Gott mokkakaffe!

pab

Member
Jag har precis köpt en mokkabryggare, och i och med det har det dykt upp ett antal frågor

Hur gör man gott mokkakaffe?
Går det att få till en god esspresso shot från en mokkabryggare?
Vad ska jag använda för kaffe? märke?


Hoppas att någon orkar ge mig några goda råd!!!
 

arto

Well-known member
Hur gör man gott mokkakaffe? --- Använd färskt och gott kaffe, prova dig fram. Skaffa gärna en bra kvarn. Och öva massor med alla olika variabler (malningsgrad, värme, dosering, packning). Jag tycker att det godaste är det som kommer ur pipen först, därför rekommenderar jag att avbryta processen rätt tidigt. Dosera kaffet jämnt i filtret, och beroend epå hur finmalet du har så kan du trycka till kaffet (packa) med någonting jämnt.

Går det att få till en god esspresso shot från en mokkabryggare? --- Nej, espresso blir det aldrig. Men det kan bli mycket gott.

Vad ska jag använda för kaffe? märke? --- Det är väldigt individuellt, och det mesta passar bryggmetoden (enligt mig). Som sagt så rekommenderar jag att ha någon sorts kvarn, gärna en bra som du inte växer ur direkt, så att du kan få färskmalet varje gång, det är en höjdare.
 

rhide

Well-known member
Det allra viktigaste (eller en mycket stor faktor i alla fall ;) ) är att du använder en god kaffesort samt att den är färsk och nymald. Samma sak gäller bryggkaffe och espresso - utan ett bra kaffe att börja med - kommer ingen av de finjusteringar du gör att hjälpa.
 

pab

Member
Tack för den snabba responsen!

Har ni några exempel på en bra kaffesort(vad jag har förstått ska man inte köpa kaffe på ica:))?

Skilljer sig espressobönor sig från bönor som används till bryggkaffe eller är det bara annan malning?
 

STAF

Member
Da sa, ursakta bristen pa a, a, o, men jag bor i Italien sa det saknas tyvarr.

Enligt mig och de Romanska husmodrarna gor man sa har,

Vatten upp till ventilen, fyll filtret med kaffe OBS inte packa utan lagg dit det sa at det ligger med rage och sen basta. Efter det placerar du bryggaren pa plattan som om du har elspis redan bor vara uppvarmd. Locket ska vara oppet. Nar kaffet borjar rinna ut sanker du varmen samt stanger locket. Nar du hor ett puttrande ljud innebar det att kaffet e klart ta en tsked ror om sa att kaffetts koncentration blir jamtfordelat och sen ar det bara att dricka.

Om kaffet kommer ur pipen kokandes ar det pa grund av att botten delen ar for varm, skolj den da under kallt vatten och placera den sen pa plattan igen.

Detta ar sa man gor det i ROM varierar givetvis efter vart man ar i landet.

PS. Hall utkik efter varan nya blog, kommer snart pa www.skandinaviancoffeehouse.com
 

mts

Well-known member
STAF har fått lära sig precis samma ceremoni som jag, för en vettig crema behöver du ett rätt kraftigt kaffe, jag fick själv bäst resultat med Kimbo och... hmmm concerto från mauro kanske. J&N La Bomba vart rätt hyfsad också om jag inte missminner mig.
Annars om du inte har kvarn så tycker jag iaf att Lavazza rossa har gett trevligt kaffe i både min gamla bialetti moka och min lite nyare brikka.
 

mts

Well-known member
den ser ju inte direkt ut som från en maskin, men jag har med min brikka faktiskt fått till en riktigt snygg och hållbar crema... men från en "vanlig" mokabryggare blir det mer åt lödderhållet om kaffet börjar bubbla upp :)
fast... måste ju erkänna att jag är lite kär i mukkan bara för att den är kofläckig snarare än att den gör bra cappus :D
http://www.youtube.com/watch?v=s7b8TB6qq2Y
 

pgojim

Well-known member
Den ser riktigt grym ut^^
Men på en skala 1-10 hur bra cappus gör den mot en gjord av en duktig barista med riktig maskin?
 

c8h10n4o2

Active member
När jag körde moka knackade jag filtret 2-4 gånger i diskbänken för att packa, fyllde på till toppen och sedan inget mer (liten överdosering mao). Sen är det väldigt viktigt att inte köra på maxeffekt på spisen utan snarare halvfart eller lite mer.
Espresso blir det som sagt inte, (inte med en Brikka heller, även om man får lite "kaffeskum/crema") men jag tyckte det blev väldigt gott!

Kör mokabryggare på jobbet så ofta jag kan! Smidigt att ta med sig :) Kan rekommenderas till er som inte gillar kaffet på arbetsplatsen.
 

Anders

Well-known member
Bra idé! Betydligt enklare att bära med sig en liten mokkabryggare än ett kokkärl för kokkaffe på fjällvandringen. Kanske lite mekkigare att ställa den på elden/glöden, men det borde ju funka - och vilken skillnad på kaffet..!
 

svartvest

Well-known member
Inte en i fjällen får kokkaffet en fristad...har en kanna som går ner bland de andra grejorna bland spritköket.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,669
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp