Skumma mjölk - Det ska inte vara lätt...

mellgren

New member
Räknar inte med något svar kring detta ämne men vill bara dela med mig av lite känslor om just "skumma mjölk".

Har genom kurser och övning, forum, övning och lite övning till och ännu mera övning skapat några vackra skapelser i alla fall, vilket känns bra så klart.

Men nu vill det sig inte bara...men så är det.

Ville bara säga det och det ju det som är grejen :D

Till alla som fattar vad jag menar så vill jag bara säga att vi ska fortsätta öva och öva....och öva.....Köp mer mjölk!!!

Ha en underbart kaffeliv folket!
 

rhide

Well-known member
Fick äntligen till en bra rosetta idag :) Min andra lyckade latte-art någonsin, så det känns bra!
 

Musicman

Well-known member
Hej,

Känner verkligen igen mig, det är inte lätt. Vissa gånger funkar det toppen (mkt tack vare ovan nämnda guide) men ibland skiter det sig. Då är det bara njuta av en god cappuccino utan yoghurtskum...
Dock, två hyfsade rosettas igår...mina första....jippi!!!!

Musicman
 

puttec

Well-known member
Nä det får inte vara för lätt. Då skulle vi ju inte har så mycket att diskutera :)
 
M

Medlem14302

Guest
Missat denna tråd.. Jag är så glad att min guide hjälper!!!!!!!!!!! Kör hårt allihopa!!!!!!! (och ha tålamod) =)
 

Aiedail5

Member
Jag behöver hjälp med mitt ångrör. Hur jag än gör så bildas det inget skum i mjölkkannan, det är nästan så att man längtar efter ett riktigt tjocklock. ;) Kan det vara så att min maskin (som jag visserligen inte lärt känna så bra än och som jag fått gratis) har en allt för dålig ångkapacitet? Eller har jag helt enkelt en usel teknik?
Röret har en gummigrej längs ut, ska jag låta den sitta kvar på eller skummar jag bäst utan?
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Mjölken skriker från starten

"Stay away from the bad sound" skrev DC. Jag läser, förstår och har övat.
Bättre och bättre resultat.

Men en sak verkar konstig. Vid starten ska röret ner en bra bit i mjölken. Vrid upp ångan och låt röret närma sig ytan innan mjölken skriker dvs inom 2-5 sekunder.
För mig skriker mjölken direkt från det att ångan kommer på. Ingen tyst stund alls. Sen tystnar det ju när jag drar upp röret till strax under ytan. Så då är ju sakerna under kontroll igen.
Men starten... brukar det vara tyst för er andra??:unsure:
 

Bjarne

Well-known member
Näe, det skriker till direkt eftersom det inte finns luft i mjölken som dämpar ljudvågorna. Det beror förstås också på vilken spets ångröret har på den aktuella maskinen. Min Vetrano, med 2 hål, skriker direkt och tystnar när luften kommer in och isolerar ljudet.

Vad som kan få vissa caféers skummade att vara tyst är att det redan finns rester av skummad mjölk kvar när de fyller på nytt. Jag sköljer ur och kör med ren kanna varje gång. Troligen därför som det alltid skir-startar ;)

Om du är lite vågad, starta med pipen halvvägs uppe vid ytan, du hinner lätt vispa ned de bubblorna i möjlken på resten av tiden. Ser att du har Silvia och den gav mig mycket mer tid än min nuvarande Vetrano.

Lycka till med labbandet! :)
 

treefinger

Well-known member
För mig skriker mjölken direkt från det att ångan kommer på. Ingen tyst stund alls. Sen tystnar det ju när jag drar upp röret till strax under ytan. Så då är ju sakerna under kontroll igen.
Men starten... brukar det vara tyst för er andra??:unsure:


Samma för mig. Nu är jag ingen expert på att skumma mjölk på större maskiner, har bara skummat lite med en Faema E61 Legend en gång, men fick ändå en känsla av att vid en sådan maskin är det superviktigt att man börjar med ångröret en BRA bit ner i kannan; annars får man mjölk i hela rummet, av den enkla anledningen att ångkapaciteten på dessa monster är oerhörd jämfört med Silvia, men framförallt Gaggia Classic som jag själv använder.

Hur som helst så är krävs en annan teknik för att skumma med Gaggian (moddad med Ranciliorör).

Börja istället vid ytan så du hör "ssch"-ljudet. Du kan jobba hyfsat aggressivt till en början. Vinkla kannan så att du får ett så försiktigt (läs: tyst) "schh"-ljud som möjligt; med hjälp av DC otroligt bra illustrationer på hur man finjusterar vinkeln på kannan för dessa små förändringar.

När mjölken börjar kännas varm (inte het) så kan du sänka ångröret en centimeter. Nu är positionering av röret viktig för att få bra rotation i kannan. Jag tycker att jag får bäst action om jag har röret förhållandevis centralt, kanske 1-2 centimeter från centrum, riktning mot klockan 05:30. Din Silvia har ju starkare ångkapacitet så det kanske inte är lika kritiskt för dig med positioneringen för att få bra virvel.

Hur som helst så är skrikljudet något vi absolut inte vill uppleva. Skrikljudet är en av två ytterligheter när vi skummar mjölk. Skriker det så är ångröret för långt ner i kannan eller så har ånkapaciteten drastigt dalat neråt. Andra ytterligheten är när man är för långt ovanför ytan.. då det bara bubblar och stänker => sabbad mjölk om det sker efter att mjölken har blivit hyfsat varm.
 

Bjarne

Well-known member
Det slog mig att min "ljud-förklaring" var lite för enkel efter att jag läst treefinger's inlägg. Det kan nämligen skrika i slutet också, men det är mer ett tjutande istället. Det kommer när, tror jag, mjölken blir för varm.

Vad som sker exakt i den vita virvlande vågen har jag ingen aning om. Kanske en fråga för vita rockar på Arla ;)
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Vad som sker exakt i den vita virvlande vågen har jag ingen aning om. Kanske en fråga för vita rockar på Arla ;)

Consider it done!

Skickade in frågan + trådlänken till kontakta Arla och bjöd in dem i diskussionen. Sa att vi var ett gäng kaffenördar som funderade på vad som hände med mjölken under skumningen.
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Så kanske vi får svar på virvelfrågan...

Jag har lust att direkt testa ytstartsmetoden. Tyvärr är mjölken i kylskåpet avsedd för pannkakor till middagen. Får vänta till kvällningen då mjölkbilen anlänt:)
Har aldrig problem att få till virveln i kannan. Silvian blåser ånga som en tågvissla. Det svåra är att veta när man ska avsluta skumningen. Nu tenderar jag till att skumma tills mjölken blir varm. Kanske skulle satsa på mindre skum och bättre inblandning.
 
C

cj53x11

Guest
Jag har lust att direkt testa ytstartsmetoden.

Tja! Jag filmade en mjölkskummning som jag gjorde i vintras med min Silvia. Min teknik är nu ändrad och förfinad (vinklad kanna m.m.) men jag minns att det blev riktigt fint microskum i videon.

[youtube]zw_Ez1xZFaY[/youtube]
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
aJag har fått ett svar från Arla, dock inget som kan lyfta diskussionen så jag förfinade frågan... Kul att de gav sig tid och att de svarade så snabbt!
 

Bjarne

Well-known member
Eftersom de skapat Barista-mjölken borde någon hos dem ha ett hum omh just varför, men att få tag i den personen kanske inte är så lätt. ;)
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Så, då har Arlas svar inkommit. Jag måste säga att det är trevligt att de tar sig tid att besvara en sån här fråga. Nu är svaret betydligt mer utsvävande, men jag vet inte ifall vi blev mycket klokare. Med min lilla Gaggia Classic får jag skrikljud precis i starten med kall mjölk och renblåst ångrör jue... Så jag ställde mer precisa följdfrågor som jag bad om att få ett "nördsvar" på då de flesta på forumet kan mer om kaffe, skumning osv än gemene man.

Hej igen!
Det är viktigt att man skummar vid rätt temperatur. Den ideala temperaturen i mjölken är 60-65 °C. ( Använd stektermometer för att kolla!). Skrikljudet kan bero på att mjölken är för varm där den möter ångröret. Det kan i sin tur bero på ångmunstyckets utformning . Det är bra om ångan sprids ut rejält. Dels får man en jämnare uppvärmning och dels ett mjukare och krämigare skum.

Man rekommenderar att börja skumningen genom att sätta röret strax under ytan under några få sekunder. Sedan för man ångröret lite längre ner och styr röret mitt emellan mitten och kanten. Det är för att få maximal omvispning.

En annan viktigt faktor är att ha koll på att temperaturen inte blir för hög på slutet. Det innebär att man måste stänga av före 65 °C.

Sammanfattningsvis så beror skrikljuden på för hög temperatur i mjölken, vilket i sin tur beror på någon eller några av de faktorer som beskrivits ovan. Skumning av mjölk är ett hantverk som kräver både mycket övning och gärna bra maskiner också.

Lycka till med latten!

Med vänlig hälsning
Arla Forum
Marianne Landberg
 

Bjarne

Well-known member
Trevligt att de kom med ett så ordentligt svar!

Jag vet inte om de var direkt "utsvävande", men de vet nog inte själva exakt vad som händer vid munstycket. De nämner att utseende på pipen kan påverka, avståndet mellan hålen etc. Det tror jag också, men kan inte säga hur/varför. Något akustiskt fenomen blir det hursomhelst.

Det är också skillnad, tycker jag, på karaktären på ljudet i början, resp. i slutet. Ska prova att Googla lite på "screaming milk". Får se vad det ger ;)
 
Topp