Gene Cafe unboxing

knasper

Well-known member
JvD: Jag valde i-Roast2. Den kom i förra veckan och jag har väl kört 4 ggr. Du har många inställningsmöjligheter även på denna men de två förvalen ger dig just det du efterfrågar, ljusare alt mörkare rost på ca 9-10 minuter. Rostar fruktansväret jämt, jag har preblendat med 4-5 olika sorter, sinsemellan väldigt olika, och de rostas väldigt jämt. Mängden kan tyckas liten, 150 gr, men jag vill ju rosta ofta och exprimentera med bönor, blends, värme och tid. Jag får tvärtom lägga lite band på mig så jag hinner dricka upp. Normal konsumtion i hemmet är nog ca 300 gr i veckan, d.v.s. 2 rostningar, så kapaciteten är mer än god. Problemet med i-Roast som jag ser det är (o-) ljudet. Den väsnas rejält. Jag tror jag anade första crack på en rost men nu har jag slutat lyssna och går visual istället. Jag har aldrig varit i närheten av någon annans rost så jag vet inte vad som är väntad ljudnivå men det här var lite över förväntan, dock.
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Ok JvD! Jag gillar också prylar :lol:
(Nu är jag partisk då jag säljer en hetluftsrostare också så ta detta som du/ni vill.)

Se det så här:
Gene Café
+Extremt bra rostare!
+Rostar relativt mycket (ingen hemrostare rostar mer, än (Behmor som kommer gör det men finns idag inte att köpa dock))
+Grymt bra och enkel temperatur och tidskontroll
+Hög "prylfaktor"
+Tyst
-Rökig, men det har med den större mängden bönor att göra
-Relativt dyr, ca 3500 kr (billigt tänker säkert GS3 skåningsdårarna *jag är bara avis*)
-Rostar endast långsamt, ej för brygg-/presskaffe


CR-100
+Robust och bra rostare
+Relativt billig, ca 1200 kr (lägre ifall man är forummedlem)
+Enkel som attans
+Rostar oftast lite mer än de 150 gram som står i manualen, 165-175 gram är en helt "normal" dos
+Inte så rökig, men det har med den mindre mängden kaffe att göra
-Väsnas som en skränig hårfön
-Rostar endast snabbt, ej för espressokaffe
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Finfint. Man ska inte førneka att en rost som ylar som en dammsugare på steroider blir jobbig i længden, æven om det ær billigare så filade det på mina nerver mot slutet...

:)
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,668
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp