cappuccino

Sophie

Member
Josef- jobbar du på götgatan ?

Har du varit på kafeet/galleriet som heter Caffè Testolin på Kocksgatan 52? nått att tycka om det?
 

josef

Well-known member
72° låter lite varmt va? 65° är väl mer lagom, vid högre temperatur än så ändrar mjölken struktur och tappar sötman.
72°C är max. Däröver denatureras proteinet, som det så fint heter. På vanlig svenska så förändras proteinet (cellstrukturen?) däröver. 65-70 brukar vara uppskattat av de flesta.
Josef- jobbar du på götgatan ?

Har du varit på kafeet/galleriet som heter Caffè Testolin på Kocksgatan 52? nått att tycka om det?
Yes I do. Har tyvärr aldrig varit där, skäms jag över lite. Paolo som äger stället har tittat in några ggr hos oss, och jag har lovat flera ggr att komma dit. Men ligger lite avsides...
 

Axel

Well-known member
Man lär sig nåt nytt varje dag.

De va nånstans jag läste att en americano var en espresso utspätt med vatten och sen stod de att lngo va en espresso plus lite vatten.

tyckte de lät samma och idiotiskt.

precis som en cappucino chiara som ska vara en cappucino med mer mjölk, alltså en latte:blush:

kul me snabba svar men nu måste ja till skolan..

Om du använder cappuccinokoppar a la 15cl och latteglas a la 30cl.
Vad kallas det därimellan?
Om du därefter har en större cappuccinokopp på 22cl med en enkelshot och en storskumkrona är det en cappuccino chiaro eller en latte? Serveras den i glas och med lite skumkrona skulle jag kalla det latte och i kopp med mer skum en cappuccino chiaro.
Om du istället tar din 18cl kopp och endast tar en riktigt tight shot alternativt en halvshot:)nowink:)(1.2cl) är det fortfarande en cappuccino eller en cappuccino Chiaro? (Chiaro;ljus)
Motsatsen är ju Cappuccino Scuro (Mörk) Vilken även den borde kunna framstå vid dubbel shot alternativt mindre koppar mindre mjölk.
Så länge de inte blir så små koppar att de blir en 50/50 situation så borde de kunna uppstå både chiaro & scuro.
Jag är egentligen inte mycket för namn och benämningar men har i flertalet situationer stött på folk som faktiskt vill bli serverade en cappuccino chiaro vilket de inte finner är synonymt med Caffe Latté. :)
 

keex88

Well-known member
Om du använder cappuccinokoppar a la 15cl och latteglas a la 30cl.
Vad kallas det därimellan?
Om du därefter har en större cappuccinokopp på 22cl med en enkelshot och en storskumkrona är det en cappuccino chiaro eller en latte? Serveras den i glas och med lite skumkrona skulle jag kalla det latte och i kopp med mer skum en cappuccino chiaro.
Om du istället tar din 18cl kopp och endast tar en riktigt tight shot alternativt en halvshot:)nowink:)(1.2cl) är det fortfarande en cappuccino eller en cappuccino Chiaro? (Chiaro;ljus)
Motsatsen är ju Cappuccino Scuro (Mörk) Vilken även den borde kunna framstå vid dubbel shot alternativt mindre koppar mindre mjölk.
Så länge de inte blir så små koppar att de blir en 50/50 situation så borde de kunna uppstå både chiaro & scuro.
Jag är egentligen inte mycket för namn och benämningar men har i flertalet situationer stött på folk som faktiskt vill bli serverade en cappuccino chiaro vilket de inte finner är synonymt med Caffe Latté. :)

Jävla bra sagt asså!!

Hur skulle en ultimat cappucino resp. latte se ut hos dej?
 

Axel

Well-known member
Det beror självfallet på vad du finner att du vill servera till din kund.
Men då du frågade mig hade jag serverat en;
Cappuccino i en 15cl kopp med rundad botten med tjockgods och en tight dragen 20grms Don Mayo honney med en större skumkrona än hos latten. Någon Stor Cappuccino hade jag dessvärre inte velat servera, Däremot cappuccino scuro hade fått en dubbelshot och en chiaro antagligen en halvshot eller en lite störrekopp.
Då jag aldrig beställt en latte och aldrig gillat de hade jag gärna serverat lite mindre Caffé Latten till de som gillar det. Runt 24cl med en dubbelshot och litenskumkrona.
Recepten måste dock anpassas beroende på preferens hos kund, bönart, rostprofil, espressoprofil och liknande.
En Cappuccino gjord på La Bomba och en Aricha hade självfallet varierat extremt stort då var böna/blandning måste göras på sitt sätt men de vet vi ju redan :)
 

keex88

Well-known member
Det beror självfallet på vad du finner att du vill servera till din kund.
Men då du frågade mig hade jag serverat en;
Cappuccino i en 15cl kopp med rundad botten med tjockgods och en tight dragen 20grms Don Mayo honney med en större skumkrona än hos latten. Någon Stor Cappuccino hade jag dessvärre inte velat servera, Däremot cappuccino scuro hade fått en dubbelshot och en chiaro antagligen en halvshot eller en lite störrekopp.
Då jag aldrig beställt en latte och aldrig gillat de hade jag gärna serverat lite mindre Caffé Latten till de som gillar det. Runt 24cl med en dubbelshot och litenskumkrona.
Recepten måste dock anpassas beroende på preferens hos kund, bönart, rostprofil, espressoprofil och liknande.
En Cappuccino gjord på La Bomba och en Aricha hade självfallet varierat extremt stort då var böna/blandning måste göras på sitt sätt men de vet vi ju redan :)

Jo självklart, men jag tänkte mig mer storleks mässigt och hur stora andelar mjölk resp espresso, ja föredrar oxå en 15cl kopp med en enkel espresso och fyll upp resten med riktigt microskummadmjölk som är härligt tjock och fin hela vägen upp. helst ringla över mjölken i cirklar hela vägen upp så man får fina krämiga cirkel mönster.

Jag försöker bara återskapa mina kaffe upplevelser från Rom.
 

treefinger

Well-known member
Men då du frågade mig hade jag serverat en;
Cappuccino i en 15cl kopp med rundad botten med tjockgods och en tight dragen 20grms Don Mayo honney med en större skumkrona än hos latten.

Intressant. Du hade alltså gjort den på ett supertight dubbelskott? Visst är det rätt vanligt där ute att man annars gör cappu på enkla skott?

Då jag aldrig beställt en latte och aldrig gillat de hade jag gärna serverat lite mindre Caffé Latten till de som gillar det. Runt 24cl med en dubbelshot och litenskumkrona.

Lite slappare dragen dubbel här alltså, eller på samma vis som på cappun? Då kan man ju mysa till det med att köra naket rakt igenom. Tilltalande.
 

kellogs

Well-known member
72°C är max. Däröver denatureras proteinet, som det så fint heter. På vanlig svenska så förändras proteinet (cellstrukturen?)...


Man kan enkelt säga att proteinet 3D struktur förstörs. Proteinet i mjölken slutar vara lösligt och därför blir mjölken grynig vid för höga temperaturer.

För att gå lite OT: För hög feber är farlig på grund av samma anledning kroppens proteiner förstörs vid högre temperaturer.
 

onyman

Well-known member
chokladen behåller jag gärna, men INTE som krydda på cappun.

Hej Josef, håller normalt med om att choklad ej ska finnas på cappun men din australiensiska kollega på Espressini tillredde faktiskt en väldigt god cappu med vad jag tror var choklad inblandad...chokladen blev som inbakad i lattearten och väldigt gott!?
 

keex88

Well-known member
jag gick nyss upp och mätte upp i mina små fina koppar jag köpte från ica maxi på fynd för 5 kronor styck, Riktiga maffia koppar som passar utmärkt som antingen dub espresso eller en cappucino.

Min cappucino ser ut följande: ett enkel skott på Brasilian yellow Bourbon svagt överdoserad.
Mjölk upp till toppen av koppen då koppen exakt rymmer 9cl.
 

Axel

Well-known member
Intressant. Du hade alltså gjort den på ett supertight dubbelskott? Visst är det rätt vanligt där ute att man annars gör cappu på enkla skott?



Lite slappare dragen dubbel här alltså, eller på samma vis som på cappun? Då kan man ju mysa till det med att köra naket rakt igenom. Tilltalande.

Jag kör både supertighta dbl shots i cappun men främst "tighta" enkelshots, vilket var det jag menade. Då ligger det runt 20-23g i filtret vilket genererar runt 1.5cl per shot.Ursäkta att de blev lite vimsigt:unsure:. Det ärväldigt sällan jag doserar under 20g

I Latten blir det ofta naket rakt igenom med tighta dblshots som är slappare än när jag drar "supertighta dblskott" till cappun. De är estetiskt tilltalande och blir bättre utan spoutsen, de brukar väl vara runt 4cl +- lite.

Hur gör ni?
 

Fabian

Well-known member
Mina cappuccinokoppar ligger på 15 cl, i de gillar jag att köra två shots direkt efter varandra av den enkla anledningen att min maskin inte ger mer än max 3 cl/shot. Kör oftast två droppande tighta på totalt 3-4 cl. Detta är ju inte optimalt, det är svårt att få till alla shots exakt lika. Men sen dricker jag bara med mjölk på morgonen också, därefter bara enkla, då 1,5-2 cl.
 

josef

Well-known member
Hej Josef, håller normalt med om att choklad ej ska finnas på cappun men din australiensiska kollega på Espressini tillredde faktiskt en väldigt god cappu med vad jag tror var choklad inblandad...chokladen blev som inbakad i lattearten och väldigt gott!?
Mm. Jag vet. Det är en klassiker att pudra espresson med lite kakao, den smälter lätt, och när du häller mjölken får du fin kontrast och piffar upp arten en del. Riktigt snyggt tycker jag själv, men jag säger då att det är cappuccino med choklad. För det kanske är gott, det kanske är snyggt, men inte är det cappuccino i sin rena form. Han gör så, aldrig jag. Jag skulle aldrig bli glad av att få kakao om jag inte beställer det. Men men, vi har alla lite olika åsikter om det där tror jag.
 

demo

Well-known member
Josef om jag kom in och beställde en cappucino a la Rom på espressino.

Hur hadde jag fått den, med dosering mängdkaffe, skum, volym osv
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,668
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp