Kallbryggning - nån som provat?

martink78

Well-known member
Tack för påminnelsen! Brukar kallbrygga på sommare just till kall latte i dyl. Är gott att få det riktigt kallt!
 

martink78

Well-known member
Tyvärr inte, jag gör bara några få bryggningar varje sommar (så jäkla varm är ju inte den svenska sommaren i allmänhet.. :D) så jag har inte gjort nått systematiskt testande. Men jag brukar faktiskt brygga i kylen i 24 timmar, men om det är bättre eller sämre vet jag inte. Lite intressantare är det i alla fall... :)
 

toobew

Member
Mitt recept för kallbrygd kaffe är följande:

30g kaffe, mycket grovmalt
500g kallt vatten

Blanda ihop, låt stå i 24h i kylen, men rör om efter 12h. Brukar sedan filtrera genom ett v60-filter. Fantastiskt gott! Favoritbönan för kallbrygd har hittills varit Heza Gitwe från Johan & Nyström.
 

martink78

Well-known member
Dricker ni det alltid med mjölk eller rent också? Jag dricker nästan bara med mjölk men jag skulle gärna hitta ett bra sätt att dricka det som vanligt bryggkaffe ( fast kallt). Om jag inte minns fel blir det lite för starkt för att drickas så...
 

henrik82

Well-known member
Funkar okej om man har i lite sockersirap :) Men man får väl inte räkna med mirakel första gången man testar heller :)
 

pippiL8

Member
De flesta recept jag hittat (amerikanska) brukar rekommendera att man helt enkelt spär ut kaffet med vatten om man vill dricka utan mjölk. I New York fanns alltid sockerlag att söta sina kalla kaffedrinkar med vid "sockerstationen" på alla caféer. Ibland om jag vill vara lite nyttigare så blandar jag med mandelmjölk. Den är ofta lite sötad å då behöver jag inget mer socker. Riktigt gott faktiskt! Betydligt godare än varm latte på mandelmjölk iaf.
 

svartvest

Well-known member
Kall kaffe tror jag blir sommaren stor grej..har fått flera frågor om detta och det är bara mars...
Fyll på med fler recept, är det någon som provat med grädde eller glass???
 

wheelie87

Active member
Kaffe och glass är allt en klassiker i det här hemmet, men det är mer en söt dessert än nåt som kan liknas vid kaffe.
 

hne

Well-known member
En kula hemgjord vaniljgräddglass med en fruktig dubbel espresso över. Ryms ganska precis i en del lite vidare espressokoppar.

Kaffe, något sött, krossad is och en skvätt mjölk i en shaker funkar också.

Edit: Oops. Off topic, men... Kallt kaffe kan vara trevligt, medan kallbryggt kaffe har jag aldrig lyckats bra med.
 

wheelie87

Active member
Smakade just en omgång.

Malde 60 g Arvid nordqvist reko och blandade med ca 6 dl vatten. (Ambitionen var 1:10)
Hade ingen bra tratt och de blev lite söl och så, men jag tror måtten stämmer skapligt.
Stog i en petflaska i kylen i 24 timmar. Idag silade jag genom ett vanligt pappersfilter. Tog ett litet tag, men resultatet var rätt skapligt. Drack iofs ingen mängder, utan hällde upp en espressokopp och drack kall.

Får betyget godkänt och jag tycker inte de ska bli särskilt jobbigt att behöva dricka upp resten. :)
 

svartvest

Well-known member
Nu har jag provat kallt drip kaffe torn. Så kvällen igår gick åt att söka torn...Var till Budha i Lycksele och provade kaffe underbart både Arisha och Rwanda kaffet var så tydliga och klara..så nu söker jag torn för hemmet... är det någon som har ett torn eller tower?? Viktigast att tänka på? Vad har den spiralröret för funktion förutom att det är snyggt..
Viktigast bör skruvfunktionen vara.
 

wheelie87

Active member
Gjort igen och fuskar lite med proportionerna.
Väger upp 45 gram kaffe. (Har använt löfbergs lila harmoni och arvid nordqvists reko hittils)
Häller upp på 5dl pet-flaska. Varken väger eller mäter vattnet så det blir gissningvis ungefär 4,5 dl vatten. Ambitionen är 1:10.
Får stå i kylen ett dygn.

Tidigare lät jag det droppa genom vanligt filter i min vanliga filterhållare, men det tar ju halva dan. (för att kaffe är kallt?) Kanske läst det i nåt tidigare, eller fått en snilleblixt, lite osäker. Hursomhelst - aeropress. Häller kaffet genom APn och när det slutar rinna så pressar jag det sista.

Anders nöjd.
 

Apkaffe

New member
Jag brukar mala 100 g kaffe grovt, lägga i en förslutbar glasburk, låta det blomma med ca 100-150 g varmt vatten (för att extrahera så mkt smak som möjligt)från vattenkokaren. Sedan på med 8,5 - 9 dl kalt vatten, beroende på hur mycket som krävdes till blomningen. Sammanlagt typ en liter vatten. In i kylen i typ 12-14 timmar, sedan filtrerar jag genom chemexfilter. Serveras med mycket is! Blir nästan alltid bra! Brukar välja ljusrostade fruktiga kaffen. T.ex. redan nämnda Budhas Kafferosteris Panama Elida som gör sig strålande kallbryggt!
 

svartvest

Well-known member
Kall brygg tornet hägrar men de kostar en del... så jag såg på youtube en snubbe som satt ihop kemigrejer som han köpt på nätet.
Engelska reagent bottle, buchner funnel och en separatory funnel. en flaska med bred hals, en bredare tratt och en separationstratt...

sedan måste man även ha ett ställ som håller i grejerna men skulle kunna göra ett själv men kemiställ är snygga.. men inte blev det billigare för det. Jag la mig att försöka matcha 1000 ml vatten buchnertratten rymmer 90 ml den är lite för vid men ett aeropressfilter uppe och nere så är vi i hamn. Det konstigaste var att vissa sidor står det bara diametern på tratten och på andra ml...

Har vi någon på forumet som har kemikunskap...skulle vara kul att veta vad som passar bäst.. tyvärr verkar det inte vara ekonomisk försvarbart...kemigrejer kostar...så det är lika bra att beställa en färdig produkt. Espresso gear har tiamo och J&N säljer Hario..

någon som provat dem??
 

bauta

Well-known member
Testade oxo en kallbrygg. 100 g Sandby's Espresso ganska grovt malet i en flaska med kallvatten 1:5. Efter ett dygn i kyl ner i AP'n för extrahering. Väldigt trögt att pressa dock. Resultat gott, med underbara chokladaromer redan i kylskåpet. Inte alls bittert och kunde säkert spätts ut ordentligt.
 

luddast

Member
Kall brygg tornet hägrar men de kostar en del... så jag såg på youtube en snubbe som satt ihop kemigrejer som han köpt på nätet.
Engelska reagent bottle, buchner funnel och en separatory funnel. en flaska med bred hals, en bredare tratt och en separationstratt...

sedan måste man även ha ett ställ som håller i grejerna men skulle kunna göra ett själv men kemiställ är snygga.. men inte blev det billigare för det. Jag la mig att försöka matcha 1000 ml vatten buchnertratten rymmer 90 ml den är lite för vid men ett aeropressfilter uppe och nere så är vi i hamn. Det konstigaste var att vissa sidor står det bara diametern på tratten och på andra ml...

Har vi någon på forumet som har kemikunskap...skulle vara kul att veta vad som passar bäst.. tyvärr verkar det inte vara ekonomisk försvarbart...kemigrejer kostar...så det är lika bra att beställa en färdig produkt. Espresso gear har tiamo och J&N säljer Hario..

någon som provat dem??

Jag har beställt lite grejer från Sagitta. Det är hyfsat bra priser. Har ett ställ som jag använder till min Hario v60 och några e-kolvar för kaffet att serveras ur. Har funderat på att köpa en separationstratt själv för att göra ett dropptorn. Tyvärr är det enda de har på 250ml. Men min tanke var att man kan droppa från separationstratten ner i överdelen av harios syphon (lika bra att använda det man har :) ). Frågan är hur det fungerar med ett pappers/tygfilter, jag har bara sett dropptorn med metallfilter.


http://www.sagitta.se/kategorier.php?kid=119
 
Topp