Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 9 till 16 av 46
    Jag testade också och.. ja, nä, det blev väl sådär tyckte jag. Körde på Illys färdigmalda som jag råkar ha en burk av. Det blev okej - ganska milt och lent, och jag lät mitt stå i tre-fyra timmar. Efter en natt i kylskåp var det beskt och odrickbart.
    besök min matblogg: http://annesfood.blogspot.com

Jag har fått intrycket att kallt kaffe kräver en smula sötma oavsett kvalitet. Kallt kaffe/espresso smakar helt enkelt ruggigt utan något som sötar. Men jag har inte vågat prova än :-)
    Utbildad Barista på Caméra IT

Äntligen samlade jag så modet igen att göra ett nytt test av kallbryggt kaffe.

Efter bakslaget med monsun malabar testade jag så en av mina favouritbönor Mauro de Luxe, fast med mjölk istället för vatten denna gången. Proportionerna förblev desamma - 4:1, fast med en aning längre extraktion denna gången och nu hela tiden i kylskåp av förståeliga själ

Så hur blev det då denna gången? åt Helvete!!!

Visserligen smakade det något bättre med mjölk än vatten, men enbart de dåliga smakerna man kan känna i en dåligt extrahetarad shot fanns att avnjuta. Syra, beska och långvarande illasmakande eftersmak. Dålig, om ens någon kropp och otrevlig sumpaktig lukt.

För att ge kaffet någon form av rättvisa dock testade jag att spä ut det med extra mjölk (utan resultat), tillsatte vaniljsocker och till sist även kakaopulver - varefter kaffet faktiskt blev drickbart!
    Nästan.

Så sammanfattning?
    Till ett gott kaffe behövs inget socker ... och till ett iskaffe behövs en stor slaskhink

Senior Member Bjarnes avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Vill bara uttrycka ett tack till er som, likt Beaker i Mupparna, genomgått fasan av kallbryggt kaffe mot tunga och hals. Förstår att det absolut inte är vägen att gå, och kommer därmed att hålla mig till den varma/heta varianten i fortsättningen.

All heder åt försöken!
    Är man skum bara för att man vill ha mjölk i kaffet?

Senior Member svartvests avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Är det någon som provat någon riktig kallbryggare? typ yama tower eller någon plastgrej..

Senior Member
    Reg.datum
    okt 2012
    Jag browsade omkring för att hitta någon som verkligen testat kallbryggning med Yama tower, men det var inte det lättaste. Visste inte ens att metoden existerade, så jag har ju lärt mig en ny sak i dag.

Junior Member
    Reg.datum
    jun 2009
    Efter att ha läst tråden så blev jag också sugen på att testa kallbryggning. Måste säga att jag blev glatt överraskad av resultatet. Sött, lent med lätt beska i eftersmaken. Kanske lite i blaskigaste laget efter att isen smält lite. Mer expriment behövs.

Körde 40g till 4dl vatten. Lät det dra i 4-5 timmar i rumstemp. Genom ett filter och in i kyl i 2 timmar.

Senior Member
    Reg.datum
    okt 2009
    En lite kul metod som jag provat med intressant resultat är att köra hela bönor och vatten med mixerstav och sen filtrera. Nymalt i alla fall

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •