Varm eller kall tamper

iceaway

Well-known member
Spelar det någon roll ifall den är varm eller kall? Ibland har jag låtit den stå ovanpå maskinen och då blir den ju riktigt varm och go, men har det någon betydelse för själva kaffet? Har inte tänkt på det själv när jag druckit kaffet efteråt, men kanske vore värt att undersöka.
 

wesaft

Well-known member
föredrar att ha min kall, inbillat mig att kaffet fastnar lättare på en varm tamper.
Men jag tvivlar att den korta stunden påverkar smaken av kaffet.
 

RuneL

Well-known member
Min tamper passer kun lige præcis ned i den ene filterkurv når denne er kold. Hvis filterkurven er varm og tamperen er kold går det lidt bedre, så det foretrækker jeg.
Jeg tvivler dog på det gør nogen forskel på kaffens smag. Tænk på hvor lille en del af kaffen tamperen er i kontakt med.
 

Molarin

Well-known member
Rent spontant känns en kall tamper bäst. Skulle isåfall vara om man med värme klibbar ihop kornen vid poleringen (försluter ytan) för att minska channeling-risken.
 

rhide

Well-known member
Sponant känns det som att anledningen att en varm tamper klibbar ihop kaffet mer är eftersom den ofta blir en aning fuktig när det värms upp... magkänslan säger att en varm tamper är bättre, eftersom den annars skulle kyla ner portafiltret och därmed sänka bryggtemperaturen
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,694
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp