cappuccino

nygge

Member
Tjena har nyss köpp mig en gaggia baby d. och gillar cappuccino så jag undra om man har en kopp på 2dl hur mycket kaffe man skall få färdigt i koppen och hur mycket mjölk man skall ha i tillbringaren när man skall skumma? är nybörjare så tar gärna emot tipps mvh Erik
 

Dunne

Well-known member
Hej Erik

Du ska ha lagom så att du tycker att det smakar gott. Grundrecept för en cappuccino är 1/3 kaffe, 1/3 mjölk och 1/3 microskum.

Hur mycket du ska ha i kannan när du skummar får du nog känna efter. Helst ska man väl inte ha mer än man ska använda men att skumma lite är svårare och på vissa maskiner så räcker inte röret till om du har en stor kanna med lite mjölk i. Lagom för kannan brukar vara upp till där pipen börjar, det kanske är för mycket för en kopp i den kanna du har men där får du nog prova dig fram.

Sök i forumet efter DCs skummningsguide så får du lite skumma tips.
 

keex88

Well-known member
Många bilder på tex kaffeinformation.se och liknande sidor ser man bilder på cappucino då de är massa skum längst upp. Ser ut som en starbucks cappu, INTE BRA enligt mina ögon.

I italien drack jag dem godaste cappun ja nånsin druckit, fast då var de inte ALLS nåt skumt, dem va krämiga och mkt mkt mkt goda, varför står de på varje recept
1/3 espresso
1/3 ångadmjölk
1/3 Skumm

En Riktigt cappucino ska väll vara ångad mjölk med så lite skum som möjligt och en enkel epsresso.

Sen förstår jag itne skilnaden mellan en latte och en cappucino med Mer ångad mjölk?

Den ena heter latte den andra heter Cappucino Chiaro, vilket är en espresso med Mer mjölk.

Är de inte samma som latte?
Vad är skillnaden?

hur ser igentligen en latte ut?
Jag vill ha dem som dem är där nere, finns de nåt "orginal" recept på alla drinkarna?
 

josef

Well-known member
cappu har mer skum än latte. enl mig bör cafe latte serveras med dubbel shot i ca 30-35cl glas, och cappu i 15-20cl med enkel shot. Men det brukar variera från ställe till ställe. Och i och med de stora kedjorna som tex waynes verkar man kunna få litervis med cappu.
 

Sophie

Member
Kan du skumma på ett riktigt sätt blir mjölken en homogen go glänsande massa.

Inget snack om 1/3 mjölk och 1/3 skum. Skummet och mjölken är samma och skiktar sig själv efter några minuter. blir så trött på dessa recept. jag skulle önska att svenskarna drack kaffe lite mer som i Norge. Där finns både enkel och dubbel på allt. Mycket mer logiskt och lättare att skaffa sig favoriter.


Tips på skummningen är att hålla kannan rakt, munstycket nedsänkt få mjölken att röra sig runt tunt, som en virvel. Ha röret nedsänkt så att det surrar in luft i mjölken tills det att den nått 40 grader. Då sänker du ned röret längre och vid 72 grader har du efter övning en underbar silkesglänsande bubbelfri mjölk.

Lycka till!
 

josef

Well-known member
Inget snack om 1/3 mjölk och 1/3 skum. Skummet och mjölken är samma och skiktar sig själv efter några minuter. blir så trött på dessa recept.
exakt, efter skiktning. det tog jag för skälvklart, ligger som grund för de flesta på forumet men kanske inte för alla nya. om norge, man utgår från någon std och lär sig ju ändå därifrån. jag är nog mer trött på alla stor/liten/mellan-val. enkel/dubbel kanske är bättre ord. Men eftersom normalkonsumenten á la waynes/ehouse är van vid stor/liten/xl/mellan så blir det lätt "stor på enkel" etc, alltså mkt missförstånd med det. jag har hellre en storlek på latte och kör någon std, säg 32 cl glas och dubbel esp, men sen får gäst väl säga om han/hon vill ha svagare/starkare om det krävs. Kanske så du menade?

helst av allt önskar jag latten försvann, but that's not gonna happen tror jag. alla specialare och amerikaniserade påhitt. chailatte på soya to go, extra varm. Önskar ingen någonsin kom det. Men smaken är ju individuell.
 

keex88

Well-known member
ja håller med, mjölk och skum ska vara samma.
men en latte är ju en cappucino fast med MER mjölk enligt mig. eller?

en latte är helt enkelt en "svagare" cappucino i större glas!
 

Sophie

Member
Kanske så du menade?

helst av allt önskar jag latten försvann, but that's not gonna happen tror jag. alla specialare och amerikaniserade påhitt. chailatte på soya to go, extra varm. Önskar ingen någonsin kom det. Men smaken är ju individuell.


Ja, det är så jag jobbar nu.


Mjölken kom till kaffen likt jävulen kom ner och gjorde espresson svartsjuk på den varma chokladen.

Kan vi inte utrota den då?
 

josef

Well-known member
ser man till riktlinjerna som brukar läggas ut så är förhållandet ung. samma. Cappu brukar enligt många riktlinjer sägas vara 15-18cl med enkel shot, och latte 30-35cl dubbel shot. Men det stora fakta att en cappu normalt har mer luft inblandat i mjölken procentuellt gör att cappun bör smaka mindre mjölk och ha en krämigare konsistens. Många ställen har däremot gärna 40+cl glas till sina latte.
 

josef

Well-known member
Ja, det är så jag jobbar nu.


Mjölken kom till kaffen likt jävulen kom ner och gjorde espresson svartsjuk på den varma chokladen.

Kan vi inte utrota den då?
mjölken eller varm choklad? Eller båda? chokladen behåller jag gärna, men INTE som krydda på cappun. Däremot försvinner ju cappun om vi förstör vänskapen mellan kaffe och mjölk. Cappun behåller jag gärna, men de extrema mjölkdryckerna som man kan sippa på i timmar ser jag gärna förintade. Btw, vi serverar sällan kaffet i gästkvarnen med mjölk. Vissa kaffen är strikt nej till detta, medans andra faktiskt fungerar med mjölk, då cappu. Inte latte, no way. Ska jag servera exklusiva upplevelserika kaffen så är det rent.

vart jobbar du sophie? gusto?
 

keex88

Well-known member
ser man till riktlinjerna som brukar läggas ut så är förhållandet ung. samma. Cappu brukar enligt många riktlinjer sägas vara 15-18cl med enkel shot, och latte 30-35cl dubbel shot. Men det stora fakta att en cappu normalt har mer luft inblandat i mjölken procentuellt gör att cappun bör smaka mindre mjölk och ha en krämigare konsistens. Många ställen har däremot gärna 40+cl glas till sina latte.

Bra då har vi rett ut de.:lol:


när v ändå pratar om skillnader som igentligen bara är mer eller mindre mjölk.

Vad är då skillnaden mellan en caffe americano och en lungo?

Mer eller mindre vatten eller?
 

Videoten

Well-known member
Bra då har vi rett ut de.:lol:


när v ändå pratar om skillnader som igentligen bara är mer eller mindre mjölk.

Vad är då skillnaden mellan en caffe americano och en lungo?

Mer eller mindre vatten eller?

Americano = espresso som man späder med vatten.
Lungo = Lång espresso / Espresso som man kör till den mängd man skall ha
 

keex88

Well-known member
Americano = espresso som man späder med vatten.
Lungo = Lång espresso / Espresso som man kör till den mängd man skall ha

Man lär sig nåt nytt varje dag.

De va nånstans jag läste att en americano var en espresso utspätt med vatten och sen stod de att lngo va en espresso plus lite vatten.

tyckte de lät samma och idiotiskt.

precis som en cappucino chiara som ska vara en cappucino med mer mjölk, alltså en latte:blush:

kul me snabba svar men nu måste ja till skolan..
 

Sophie

Member
vart jobbar du sophie? gusto?

jag dricker ingen kaffe med mjölk :)

gusto är dit jag går, PalladiumBar är där jag jobbar (men ej rekomenderar för kaffenördar, bara för pizzanördar) Ett nytt ställe kommer öppna snart, och då kommer jag antagligen hålla hus där. DET kommer bli fett. Håll utkik.
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,693
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp