Malmö Malmö! Vad tyckte jag?

Coffeehead

Well-known member
Nu är jag tillbaka efter en trevlig liten tripp till denna sydliga stad, måste först börja med att säga att jag blev mycket förtjust i stan som helhet. Den känns helt klart kontinental och shoppingen älskades av Elin (mitt resesällskap). Nu till det viktiga, de tips jag fick före resan kollades av under fredag eftermiddag samt lördag och tyvärr måste jag säga så blev jag lite besviken. Samtliga barer serverade mestadels arabica blandningar skulle jag våga gissa mig till och jag vill ha åtminstode en del robusta. Här följer en liten komentar per ställe.

Kaffebaren Möllan - Trevligt bemötande, fräsch inredning och en snygg caffè men den gav ingen aha upplevelse, creman försvann snabbt och eftersmaken var lite bitter.:(

Kaffebaren på väster - Mycket likt ovan nämnda bar, samma grundare om jag förstod det rätt, här beställdes även en caffè latte som kom i ett relativt litet glas med ca 1/3 skum på toppen vilket fick mig mer att assosiera till en cappuccino, smaken var dock bra. Min enkla var en kopia av möllan.

Solde - En relativt blaskig enkel i en miljö som för mig inte kändes särskilt tilltalande(även om man är en Caffèbar behöver man inte var spartansk) tråkig inredning som fick oss att lämna lokalen snabbt.:unsure:

Nesta - När vi kom in var det kö och 4 man bakom disken, kändes dock som bara 3 arbetade och den fjärde stod i vägen, en god, rund smak på espresson och en snygg latte som dock inte smakade fullt så bra enligt mitt resesällskap som numer måste ses som någon slags latte expert. Även här kändes inredningen tråkig.:(

Lilla Kafferosteriet - Kanon, trevlig snabb service med en mycket god espresso, måste ha varit lite mer robusta i denna än på de andra barerna. En trevlig och ombonad lokal som kändes välkomnande och där vi blev sittande länge med både smörgås och bakverk.:D

Slutklämmen blir att jag nog är väldigt färgad av Stockholms barerna som på något vis känns mer välkomnande, jag menar då främst Sosta, Non Solo, Mellqvist, Kaffebar och Zanzibar som alla serverar bra smakande espresso med en eftersmak som man gärna behåller en bit på vägen där ifrån. Om jag skulle ge mig på en liten gissning så kör Stockholm med mer robusta blandningar medans det i söder är finkaffe med arabica som gäller men som också är svårare att få till riktigt bra.
 

mrjohan

Well-known member
Synd att du inte gillar Malmös kaffebarer, eller rättare sagt det kaffe de serverar. Kan nog instämma i att man blir färgad av vad man är van vid, därför är det intressant att läsa om dina åsikter. Åker jag upp till Stockholm och besöker kaffebarer har jag svårt att hitta något som passar mig i smaken, samt svårt att hitta ett ställe som serverar lika god espresso oberoende av vem som står bakom maskinen. Antar att det är detsamma för dig då, när du testar Malmö... :)

Vill inte på något sätt försvara några av kaffebarerna, bara liten kommentar till vilket kaffe de kör med.

Kaffebaren Möllan - Trevligt bemötande, fräsch inredning och en snygg caffè men den gav ingen aha upplevelse, creman försvann snabbt och eftersmaken var lite bitter.

50% robusta i den blandingen. Kan bli ganska bittert... ;)

Kaffebaren på väster - Mycket likt ovan nämnda bar, samma grundare om jag förstod det rätt, här beställdes även en caffè latte som kom i ett relativt litet glas med ca 1/3 skum på toppen vilket fick mig mer att assosiera till en cappuccino, smaken var dock bra. Min enkla var en kopia av möllan.

Samma blandning som ovan, med 50% robusta.

Solde - En relativt blaskig enkel i en miljö som för mig inte kändes särskilt tilltalande(även om man är en Caffèbar behöver man inte var spartansk) tråkig inredning som fick oss att lämna lokalen snabbt.

30% robusta för tillfället... ;)

Nesta - När vi kom in var det kö och 4 man bakom disken, kändes dock som bara 3 arbetade och den fjärde stod i vägen, en god, rund smak på espresson och en snygg latte som dock inte smakade fullt så bra enligt mitt resesällskap som numer måste ses som någon slags latte expert. Även här kändes inredningen tråkig.

10-20% robusta. (Dan?)

Lilla Kafferosteriet - Kanon, trevlig snabb service med en mycket god espresso, måste ha varit lite mer robusta i denna än på de andra barerna. En trevlig och ombonad lokal som kändes välkomnande och där vi blev sittande länge med både smörgås och bakverk.

100% arabica! :D
 

Coffeehead

Well-known member
Vilken luring, jag anser mig inte vara en expert men var relativt säker på det omvända när det gäller robusta halten då dessa brukar få en betydligt bättre crema än arabica blandningarna. Creman var över lag tunn på samtliga ställen jag besökte.

Dan, var det du som stod vid spakarna i lördags fm, tyckte jag såg din rygg?
 

von Thor

Kaffevision
Håller med dig MrJohan. Det är aldrig fel att höra andras ärliga åsikter om ställen, även om man inte själv håller med till 100%. När jag dricker ute så är kaffet halva upplevelsen. Lika viktigt är stämningen och sällskapet. Inredningen spelar roll men kommer längre ner på min lista. Vill jag däremot ha den storsta kaffeupplevelsen så får jag nog göra den själv hemma och slänga bort några shottar innan den sitter där, men hur trevligt är det? Men min enda god shot hittills var däremot på te&kaffehuset!
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp