Tips om avkalkningsmedel

niad

Well-known member
Jag vill ha tips om avkalkningsmedel man kan köpa varsomhelst. Jag behöver kalka av snarast och tänkte använda citronsyra eller dylikt som finns i affären. Vad brukar ni använda och i vilka mängder. Jag vill gärna ha märke och blandningsförhållande om det går så jag slipper göra misstag. Det är min kokarventil som hängt sig och jag hoppas det kan hjälpa med rengöring och avkalkning, som det är nu får jag falskt tryck varje gång jag startar maskinen, den har också börjat bygga upp något högre tryck än vanligt.
 

wesaft

Well-known member
10g citronsyra (märke spelar ingen roll, alla citroner är sura)
1 liter vatten

lös upp i varmt vatten, spä sen till en liter.
lycka till
 

niad

Well-known member
Superbra, då landar jag förbi ICA sen och köper det. Ikväll blir det stor rengöring session.
 

Jemo

Well-known member
är det någon som har provat röd pri? det är ju sånt man normalt använder för grovrengöring, men på flaskan står det att det även funkar till avkalking av kaffebryggare. jag har dock inte vågat prova än.
 

Faktor

Well-known member
De som man köper t.ex. på kaffemaskinen som heter DC och så, är de för starka för vanliga konsumentmaskiner eller något i den stilen? Tycker alltid det talas om citronsyra...
 

ChrisK

Member
Kolla på kaffehyllorna bland filter och sånt. På min Ica hade dom avkalkningsmedel från Melitta(=citronsyra) som var mycket billigare än citronsyra på kryddavdelningen.
 

Alfredo

Well-known member
Väcker en gammal tråd.

Här i stan kan man köpa 1200g burk med citroncyra på Ö&B räcker ett tag.

Angående doseringen 10g per liter, tittar man på tex DC så är ju en sån påse på 25g och rekommenderas till 1.5 liter vatten. Är 10g/L snålt tilltaget?
 

osks

Well-known member
Den kanske är utspädd redan?

Jag tycker 10g citronsyra per liter har fungerat bra.
 
Senast ändrad:

Alfredo

Well-known member
Det är väl skonsammare för grejerna med en mildare lösning, men man kanske kan köra med en kortare väntetid innan sköljning om man har en lite tuffare. Jag tyckte nog att DC lösningen kändes rejält sur jämfört med 10g/L lösningen.
 

Jacob

Well-known member
Citronsyra är inget för oss med aluminiumkokare. Förre ägaren till min Gaggia måste ha kört med det; den är helt uppfrätt med gropar och fåror där det lätt fastnar kalkavlagringar. Blir ny kokare nån gång när jag känner mig lite rik... Kör Gaggias egen kalklösare som jag tror är vinsyrebaserad.
 

winmeal

Active member
Gaggia classic had aluminiumkokare va? Såg att de gick att köpa "Vinsyra" i 45g förpackningar på ica. Kostade typ 10kr. Någon som vet hur vinsyra fungerar med aluminiumkokare? Har för mig att jag läst att gaggias egna avkalkningsmedel förut innehöll "tartaric acid" och att det skulle vara vinsyra? hm..
 

Jacob

Well-known member
Ja det ska vara vinsyra i Gaggias avkalkare. Jag är inte kemikung, men det ska tydligen inte fräta sönder aluminium i alla fall. Så testa ICA-varianten, det funkar säkert. Sen är frågan hur man ska dosera...
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,655
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp