Hur gör dom på Mauritz i Gbg?

pere

Well-known member
I slutet på 80-talet gled jag in på kaffebanan tack vare Mauritz. En stor kopp ganska starkt på Gammal Java och en rabarberbulle blev alltid en perfekt start på Lördag fm.

Jag fortsatte att rosta själv i ugn och körde presskanna på gammal java - mycket gott!

Nu sitter jag med min Giotto och trivs. Jag skulle gärna vilja återskapa en stor kopp ganska starkt men frågan är hur dom gör.

Är det ngn som varit där nyligen eller gör sig ett litet "kaffeärende" snart så kanske Ni kan reka lite och delge mig och alla nadra som är intresserade.

Det är ju i princip en americano fast de extrahera hela koppen så att säga utan att hälla hett vatten i en dubbel shot. SÅ det borde hänga på malning/rostning - eller hur?
 

zix

Well-known member
Vi ska inte glömma att i slutet på 80-talet hade Mauritz en helt annan maskin än de har idag. Jag vet inte vad den hette, men jag vet att de fick s.a.s. börja om från början och att det tog tid innan de kom tillbaka till något som liknade det de fick ut med gamla bettan. Ett riktigt monster, som jag gärna hade försökt renovera och få igång...
Idag har de la marzocco. Nomenklaturen med stor, liten, stark m.m. finns kvar men jag är ytterst tveksam till att de kan göra på samma sätt idag som de gjorde på 80-talet. Filterkorgarna var t.ex. ganska annorlunda och jag är inte säker på att det var vanliga dubbel- och enkelfilter.

Jag ska fråga min fru i helgen om hon kommer ihåg, men det var grymt längesen hon jobbade där och hon var bara där en eller två veckor...

Du kan försöka med att göra lungo. När jag gör lungo så maler jag grövre, har i mer och packar lite hårdare. Det brukar kunna bli ganska mycket crema men den blir ljusare, och framför allt ser man att det rinner igenom fortare. Fyll upp så att du får en "lång" espresso.
Mauritz använder idag old brown sulawesi och etiopisk mokka (yirg eller harrar beroende på humör skulle jag gissa, fast på sistone lär det ska vara yirg) i förhållandet 1/3 eller 1/4. Rostning till ungefär strax exakt precis då andra crack börjar, ibland något ljusare. Och de kör, som du vet, väldigt färskt.

Jag skulle gissa att den där gamla bettan hade rätt högt tryck, förresten... den kunde pressa ut kaffe genom *tjocka* puckar.
 

pere

Well-known member
Ja, jag har för mig att de hade i kopiöst med kaffe i PF och visst rann det ut både crema och starkt härligt kaffe.

Jag pratade lite med ägarn på den tiden (vet inte om det är samma nu) och han berättade att han hade kommit över ett stort parti "gammal java".

För övrigt så hade jag en god vän som tog med sig 1 kg hem i våras, det står faktiskt "gammal java" på påsen...

Hur som helst så är det väl bara att köra "trial and error" och se hur nära man kommer.

Vet du vad gamla bettan hette i efternamn?
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,691
Medlemmar
19,362
Senaste medlemmen
henrik_moderator
Topp