Vad lyssnar du på just nu?

lupoo

Well-known member
Rev Theory - Hell Yeah
Hockeyadrenalin som sitter fint på kvällskvisten så här i slutspelstider. (Fast vårt kära BHC har spelt klart för säsongen...)
 

Jacob

Well-known member
Ikväll ägnar jag mig åt att lyssna till mitt tinnitus. Har dock ingen spotify-url till det.
 

Musicman

Well-known member
Nu Mozart K251 - Divertimento - Scottish Chamber Orchestra. Blir inte bättre än såhär ihop med en god cappu...:)
 

zix

Well-known member
larjo11 och jakob, jag har också tinnitus emellanåt. Alltså - jag har det alltid men nivån på det varierar.
Har inte så allvarlig form av det men får vara försiktig med hörlurslyssnande. Men otippade saker som ställt till det för mig har också visat sig vara stress, för lite sömn och ett allmänt hattigt liv. När jag har lyckats lugna ner mig har det brukat bli bättre.
En annan sak som, mycket överraskande, hjälpte stort var när vi flyttade. Från ett höghus till ett annat, i en annan del av Göteborg.
Förstod inte varför, tills jag pratade med en forskare på ljud-området som direkt frågade om det fanns stora fläktar i det första höghuset. Det gjorde det! Det höghus vi flyttade till var äldre, byggt på 50-talet, och hade självdrag upp genom ventilationen från kök m.m., medans det höghus vi tidigare bodde i var byggt under miljonprograms-tiden (skarven 60/70-tal) och hade stora jätte-utsugsfläktar på taket. Man tänkte aldrig på att de fanns - utom när de stannade...

Efter ett par månader i nästa boende i självdrags-höghuset var tinnitusen borta - nåja, så borta som den nu blir för mig.

Ljudforskarkillen förklarade att det där passiva bullret, som liksom aldrig tar slut, i sig skapar en stress som ökar på tinnitusen. Typexempel på maskiner som låter så är fläktar, men det finns naturligtvis annat också. Det är omänskligt och oorganiskt, finns inget i naturen som låter på det viset. Utom en fors eller ett vattenfall kanske, men även där varierar det ju lite.

Jag avundas verkligen inte den som har fått rejäl tinnitus. Det måste vara fullständigt nedbrytande för den psykiska hälsan. Antagligen vet du redan om dom här grejerna om du har riktigt mycket tinnitus, och det kanske inte skulle hjälpa för dig som det hjälpte för mig att byta ljudmiljö. Men kanske hjälper det någon litegrand iallafall.
Nå, slut på OT - jag passade bara på när ämnet kom upp.
 

zix

Well-known member
Ja, det blev ju La Voix till sist! Helkul att den och Snälla kom etta och tvåa, nu blir det båda två i öronen hela natten antar jag.
 

confuzed

Well-known member
Joan As Police Woman - The Ride

Riktigt bra, promenerade på en för mig ovanlig väg till kaffecompaniet igår och hittade en skivbutik och bara råkade köpa några skivor...
 

Thomaz

Well-known member
"For the love of the game" med Pillar.
Sköna gitarrer och tungt sound..
Linn högtalarna får slita...
//T
 

Sunschein

Well-known member
Oh, sicken skön dag. Sitter på balkongen och lyssnar på Chet Baker med en cappu och en enkel här bredvid.

Det kommer bli en bra dag det här :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,668
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp