Topp 10 - Detta vill du verkligen veta om att göra espresso

Fredrik

Well-known member
Jag har länge gått och grubblat över vissa väsentliga faktorer som har att göra med konsten att göra en GOD espresso. Med god menar jag en espresso där kaffebönornas potential utnyttjas maximalt. Egentligen handlar det om att identifiera de viktigaste parametrarna och ifrågasättan gamla sanningar.

Frågor som jag skulle vilja ha en förklaring på är bland annat:

Är channeling ett hot mot god espresso eller bara en myt?
Är stabil temperatur under bryggningen betydelsefullt eller ett smart marknadstrick av LM?

Har du själv några alldeles för djupa tankar som du inte hittat ett svar på. Hjälp mig lista sanningar (och myter) så vi kan göra en topp 10 lista för hela världens kaffeforskare :)

OBS: I denna tråd söker jag INGA svar till frågorna, utan enbart era innersta funderingar om att göra gott kaffe!
 

Tallinn

Well-known member
Det är inte bara att göra gott kaffe utan HUR man gör sitt goda kaffe.

Själv bryter jag mot flera etablerade regler för att jag tycker att "om inte italienarna behöver NSEW-tampa eller konstra så behöver inte jag heller". Jag knackar inte längre för jag kan inte känna någon förbättring av kaffet. Jag skummar mjölken med munstycket exakt mitt i mottakannan, jag gör aldrig buskar och löv eller annan latte art men jag gör faktiskt j-igt gott kaffe och jag gör det på MITT sätt...

Egotrippen är viktig!
 

Coffeehead

Well-known member
Tallinn, du och jag måste vara j...ligt lika i vårt kaffe tänkande, jag har slutat göra mönster (möjligtvis om jag får hem besök) jag knackar inte, inte heller krånglar jag till det på andra vis. Mitt recept på en god Caffè är enkel

1. Mal direkt i handtaget
2. Tryck till/tampa
3. Sätt i handtag och på med vatten
4. Låt rinna ca 25 sek
5. Klar - NJUT

Behöver det vara svårare?
 

Tallinn

Well-known member
Jag glömde en sak, inga händer i kaffet...

Eftersom jag i princip aldrig överdoserar kan jag enkelt distribuera kaffet i pf genom att knacka det mot stödet på minin så att det är centrerat och jämnt fördelat.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Frågor som jag skulle vilja ha en förklaring på är bland annat:

Är channeling ett hot mot god espresso eller bara en myt?
Är stabil temperatur under bryggningen betydelsefullt eller ett smart marknadstrick av LM?..................

OBS: I denna tråd söker jag INGA svar till frågorna, utan enbart era innersta funderingar om att göra gott kaffe!

Hmmm, OK. Lite osäker på hur du menar att du inte vil ha svar men jag gör en lista med mina tankar i alla fall.

1- Det är stor skillnad på färskrostat kaffe och "köpkaffe". Därför rostar jag.
2- Det är stor skillnad på rätt temperatur eller inte. Därför har jag dubbla kokare.
3- Det spelar ingen roll vad italienarna kallar kaffet eller vad de vill ha för proportioner och mängder. Jag gör mitt kaffe och det blir gott.
4- Jag knackar en gång för att få ner "kanten" på det malda kaffet, för att minimera sump i grupphuvudet. Om det har någon inverkan på smaken vete sjutton, det spelar ingen större roll.
5- Det är roligare att etsa grejer i en cappu än att göra löv.
6- Cappu som det inte går att etsa kallas "blaffa" och avnjuts lika bra som etsade koppar. Men gästerna brukar få de finaste så man kan glänsa lite...
7- Överdosering så att man får stryka bort kaffe är knasigt. Jag maler lagom mycket istället.
8- Att mala direkt i handtaget är bättre än att ha en gammelburk med kaffe som man doserar från.
9- En bra kvarn är viktig. Väldigt viktig.
10- Nätbutiker är framtiden melodi, importera från EU utan samvetskval. Det finns ingen anledning att betala 50% mer för en pryl bara för att man ska vara solidarisk mot svenska butiker.

:coffee:
 

puttec

Well-known member
Jag tror att om man har en grundstomme som man följer, efter att ha testat olika tekniker så når man troligtvis fram till något riktigt gott. Sedan är jag övertygad om att det kan skilja ganska mycket mellan även om två med samma maskinparks skulle göra varsin espresso. Dels för att jag inte tror att hemma maskinerna är så exakta, dels för att man har olika "knyckar"

//Pc
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp