Sidan 3 av 6 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 17 till 24 av 46
    Citat Ursprungligen postat av svartvest Visa inlägg
    Är det någon som provat någon riktig kallbryggare? typ yama tower eller någon plastgrej..
    Jag har provat kallbryggt kaffe (yama-tower-style) ett par gånger i Japan och ett par gånger i Sverige. I Japan är detta ganska vanligt, men väldigt få ställen använder specialkaffe. Det smakar med andra ord inte något speciellt och jag är generellt ganska skeptisk till kallbryggning.

I somras körde Drop Coffee kallbryggt i Clever Dripper. Det smakade faktiskt helt okej! Men är man intresserad av att ta tillvara på all den smak och det arbete som ligger bakom ett bra kaffe, så är kallbryggning ett dåligt sätt. Mitt tips är att brygga varmt över is!

Kallbryggningstorn är snygga men fungerar dåligt om man är ute efter en god kopp kaffe

Administrator Molarins avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Citat Ursprungligen postat av svartvest Visa inlägg
    Är det någon som provat någon riktig kallbryggare? typ yama tower eller någon plastgrej..
    Min kompanjon kallbryggde i liknande bryggare under sin tid i Melbourne. Fyllde med is som fick smälta under natten och serverades som shots om jag inte minns fel.

2012-02-10 15.53.16.jpg

Senior Member svartvests avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Jag skakar av denna tråd. Har gjort två bryggningar med jar brewing, burkbryggning. 60gr kaffe på en liter vatten in med burken i kylskåpet i 24 timmar. Första bryggningen på en böna från Honduras blev drickbar men inte mer. Nu har jag gjort den andra på ett kaffe från Tanzania vilket blev...riktigt gott. Jag använde en sirup som sötningsmedel.

Junior Member
    Reg.datum
    jun 2014
    Jag är nyligen hemkommen efter två veckor i New York och har blivit barnsligt förtjust i kallbryggt kaffe som är en STOR trend där just nu. Som jag förstår det så är poängen att oljor och syror inte extraheras på samma sätt i kallvatten. Därför får kaffet en sötare ton, är snällare mot magen och blir inte surt utan kan förvaras i kylskåp i flera dagar. Jag har testat två gånger nu och det har blivit jättebra! Jag har malt mina bönor med samma malningsgrad som jag brukar göra för presskaffe, alltså ganska grovt. Jag har använd 10g kaffe/dl vatten. Bara blandat kaffe med kallvatten och låtit det stå i 12h i rumstemperatur. Sedan har jag filtrerat det. Jag filtrerade genom duk men kaffefilter går nog bra. Kaffet blir ganska starkt, perfekt till islatte!

Senior Member martink78s avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Tack för påminnelsen! Brukar kallbrygga på sommare just till kall latte i dyl. Är gott att få det riktigt kallt!

Junior Member
    Reg.datum
    jun 2014
    Varsågod Martink78

Har du, som erfaren kallbryggare, några tips till oss nybörjare?

Senior Member martink78s avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Tyvärr inte, jag gör bara några få bryggningar varje sommar (så jäkla varm är ju inte den svenska sommaren i allmänhet.. ) så jag har inte gjort nått systematiskt testande. Men jag brukar faktiskt brygga i kylen i 24 timmar, men om det är bättre eller sämre vet jag inte. Lite intressantare är det i alla fall... :-)

Den svenska sommaren är den bästa dagen på året

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •