Kallbryggning - nån som provat?

Bjarne

Well-known member
Har inte provat, men det lät lite instressant. Nånting måste ju kunna extraheras ur bönorna trots att vattnet är kallt, men självklart inte på samma sätt som vanligt brygg- och espressokaffe. Ska testa nu i sommar :)
 

TheJaff

Well-known member
Har precis gjort iordning en behållare med totalt 7.5dl "sump" - 1.5dl kaffe och 6dl kallt vatten. Malde Zoegas Blue Java uppskattningsvis som för press.

Nu får det stå på köksbordet över natten så ska jag filtrera det imorgon (på morgonen) och ställa in det i kylen. Förhoppningsvis får jag sedan en god iskaffe efter jobbet.
 

rhide

Well-known member
Jag malde J&N Monsun Malabar och blandade med vatten med proportionen 4:1. Lät härligheten stå över natten i rumstemperatur varefter det silades och hela härligheten fick kylas i kylskåpet under tiden jag var på jobbet.
Glad i hågen kom jag hem och ville prova det nya kaffet - men ush vilken besvikelse!! Kaffet smakade ungefär som sump luktar, med varken tilltalande första intryck, kropp, eller eftersmak.

Förmodligen berodde det på bönorna, men jag har blivit avskräckt för en tid framöver.
 

Anne

Well-known member
Jag testade också och.. ja, nä, det blev väl sådär tyckte jag. Körde på Illys färdigmalda som jag råkar ha en burk av. Det blev okej - ganska milt och lent, och jag lät mitt stå i tre-fyra timmar. Efter en natt i kylskåp var det beskt och odrickbart.
 

Camera IT

Well-known member
Jag har fått intrycket att kallt kaffe kräver en smula sötma oavsett kvalitet. Kallt kaffe/espresso smakar helt enkelt ruggigt utan något som sötar. Men jag har inte vågat prova än :)
 

rhide

Well-known member
Äntligen samlade jag så modet igen att göra ett nytt test av kallbryggt kaffe.

Efter bakslaget med monsun malabar testade jag så en av mina favouritbönor Mauro de Luxe, fast med mjölk istället för vatten denna gången. Proportionerna förblev desamma - 4:1, fast med en aning längre extraktion denna gången och nu hela tiden i kylskåp av förståeliga själ :)

Så hur blev det då denna gången? åt Helvete!!! :angry:

Visserligen smakade det något bättre med mjölk än vatten, men enbart de dåliga smakerna man kan känna i en dåligt extrahetarad shot fanns att avnjuta. Syra, beska och långvarande illasmakande eftersmak. Dålig, om ens någon kropp och otrevlig sumpaktig lukt.

För att ge kaffet någon form av rättvisa dock testade jag att spä ut det med extra mjölk (utan resultat), tillsatte vaniljsocker och till sist även kakaopulver - varefter kaffet faktiskt blev drickbart!
Nästan.

Så sammanfattning?
Till ett gott kaffe behövs inget socker :cool: ... och till ett iskaffe behövs en stor slaskhink
 

Bjarne

Well-known member
Vill bara uttrycka ett tack till er som, likt Beaker i Mupparna, genomgått fasan av kallbryggt kaffe mot tunga och hals. Förstår att det absolut inte är vägen att gå, och kommer därmed att hålla mig till den varma/heta varianten i fortsättningen.

All heder åt försöken! :D
 

Light Head

Well-known member
Jag browsade omkring för att hitta någon som verkligen testat kallbryggning med Yama tower, men det var inte det lättaste. Visste inte ens att metoden existerade, så jag har ju lärt mig en ny sak i dag. :)
 

fillippo

New member
Efter att ha läst tråden så blev jag också sugen på att testa kallbryggning. Måste säga att jag blev glatt överraskad av resultatet. Sött, lent med lätt beska i eftersmaken. Kanske lite i blaskigaste laget efter att isen smält lite. Mer expriment behövs.

Körde 40g till 4dl vatten. Lät det dra i 4-5 timmar i rumstemp. Genom ett filter och in i kyl i 2 timmar.
 

petrush

Well-known member
En lite kul metod som jag provat med intressant resultat är att köra hela bönor och vatten med mixerstav och sen filtrera. Nymalt i alla fall :)
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Är det någon som provat någon riktig kallbryggare? typ yama tower eller någon plastgrej..

Jag har provat kallbryggt kaffe (yama-tower-style) ett par gånger i Japan och ett par gånger i Sverige. I Japan är detta ganska vanligt, men väldigt få ställen använder specialkaffe. Det smakar med andra ord inte något speciellt och jag är generellt ganska skeptisk till kallbryggning.

I somras körde Drop Coffee kallbryggt i Clever Dripper. Det smakade faktiskt helt okej! Men är man intresserad av att ta tillvara på all den smak och det arbete som ligger bakom ett bra kaffe, så är kallbryggning ett dåligt sätt. Mitt tips är att brygga varmt över is!

Kallbryggningstorn är snygga men fungerar dåligt om man är ute efter en god kopp kaffe :)
 

svartvest

Well-known member
Jag skakar av denna tråd. Har gjort två bryggningar med jar brewing, burkbryggning. 60gr kaffe på en liter vatten in med burken i kylskåpet i 24 timmar. Första bryggningen på en böna från Honduras blev drickbar men inte mer. Nu har jag gjort den andra på ett kaffe från Tanzania vilket blev...riktigt gott. Jag använde en sirup som sötningsmedel.
 

pippiL8

Member
Jag är nyligen hemkommen efter två veckor i New York och har blivit barnsligt förtjust i kallbryggt kaffe som är en STOR trend där just nu. Som jag förstår det så är poängen att oljor och syror inte extraheras på samma sätt i kallvatten. Därför får kaffet en sötare ton, är snällare mot magen och blir inte surt utan kan förvaras i kylskåp i flera dagar. Jag har testat två gånger nu och det har blivit jättebra! Jag har malt mina bönor med samma malningsgrad som jag brukar göra för presskaffe, alltså ganska grovt. Jag har använd 10g kaffe/dl vatten. Bara blandat kaffe med kallvatten och låtit det stå i 12h i rumstemperatur. Sedan har jag filtrerat det. Jag filtrerade genom duk men kaffefilter går nog bra. Kaffet blir ganska starkt, perfekt till islatte!
 

Forumstatistik

Trådar
14,615
Inlägg
155,383
Medlemmar
19,320
Senaste medlemmen
Stormbringer
Topp