ECM Cellini Premium eller Giotto Premium

Någon som har någon aning var man lämpligast köper en ECM Cellini Premium eller ECM Giotto Premium? Enligt prisjakt.nu så skall kaffegrossisten.se sälja dem, men jag hittar inget på hemsidan.

Tack på förhand!
 

wesaft

Well-known member
Svårt att få tag på ECM nu, kanske finns några butiker med några ex kvar. De verkar ha slutat leverera maskiner.

Annars finns det flertalet minst lika bra maskiner, spana in BFC, Vibiemme, Quick Mill mfl hos tex kaffemaskinen mfl.
 
Svårt att få tag på ECM nu, kanske finns några butiker med några ex kvar. De verkar ha slutat leverera maskiner.
Jo, det verkar onekligen så. Du kan inte tipsa om vilka dessa butiker skulle kunna vara?

Annars finns det flertalet minst lika bra maskiner, spana in BFC, Vibiemme, Quick Mill mfl hos tex kaffemaskinen mfl.
Vibiemme och QuickMill har några modeller som jag skulle kunna tänka mig, men min bror har en ECM Cellini och han är helt galet nöjd. Detta tillsammans med det faktum att ECM Giotto regerar bland användarrecensionerna på coffeegeek gör att jag är extra sugen på en sådan.

Är det förresten någon som vet vad skillnaden mellan Cellini och Giotto är? Är det bara storleken på vattenbehållaren och sidoplåtarna som skiljer dem åt?
 
QuickMill Andreja Premium är i och för sig ett alternativ. Synd att den har så hemsk ful skylt på framsidan av slasktråget bara.

Lite komiskt hur en maskin som kostar $1,450.00 i USA kostar 15 tusen i Sverige.
 

mag

Well-known member
Cellini o Giotto är exakt samma maskin, bara olika plåtar på sidan (C har raka, G har "veckade"). Det har inte gått att få tag på dem det senaste halvåret, fabriken har leveransproblem.
 

andcar

Well-known member
Med ett bra bud så kan jag väl tänka mig att sälja min maskin! Allt för att du ska kunna få din efterlängtade Giotto. ;)
-Givetvis välskött och avkalkad! :cool:
 
Ok, tack för förtydligandet.

Jag är skeptisk till BFC-maskinerna. Har hört lite blandat om Levetta och gillar inte det faktum att de inte ens finns med i reviews-sektionen på coffeegeek.

Lutar åt en QuickMill Andreja Premium nu. Tycker dock det är irriterande att man blir blåst på så mycket pengar om man köper den i sverige. Det är ingen som kan tipsa om någon butik i Tyskland eller något annat europeiskt land?

andcar: Nja, jag tror nog jag vill ha en ny. Tack annars.
 

Emil

Well-known member
I USA säljs B.F.C under namnet La Valentina, så sök på det istället ;)

http://coffeegeek.com/reviews/commercial/valentina

och även:

http://www.1st-line.com/machines/home_mod/1stline/index.htm


Ok, tack för förtydligandet.

Jag är skeptisk till BFC-maskinerna. Har hört lite blandat om Levetta och gillar inte det faktum att de inte ens finns med i reviews-sektionen på coffeegeek.

Lutar åt en QuickMill Andreja Premium nu. Tycker dock det är irriterande att man blir blåst på så mycket pengar om man köper den i sverige. Det är ingen som kan tipsa om någon butik i Tyskland eller något annat europeiskt land?

andcar: Nja, jag tror nog jag vill ha en ny. Tack annars.
 

Carsten

Member
Jag tycker du skal kolla Risteriet i Köpenhamn också. Dom har väldig manga maskiner - kanske inte de billigsta, men det er enddo bra att ha kunna pråta med nogle personer ved ett så viktig köp. Kanske en eftermiddag i Köpenham inte er så tokig da du bor i HBG?

http://www.risteriet.dk/maskiner.htm

NB: Jag er bara kund hos Risteriet och har ingen ökonomiske forbindelser til dom, men har altid fåt bra service.
 

Lars

Well-known member
Kan någon bekräfta att BFC Junior Plus Levetta saknar "No-burn, swiveling stainless steel steam arm" som Andreja har? Det sitter sådana på min brorsas ECM Cellini och de är skitbra.

Det stämmer. Varken "no-burn" eller "swivel" på Levettan. På Pulsante:n får du ångrör med kulled (="swivel"), men fortfarande inte "no-burn".
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp