HotTop in da house

niad

Well-known member
Nu har min HotTop från HasBean dykt upp till sist. Den första som skickades försvann i FedEx hantering och är förmodligen bästa kompis med Tom Hanks på nån öde ö för närvarande. Den andra som skickades i fredags kom igår och fick börja jobba samma kväll.

Här finns uppackningsbilder

http://web.telia.com/~u50608281/uppackningen/index.html

... och här finns bilder från 1:a rostningen

http://web.telia.com/~u50608281/1a_rost/index.html

Den var verkligen superenkel att använda och trots den enkla displayen så har man stor möjlighet att styra rostningen tycker jag genom att förlänga och avbryta när man vill m.m.
 

inline

Well-known member
Var det lätt att höra 1:a crack?
Man hårde något på filmen innan bönorna släpptes ut på kylplattan... var det 2:a crack?

/Johan
 

niad

Well-known member
Japp det var en bit in i andra crack du hörde. Det blir inte bra med ljudet när jag filmar med min Canon digitalkamera. Rosten går relativt tyst och det är enkelt att höra både första och andra crack.

När man är bredvid rosten så kan man föra ett vanligt samtal men som sagt kameran tar upp ljudet och förstärker det på något sätt, på filmen låter det som om det var ett jäkla liv konstigt nog.
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Yeah!
Läcker! Fan vad det handlas! Den där rostaren tror jag man inte kan bli annat än nöjd med. Ska vara ifall man bara tänkte dricka brygg eller presskaffe då förståss...

Bönorna kom väl från Gokaffe hoppas jag??;)
 

Boris

Well-known member
Kul! :) Jag är själv nyfiken på hottopen. Skulle vara kul att göra en smakjämförelse mellan hottopen och Genen. En av nackdelarna med Genen är ju att det ibland är svårt att höra andra crack.
 

niad

Well-known member
:)

Jajamen bönorna är från GoKaffe, jag rostade en av blandningarna som tipsas om på GoKaffes hemsida. Skall smakas av ikväll, jag kan inte hålla mig längre, det doftar i alla fall himmelskt redan nu.

Skillnaden jag såg mot att rosta i ugn eller popcornmaskin som jag gjort tidigare var att alla bönorna fick ett jämnare likadant oljigt skimmer, det ser för ögat ut som köpebönor mer än vad jag tidigare rostat.
 

Camera IT

Well-known member
ooh vad avundsjuk jag blir...
Vill ha en sån...Får vänta tills jag får en Gene cafe först och se sen om en uppgraderar.
Bara Gokaffe får in dom snart....Längtar
Så sugen att börja rosta eget.
 

niad

Well-known member
Jag kunde inte hålla mig som sagt och nu efter jobbet åkte locket av på burken med ventil. Det var förmodligen min bästa rostning någonsin som jag lyckades med första gången med HotTopen. Den gjorde jobbet lätt.

Juncaliton från GoKaffe tillsammans med Santos och Kenya AB Top var en bra kombination, söt och mustig med ton av choklad, jag är helnöjd. Skall prova sparsamt ett par dar för att se hur det utvecklas.

Visade denna video från Youtube för frugan för att förbereda för nästa uppgradering ... och då behövs förmodligen en Elektra A3 minst för att göra en sån rost rättvisa... :)

Den ser ut som vår fast större sade hon, det var faktiskt lite impfaktor på rosten. Det är första kaffegrejen sen Elektran som hon gillat så skarpt.

http://www.youtube.com/watch?v=_tVy5RaMktA
 

Large

Well-known member
Det enda som egentligen saknas på HotTopen är en sådan där testspade så att man kan ta ut några bönor ur rosten för att visuellt avgöra hur långt rostningen har kommit.
Mycket sugen på att köpa en, men har tyvärr ingen bra rostplats för den i lägenheten. Livet är tufft utan balkong...
 

Camera IT

Well-known member
Jag är helnöjd med min hottop. fick den igår och har gjort ett litet test.
Ska testa flera bönor till helgen.
Fick ju en stor kartong från gokaffe. Synd bara att juncaliton var slut.
 

MrBean

Well-known member
Nu... bränner det i skatteåterbäringspengarna....
Tack för bilderna å filmen...
Oj oj... nu blev det svårt... balkong eller ej... får väl bli nere på gården ;)
 

rhide

Well-known member
Grattis! Den ser riktigt trevlig ut och man blir minst sagt sugen själv att skaffa en :) Vad kostade den att köpa?
 

Coffinn

Member
Köpte en Hot Top för några veckor sedan.
Det är väldigt stor skillnad på rosttiden beroende på mängden bönor. Man får ständigt övervaka rostningen och det är ju det som är konsten med att rosta.
Nu när man börjar få lite känsla för rostningen så tycker jag att den rostar lite väl lite. Önskade att jag kunder rosta mellan 500 g och 2 kg / rostning.
 

Bilagor

  • FirstRoast2.JPG
    FirstRoast2.JPG
    30.7 KB · Visningar: 36

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp