nyströms cappuccinokoppar. 20cl? Enkel espresso och mjölk ända upp. tjocklek på krona 1 cm? har aldrig mätt, men ungefär när jag rört med skeden. Kopparna håller väl övre gränsen i storlek för vad jag tycker är ok. Vad är fel då?
 

demo

Well-known member
jag vet inte. jag brukar köra en dubbel espresso sen fyller jag på upp med mjölk.

Skummet kommer inte med alls pga av att ja antagligen har för mkt mjölk och skummet kommer ju på slutet när man häller upp mjölken. och jag tror att mjölken inte är tillräkcligt tjock nog.

Den smakar för lite KRÄMIGT helt enkelt...blir inge snyggt alls
 

demo

Well-known member
jag gör de hur mkt som helst, känns fortfarande för tunn.

Ska göra ett nytt test snart.

Va har ni för gästböna eller va man ska kalla de nu på jobbet?

Kör ni med panama fortfarande?
 

Buffeln

Well-known member
jag gör de hur mkt som helst, känns fortfarande för tunn.

Ska göra ett nytt test snart.

Va har ni för gästböna eller va man ska kalla de nu på jobbet?

Kör ni med panama fortfarande?

Har du koll på vilken temeratur mjölken har när du slutar skumma. Om den blir för varm så dödar du skummet och får tunnare mjölk.
 

josef

Well-known member
panama från j&n igen imorn i samband med att cruz himself tittar in en sväng. Just nu kilimanjaro från haugaard.
 

Delicerano

Delicerano, Sundsvall
Kom o skumma

Hela svedala är välkommen på Deliceranos Espressojam, där vi bla annat lär ut skummningstekniker - håll kannan snett, sätt ner röret vid klockan 2, blås in luften i 2 sekunder osv osv....

Kom o testa på riktigt, med alla former av kannor, Ilsa, Motta, hemmagjorda mm. Dessutom på en väl underhållen La Marzocco Linnea.

Plats, peng o tidpunkt finner ni under träffar...

Vi Hörs!
 

onyman

Well-known member
Mm. Jag vet. Det är en klassiker att pudra espresson med lite kakao, den smälter lätt, och när du häller mjölken får du fin kontrast och piffar upp arten en del. Riktigt snyggt tycker jag själv, men jag säger då att det är cappuccino med choklad. För det kanske är gott, det kanske är snyggt, men inte är det cappuccino i sin rena form. Han gör så, aldrig jag. Jag skulle aldrig bli glad av att få kakao om jag inte beställer det. Men men, vi har alla lite olika åsikter om det där tror jag.

OK, I see. Mitt "pet hate" när jag är ute och reser är att få cacao och andra konstiga saker på cappun. I Honduras och Guatemala fick man tex ofta kanel eller kardemumma!? Jag har tom fått cocktail bär, det du! :) I Brasiilien var det nästan OMÖJLIGT att slippa få nåt pudrat ovanpå: "Men då är det ju inte cappuccino?" :)
 

Musikarfelix

Well-known member
Det finns självklart mängder recept på hur man lagar en cappuccino, förr var det vanligt att man gick efter ett skumberg. En cappuccino för mig serveras i en kopp, en latte i ett glas. Jag tycker att den stora skillnaden ska vara att mjölken på toppen är något krämigare. Kakao, choklad kan ta bort den beska smaken om ett kaffe är för beskt, lite puder på toppen gör faktiskt stor skillnad rent smakmässigt tycker jag. Men skulle jag servera på ett café skulle jag aldrig servera med kakao/choklad på toppen, endast om kunden frågade om det.

http://www.youtube.com/watch?v=H_YfYMToMvI&feature=PlayList&p=4264736C07F773AD&playnext=1&index=4
Här försöker de visa hur man gör en cappuccino "utan de påkostade prylarna", problemet är bara att det ser grymt vidrigt ut (och smakar nog detsamma).
 

demo

Well-known member
20 cl kopp.

La bomba shot från jn

och kräääääämiiiig mjölk hela vägen upp. i cirklar hälda.

De är en perfekt cappu =)
Jag tycker att en cappu måste innehålla lite robusta, jordiga robusta smaken passar så bra me den söta krämiga mjölken.
 

demo

Well-known member
Jag har alltid haft ett problem med dem här UNDERBART goda cappucino som man får till då och då hemma.

Dem tar slut för snabbt!

Jag gjorde nyss ett sätt att slippa detta problem.

En stark dragen La bomba, just Labomba för dess starka smak.

Överdoserad och långt dragen.

7cl på 25sek. mussvansar hela vägen. grymt att bara titta på dem.

Sen ett stort latte glas och börja skumma. fint microskum och jag hadde min STORA cappucino.

Vill inte kalla den latte, för den smakade faktiskt som en cappucino fast stoor den slapp ta slut så snabbt.

La bombans starka smak gör att de blir mkt kropp och smakar inte så mkt mjölk som en vanlig latte brukar göra. Sen drog jag den ganska lång och överdosarde ganska mkt oxå.

Hur som helst var jag så glad över mitt nya recept så jag va tvungen att få dela med mig känslan.
 
Topp