Hur påverkar pressostaten

niad

Well-known member
Jag fick som jag nämnt i en annan tråd lite för högt tryck på manometern till kokaren mot normalt. Jag har ett grönt fält som går från ca. 1,2 till 1,4 bar och nu ställde sig nålen på något över 1,5 men dock inte på rött som är något mer ändå.

Jag justerade ned pressostaten så att jag nu har nålen fint vilande på grönt område igen runt 1,3 bar så det känns ju bra ... men... vad gör det för skillnad egentligen?

Det är inte trycket i handtaget som påverkas för det är ju pumpen som går så hårt som krävs som vanligt utan istället trycket i kokaren som sagt. Är det värmen i kokaren som jag justerat ned för att få en lägre temp på vattnet ut i gruppen, så har jag fattat det. Hur stor skillnad kan dessa små ändringar göra i vattentempen och vad händer om man har för högt tryck?
 

wesaft

Well-known member
högre värme i kokaren ger högre tryck i kokaren.
-> kraftigare ånga och snabbare uppvärmning av hxslingan

har inget att göra med bryggtrycket som du själv säger.
 

Fredrik

Well-known member
Jag justerade ned pressostaten så att jag nu har nålen fint vilande på grönt område igen runt 1,3 bar så det känns ju bra ... men... vad gör det för skillnad egentligen?

Hur stor skillnad kan dessa små ändringar göra i vattentempen och vad händer om man har för högt tryck?

Pressostaten reglerar i vilket intervall som kokaren ska stängas av och sättas på. Ju högre tryck i kokaren desto högre temperatur på vattnet som via HX-slingan sedan når kaffet. Vid 1,8 bar löser troligen din säkerhetsventil för att undvika kärlsprängning.

Temperaturen i kokaren styr ångkapaciteten, återhämtningstiden och framförallt hur mycket du behöver flusha för att få den bryggtemperatur du vill ha.
 

iZappa

Well-known member
Hur stor skillnad kan dessa små ändringar göra i vattentempen och vad händer om man har för högt tryck?

Dette varierer mellom maskin og maskin etter min erfaring. Hvor stor kokeren er, hvor stor varmeveksleren er og hvordan inntaksrøret for varmevekselen er utformet.

På din flotte maskin høres 1,3 bar ut som en god innstilling. Du kan kanskje med fordel senke den litt ned til og med (1,2). Elektraen steamer fantastisk på disse innstillingene slik jeg har opplevd den. :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp