Expobar - smart köp eller billiga komponenter?

Stompan

Well-known member
Hej!

Jag vill egentligen inte starta en ny tråd om detta, men jag tar risken att bli överöst med kommentarer och referenser till andra trådar..

Jag går i uppgraderingstankar, och just nu tittar jag på Expobars maskiner. Ska man lägga runt 10 papp på en maskin så vill man ju göra lite research, och det har jag gjort. Maskinen som känns mest aktuell är Expobar Lever. Det har stått mycket om Brewtus II på forumet, men det jag egentligen vill åt är den generella kvaliteten på Expobars produkter.

Jag läste på WLL, och där hade både Lever och Brewtus fått bra recensioner. Men för att vidga mina vyer så har jag varit i kontakt med diverse branschfolk och återförsäljare, och vissa av dem har synpunkter på kvaliteten på Expobar. Eftersom Expobars maskiner har ett bra pris så blir man ju som konsument lite misstänksam...var är haken? Är den månne i billiga komponenter och dåligt material? KG har ju givit mig många rimliga skäl till varför jag ska köpa brewtus II (dubbla kokare, stabil temperatur osv), men denna maskin är ju Expobars flaggskepp, och trots det läser man om en del som haft kvalitetsrelaterade problem med maskinen.

Förresten, är Expobar samma maskin som Coffequeen?
 

Large

Well-known member
Hej!
Förresten, är Expobar samma maskin som Coffequeen?

CoffeQueen importerar och säljer en del av Expobars sortiment som sina egna. Skulle dock inte tro att alla CoffeQueenprodukter kommer från Expobar.

Vad gäller byggkvalité på Expobars sortiment så håller väl iaf deras konsumentprodukter oftast en adekvat nivå men visst finns det märken som bygger maskiner med bättre delar och gör ett snyggare jobb både under huven och på utsidan vilket naturligtvis kostar en slant extra.

Man får iaf kalla Expobars utbud prisvärt och det finns många nöjda kunder även om just Brewtusen har varit och valsat runt lite på diverse forum.
 

ninja

Active member
Ni som har köpt maskiner från UK, vart köpte ni adapter (stickpropp)?

Clas Ohlson har inga kvar och det tar 2 veckor innan dom får dom igen :angry::(:(
 

inline

Well-known member
Jag skulle ha klippt av sladden och satt dit en vanlig svensk stickpropp, så slipper man adaptrar :)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Clas Ohlson har inga kvar och det tar 2 veckor innan dom får dom igen :angry::(:(

Är du säker på att de har rätt sort?

Det du ska ha är ju en som omvandlar en engelsk stickpropp till en svensk stickpropp. Så att du kan plugga in engelska elprylar i svenska vägguttag.

Jag kan tänka mig att de bara har sådana som omvandlar en svensk stickpropp till en engelsk stickpropp. Så att du kan använda dina svenska elprylar i vägguttagen i england på semestern.

Jag klippte av kabeln och satte dit en svensk stickpropp.
 

ninja

Active member
Är du säker på att de har rätt sort?

Det du ska ha är ju en som omvandlar en engelsk stickpropp till en svensk stickpropp. Så att du kan plugga in engelska elprylar i svenska vägguttag.

Jag kan tänka mig att de bara har sådana som omvandlar en svensk stickpropp till en engelsk stickpropp. Så att du kan använda dina svenska elprylar i vägguttagen i england på semestern.

Jag klippte av kabeln och satte dit en svensk stickpropp.


Här har du den:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=17214820

363054_X_2007-06-27_133038_407.jpg
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Det var något jox om att den behövde mer ventilation för att få ner temperauren inuti apparaten. De tog bort den från butiken, skulle sätta tillbaka den och något sådant.

Småskumt, ändå är det väl flera härifrån som har köpt sina Brewtusar från BB efter mig?:huh:
 

ninja

Active member
På min Leva har C.R.E.M. (eller BellaBarista) fixat till OPV ventilens retur så att den är kopplad nu tillbaka till vattentanken :D
 

majkeloak

Well-known member
Angående stickproppsadaptrar, så levererades min brewtue (från BellaBarista) med Europeisk kontakt med ditsatt EU->Brittisk adapter.

Jag behövde inte klippa någon sladda. Bara att ta av brittiska adaptern och vips hade jag en Svensk Jordad Stickpropp

/Mikael
 

ninja

Active member
Angående stickproppsadaptrar, så levererades min brewtue (från BellaBarista) med Europeisk kontakt med ditsatt EU->Brittisk adapter.

Jag behövde inte klippa någon sladda. Bara att ta av brittiska adaptern och vips hade jag en Svensk Jordad Stickpropp

/Mikael

Det har jag också på Leva men inte på Macap! :(
 

andersno

Well-known member
Varför har bellabarista tagit bort brewtusen?

De vill personligen informera alla om problemet med temperaturmodulen innan man köper, men de ska ha nya brewtusar i lager. Problemet är att jag bara har fått ett mailsvar från dem på hela sommaren, och ännu inte lyckats beställa någon maskin. Trots flera försök på olika mailadresser och webforumulär.

/Anders
 

ninja

Active member
De vill personligen informera alla om problemet med temperaturmodulen innan man köper, men de ska ha nya brewtusar i lager. Problemet är att jag bara har fått ett mailsvar från dem på hela sommaren, och ännu inte lyckats beställa någon maskin. Trots flera försök på olika mailadresser och webforumulär.

/Anders

Jag fick min maskin (Leva) i tisdags! Det var inga problem med mail konversation f.o.m. 20:de augusti, innan dess hade dom semester.
 

jha

Member
Lite off topic men eftersom det diskuteras Expobar här ställer jag frågan.
Ninja, vad fick du betala för din Office Leva? Vet någon om det är någon skillnad på en Office Leva från 2006 och en ny modell?
 

ninja

Active member
Lite off topic men eftersom det diskuteras Expobar här ställer jag frågan.
Ninja, vad fick du betala för din Office Leva? Vet någon om det är någon skillnad på en Office Leva från 2006 och en ny modell?


Jag fick 5% rabatt ("discount for export") på den, och vad är det för skillnad mellan 2006 och min vet jag ej. Men, min har inte anslutningen till vatten kranen som dom hade tidigare!
 

andersno

Well-known member
Jag har lyckats få kontakt med bellabarista! Tydligen har mina email hamnat i deras spam-papperskorg... Tyvärr var det dock lite tråkiga nyheter som återigen gör mig förvirrad hur jag ska göra:

"This has been a bad week for Brewtus - I've had two break downs this week and I'm fealing quite let down by the machine. One was only one month old and the customer has changed it for an Izzo Vivi, the other is 11 months old. As mentioned before, I have worries about these machines, I've been lead to bealive that it's the UK voltage at 240v that caused the problems (the higher the voltage, the further it travels) but two weeks ago a machine in Norway went wrong so that theory doesn't add up!!
At the moment, Expobar are still sending me replacement digital display but for how long, I do not know. They cost approximately £49 so it's an expensive part to replace.
All I seem to have done this week is talk about the Brewtus and I don't seem to be getting anywhere with it however, if you still would like one then yes I do have them in stock, I will sell you one for £799 and the carraige is £50 but for export it will be a parts only warranty."

Suck...


/ Anders
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp