Te, fast som espresso?

Anne

Well-known member
Fick ett mail idag från en kille som i höst tydligen ska lansera en nyhet i Sverige: te som tillagas som espresso. Huh. Från Rooibos. Visst låter det lite spännande? Han skulle skicka ett prov, så jag får väl återkomma...
 

iceaway

Well-known member
Oj, det låter verkligen spännande. Undrar om man skulle kunna mala te-blad i sin kaffekvarn och sen köra dom som vanligt i maskinen? :)
 

lupoo

Well-known member
Te i mitt portafilter?:nowink:
Vad är det för fel på tepåsar helt plötsligt? Vill man ha starkare te, ta två påsar!;)
 

Anne

Well-known member
Te i mitt portafilter?:nowink:
Vad är det för fel på tepåsar helt plötsligt? Vill man ha starkare te, ta två påsar!;)

Jag antar att den uppenbara kontringen är:

Vad är det för fel på snabbkaffe? Vill man ha starkare, ta två skedar!

:) Hoppas det är lika stor smakskillnad som espresso vs snabbkaffe - men ärligt talat är jag skeptisk. Ska bli kul att testa i alla fall :)
 

linken

lilla Kaffe & Chokladhandeln
Intressant grej det där med te i maskinen, men skriv här för tusan. Jag hinner inte med att kolla alla bloggar till höger och vänster.
 

Anne

Well-known member
Jag testade att göra det i min moka-kanna i morse.

Utseende: Det såg faktiskt ut som espresso - fast alldeles rött. Det är mycket mörkare i färgen än vanligt te, och det känns lite tjockare i konsistensen också, tätare.

Lukt: Usch! Starkt, beskt, bittert. Luktar verkligen inte alls gott.

Smak: Inget vidare utan sötning (men jag gillar inget te utan lite sött i) men med: mm, gott! Riktigt gott! Det smakar - tack och lov - inte alls som det luktar, utan mjukt, starkt och jättegott.

Kommer jag köpa det? Ja, kanske. Fast antagligen inte. Jag ska testa det i espressomaskinen också, och göra en te-latte, men jag är egentligen ingen stor te-drickare. Men det är kul att testa nya saker.
 

Camera IT

Well-known member
Pressade rooibos Ndugu och testade i maskinen.
Kan ju säga att det blev helt sjukt gott faktiskt. Fast städningen var inte så kul när det satt teblad överallt.
 

embr

Well-known member
Men jäklar, vilken irriterande sajt (http://www.redespresso.com/ alltså) de har. På framsidan gaggar de glatt om hur nyttigt det är, särskilt i jämförelse med kaffe, utan att bli konkreta om vad det är som är så bra med deras te, eller vad det är som är så dåligt med kaffe.

Jag är även lite tveksam till att "100% caffeine free" är en total fördel, många dricker väl kaffe just för att de vill piggna till lite?

Deras lista på hälsofördelar har fyra punkter, nämligen:
* Det är koffeinfritt
* Det är rikt på antioxidanter
* Det har ett högt ORAC-värde, dvs ... det är rikt på antioxidanter
* Det har "renowned health benefits", vilket förklaras med att det är (wait for it ...) rikt på unika antioxidanter.

Kalla mig grinig, men jag tycker den listan känns lite uppfluffad.

Enligt Wikipedia så definieras dessutom "te" som: "Tea is a beverage made by steeping processed leaves, buds, or twigs of the tea bush, Camellia sinensis, in hot water for a few minutes", vilket borde medföra att en dryck framställd ur rooibus inte faktiskt är te. Men det är kanske hårklyveri, "te" används väl ofta som något slags allmänord för drycker framställda ur ... saker som växer, eller nåt.

Oh well. Det är säkert jättegott, och kul och spännande. Jag tycker bara det känns lite hajpat, vilket gör mig lite skeptisk. :)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
På framsidan gaggar de glatt om hur nyttigt det är

Nyttigheten är helt ointressant för mig. Är man ute efter nyttigheter så kan man ju dricka morotsjuice.:lol:

"te" används väl ofta som något slags allmänord för drycker framställda ur ... saker som växer, eller nåt.

Kaffebönorna har "växt fram". ;)
Hmmm, te borde väl kunna vara allt som framställs med torkade blad och vatten?

Jag ser det som en kul grej, inte som en fantastisk ny dryck som kommer att ta världen med storm.:cool:
 

embr

Well-known member
Jo, jag skrev en mening om att kaffe därmed borde kunna benämnas "kaffete", men den lite slarvigare tolkningen av "te". Men det gjorde för ont, plus att folk här antagligen skulle mala mig och stoppa mig i PF:et, så jag tog bort den igen. :)
 

Micke79

Active member
I malmö har man kunnat köpa redespresso, redcappu och redlatte ganska länge på kungsgatans cafe vid lungnet. Smakade en dubbel redespresso för ett halvår sedan. Det var ganska gott faktiskt, som starkt, koncentrerat te utan beska, och fortfarande lite mjukt. Kul grej.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp