Kolla på kaffehyllorna bland filter och sånt. På min Ica hade dom avkalkningsmedel från Melitta(=citronsyra) som var mycket billigare än citronsyra på kryddavdelningen.
Kolla på kaffehyllorna bland filter och sånt. På min Ica hade dom avkalkningsmedel från Melitta(=citronsyra) som var mycket billigare än citronsyra på kryddavdelningen.
Väcker en gammal tråd.
Här i stan kan man köpa 1200g burk med citroncyra på Ö&B räcker ett tag.
Angående doseringen 10g per liter, tittar man på tex DC så är ju en sån påse på 25g och rekommenderas till 1.5 liter vatten. Är 10g/L snålt tilltaget?
-----------------------------------------
Grimac Twenty, La Pavoni Europiccola, Compak K3 Touch
Den kanske är utspädd redan?
Jag tycker 10g citronsyra per liter har fungerat bra.
Senast redigerat av osks den 2012-04-08 klockan 13:54.
Det är väl skonsammare för grejerna med en mildare lösning, men man kanske kan köra med en kortare väntetid innan sköljning om man har en lite tuffare. Jag tyckte nog att DC lösningen kändes rejält sur jämfört med 10g/L lösningen.
-----------------------------------------
Grimac Twenty, La Pavoni Europiccola, Compak K3 Touch
Citronsyra är inget för oss med aluminiumkokare. Förre ägaren till min Gaggia måste ha kört med det; den är helt uppfrätt med gropar och fåror där det lätt fastnar kalkavlagringar. Blir ny kokare nån gång när jag känner mig lite rik... Kör Gaggias egen kalklösare som jag tror är vinsyrebaserad.
Gaggia classic had aluminiumkokare va? Såg att de gick att köpa "Vinsyra" i 45g förpackningar på ica. Kostade typ 10kr. Någon som vet hur vinsyra fungerar med aluminiumkokare? Har för mig att jag läst att gaggias egna avkalkningsmedel förut innehöll "tartaric acid" och att det skulle vara vinsyra? hm..
Ja det ska vara vinsyra i Gaggias avkalkare. Jag är inte kemikung, men det ska tydligen inte fräta sönder aluminium i alla fall. Så testa ICA-varianten, det funkar säkert. Sen är frågan hur man ska dosera...