Ta med hemmakaffet till jobbet!

Lassekongo

www.gokaffe.se
Mors!
Detta är vekligen något som kan rekommenderas ifall ni inte gjort det ännu!

Gjorde redigt kaffe på förmiddagsfikat här på jobbet. Körde väl en 20 shot och de blev bra med snygga mussvansar, extraheringstider och tigerränder i creman. Trevligt med PID! Upplever att jag får jämnare färg på shoten numer jämfört med tidigare. Fick även en lite mer kunnig om kaffe att se att robusta inte nördvändigtvis(!) behöver vara dåligt (Körde en ren indian monsooned robusta som ju är relativt mjuk och mild för att vara rubusta) och det var med förvåning som den avsmakades! Jämfördes med en ren arabica, Guatemala. Yäzz! Fick godkänt på bägge...
Körde lite presskaffe också naturligvis liksom cappuccino.

Jag kan verkligen rekommendera att plocka med sig sitt hemkaffe på jobbet. Det borde ni andra nördar också göra ifall ni aldrig prövat.

Men får höra en del gliringar tills de får smaka. Plötsligt får man höra:
-Vad kostar den där maskinen?
-Ja, ca 4000 kr. (Gaggia Classic, numera PID:ad)
-Hm, det var ju dyrt.
-Ja, kanske, fast den sägs av många vara den billigaste som verkligen kan göra espresso...
-Det var ju gott må jag säga.
-Sedan måste man ha en riktig kvarn också.
-Hm...

Och där måste jag censurera mig själv...
Verkligen lätt att lyckas, särskilt för mig då konkurensen *NOT* från Selectas bönmaskin är obefintlig!
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Äh, det var inte särskilt ambitiöst! Jag plockade bara med kvarnen, espressomaskinen, pressbryggare, några espressokopper, kanna, tamper, knock-box + en massa bönor och en mjölk hemifrån i två tygkassar. Att sedan göra kaffet är ju inget svårare på jobbet jämfört med hemma.

Pröva! Uppskattas särskilt så här inför semestrar...
 

augusto

Well-known member
Äh, det var inte särskilt ambitiöst! Jag plockade bara med kvarnen, espressomaskinen, pressbryggare, några espressokopper, kanna, tamper, knock-box + en massa bönor och en mjölk hemifrån i två tygkassar. Att sedan göra kaffet är ju inget svårare på jobbet jämfört med hemma.

Pröva! Uppskattas särskilt så här inför semestrar...


Du skapade bara det som finns i vissa kaféer i stället för luft: atmosfären. Eller hur? :cool:
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Slutresultat:
1,5 fyllningar till max i gaggia classic:en, åtskilliga liter, vet icke på rak arm vad den rymmer...
Kaffeåtgång därefter
1,3 l mjölk till skumning
En presskanna

Stirriga och koffeinmättade kollegor...
 

arto

Well-known member
Det låter härligt :)

(Tänk om fler människor kunde vara lika öppna och utåtriktade med sina mest passionerade intressen, så mycket man skulle få upptäcka :) )
 
S

Slane

Guest
Gjorde samma sak för några månader sedan, får väl höra någon gång i veckan numera om jag inte ska göra det snart igen. Det uppskattades verkligen av alla.

Jag har iofs ett fik inne på jobbet som har rätt grejer så jag borde ha en hel del konkurens, dock vet de inget om hur man ska göra kaffe så den är inte så stor. Även att jag visste det innan så blir jag glad av att få höra att detta var ju mycket bättre än från fiket.
 

RuneL

Well-known member
Låter riktigt trevligt. Jeg ville gerne gøre det samme, men tyvärr så forventer min chef at jeg jobbar når jeg er på...jobbet... Darn!

Det skal dog ikke forhindre mig i at tage en vattenkokare og noget hemröstat med til en presskande og så køre lidt luksus-kaffe til mine kolleger.

Når jeg har barättat for mine kolleger hvad en kvärn koster bliver de allesammen meget blege i hovedet. Hvordan kom du rundt om den?
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Når jeg har barättat for mine kolleger hvad en kvärn koster bliver de allesammen meget blege i hovedet. Hvordan kom du rundt om den?
Jag säger som Al Gore: "I benefit from low expectations!"
Med det menar jag att visst, de tycker att det är "dyrt" men detta påpekar jag är en materialsport till viss del. Sedan har de redan givit upp hoppet om mig då jag är bortom räddning vad det gäller kaffe :lol:
 

Marv

Well-known member
Snyggt jobbat. Jag har tänkt göra något liknande då jag har blivit känd som kaffenörd på jobbet.
Jag hade tänkt det som en espressoprovning med litet snack om maskiner och om hur man gör en bra espresso samt prova litet olika kaffesorter. Jag tänkte också göra ett test där man provar färskmalt mot kaffe som är malt någon timme tidigare.
Skulle kunna prova malet med riktig kvarn mot "misshandla-hacka-sönder" kvarn också...
 

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,632
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp