Nybörjare med behov av expert

Jojjo

Active member
Hej! Fick en Baby Gaggia Dose när jag gifte mig. Har även införskaffat en kvarn. Vi kör espresso i parti och minut och är fortfarande glada. Probemen som har uppstått är följande: Det går för snabbt för vattnet att rinna igenom, ingen crema, vi maler nu på ettan (isomac) och stampar så vi blir blå i ansiktet, då händer följande, antingen kommer det inget vatten igenom eller nån droppe, eller så kommer det väldigt snabbt. Jag undrar också, de här 25 sek som det ska ta, är det hela processen eller är det den tiden kaffe rinner ner i koppen?

Misstänker att vi har för mycket kaffe så filtret uppe i maskinen korkar igen. Ibland låter det så mycket om maskinen så vi tror att den ska flyga iväg...

:coffee: Johanna och Rickard
 

embr

Well-known member
Hej. Det här låter som ett ämne som alla visa gurusar här kan fylla i ordentligt på, men jag vågar ändå mig till att säga:

25 sekunder är tiden för själva bryggningen, alltså från det att man ber maskinen att börja. Den kallas även "extraktionstid", vilket ger ett mer tydligt hum om vad det handlar om; det är tiden som kaffet ska utsättas för vattnet.

Finare malning och hårdare tamp låter som standardtricksen för att korrigera för kort tid, om de inte hjälper ... är det dags för någon med lite mer erfarenhet än jag att styra upp situationen. :)
 

Jojjo

Active member
Ok, det löste en del för mig. En sak till som hänt: vid en enkel espresso fastnar ibland hela kaffeklumpen uppe i maskinen... för mycket kaffe tänker jag och försöker minska, men då är det svårt att stampa en enkel...tack
 

Molarin

Well-known member
25 sekunder är tiden för själva bryggningen, alltså från det att man ber maskinen att börja. Den kallas även "extraktionstid", vilket ger ett mer tydligt hum om vad det handlar om;

Nej, detta är inte HELT korrekt.

det är tiden som kaffet ska utsättas för vattnet.

Detta är HELT korrekt.

Det kan ta en eller ett par sekunder från att man trycker på knappen till det att vattnet möter kaffet, dessa sekunder skall inte räknas med i extraktionen.

Möjliga felorsaker:
- För gammalt och torrt kaffe.
- För grov malning. (fel på kvarnen eller fel kvarn)
- För lite kaffe. (Vilket ej verkar vara fallet här)
- Fel på maskinen. (Ej tillräckligt tryck.)

Prova att förfukta (preinfuse) Tips här!

Eller köp färskrostat kaffe.
 

embr

Well-known member
Aha, där fick jag på nosen direkt, tackar. :)

Följdfråga, då: hur avgör man när tiden verkligen börjar, alltså när vattnet nått kaffet? Hör man det? Jag har inte tänkt på att försöka avgöra det på min for dummies-maskin, det kanske är uppenbart om man bara tänker på det men frågar ändå.
 

lupoo

Well-known member
Aha, där fick jag på nosen direkt, tackar. :)

Följdfråga, då: hur avgör man när tiden verkligen börjar, alltså när vattnet nått kaffet? Hör man det?

OK de stämmar vad Du sägar, man HÖR på maskinen har arbetat upp sig i tryck och vattnet börjar att pressas genom kaffet. Hur? Är det en vanlig vibrationspump så hörs det när pumpen jobbar upp i tryck och efter någon sek blir ljudet lite "dovare" då kan man säga att extraktionen börjar, efter ytterligara någon sek kommer kaffet.

Sedan är detta med "25 sek" ett riktmärke! Titta hur det ser ut i koppen! När kaffet börjar att "blonda" dvs börjar att ljusa ut creman. Då är det dax att sluta (helst lite före). Kaffen tål att extraheras olika mycket vilket gör att det är viktigare att se vad man får i koppen.
 

linken

lilla Kaffe & Chokladhandeln
Crema eller inte, kan också bero en hel del på vad du har för kaffeblandning. En blandning med bara Arabica ger en avsevärd mindre mängd crema än t ex en blandning som Mauro deLuxe med Robusta i, som ger en rejäl mängd crema.
Men som Molarin nänmer finns det massor med parametrar att ta hänsyn till. Ett tips är att åka till t ex Kaffemaskinen och köpa ett bra kaffe och snacka lite med dom för att få lite mer input.
 

Jojjo

Active member
Hej, tack för alla fina tips. Jag har nog bränt upp ett kvarts kilo för att lära mig. Det är superkul, särskilt kvarnen...
 

treefinger

Well-known member
En blandning med bara Arabica ger en avsevärd mindre mängd crema än t ex en blandning som Mauro deLuxe med Robusta i, som ger en rejäl mängd crema.

Japp, håller med.

Men sedan så finns det ju dessa härliga gosiga undantagen. Finns som sagt arabicor (plural av arabica?) som ger väldigt tunn crema, men sedan finns det ju rackare som ger tokigt mycket crema, etiopisk harrar t.ex. som är en arabica.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp