Barista Fair Trade Linköping

TheWhip

Well-known member
Tackar... går det bra får men privelegiet att jobba med en La Marzocco maskin... då kan man inte skylla på maskinen längre... :p
 

TheWhip

Well-known member
Jo det blir det även om man inte blir anställd... oavsett har jag bara sökt en deltid/extratjänst eftersom jag läser skola på heltid..
 

Maglite

Well-known member
Var och hälsade på och drack kaffe på Barista Fair Trade idag.

Började med en dubbel espresso. Såg inte riktigt hur det var med hantverket, maskinen står så att man inte riktigt ser vad som händer. Men det lät bra iallafall. :D När jag sedan får min espresso så ser det riktigt bra ut! Mycket fin crema! Tyvärr inga bilder den här gången...

Smaken var mycket bra. Lagom syrlig, inte så mycket beska, lite drag åt choklad. Klart bästa espresson jag har druckit på länge i stan.

Frågade sedan vad det var för bönor, och hon berättade med inlevelse att det var två olika bönsorter beroende på om det var med mjölk eller utan. Det var dock 100% arabica i båda. Inga namn nämndes.

Jag beställde då en liten latte också, men eftersom jag hade lite bråttom fick det bli att ta med. Jag fick den i en sån där standard pappmugg med plastlock. Kan inte säga om det var någon art därmed. Smaken och temperaturen var bra. Ingen kanonlatte, men helt OK.

Hur som helst så är det min bästa kaffeupplevelse (på kaffebar) i Linköping. :coffee:

Inget kan dock slå de supershots man kan få ur en Vivaldi II :cool:.

PS. Innan jag gick så lämnade jag över ett RiktigtKaffe-kort. Då började hon tokskratta, lite skoj. Kanske hänger här också, eller? :D DS.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Maglite, skulle du vilja påstå att det är ett säkrare kort att ta sin fix där än på Chocolat (stavning)?
Måste veta vad jag ska rekommendera släkten att gå ;)
 

Maglite

Well-known member
Med mina smaklökar och preferenser så är det ett säkrare kort. ;)

Jag har ju bara varit på BFT en gång, det skulle kunna vara så att jag hade tur. Men det ser ut som dom är seriösa med att utbilda personal om man tittar på hemsidan så det är förhoppningsvis jämn och bra kvalitet.

Sedan har ju Chocolat ett bättre utbud av choklad, om man nu gillar det. Dom kör också Mauro De Luxe som standard, och om man gillar beskan i den bönan så kanske Chocolat är att föredra. Även om jag tycker shotsen där har varit klart beskare än vad jag får ut med De Luxen hemma.

Men jag skulle hur som helst rekommendera ett besök på BFT, det är värt det! :coffee:
 

Farmorskokkaffe

Active member
Efter Maglites hyllning kommer min sågning.....eller hyvlning iaf!Har varit där 3 gånger nu,första gången fick jag en bränd shot med sörja på toppen(sjukt äcklig) de andra gångerna åg jag deras erbj om latte o muffins 10 spänn....
så då blev det latte de var ok,men allt för milda smaka mer varm mjölk,men de var ändå 1000 gånger bättre än shoten o hade art.Som vanligt beror det vem som står bakom spakarna!
Dock gillar jag fairtrade konceptet,hoppas fler tar efter!
Men att BFC skulle vara bättre än Chocolat (inte att förväxla med Chicolata) det TOK SÅGAR jag,har kanske varit där 30 gånger o aldrig blivit besviken,nån gång bara nöjd.
Sen det som e bra där e ju att dom som jobbar e ruskigt stabila,kanske blivit serverad av 5-6 olika,dock e tanten bäst!Skönast e å smita in efter jobbet,när det inte e så mycket folk.
men som sagt det e min åsikt o sen beror mycket på vem man blir serverad av!
 

Dunne

Well-known member
Tänkte berätta om mina Linköpings fika-erfarenheter. Började med att vi skulle gå till chocolat som dessvärre hade söndagsstängt. Min Linköpingsguide hittade dock inte till BFC så vi skulle ta något annat och något annat var Chicolata :/. Det var verkligen urkasst. Jag såg de som var framför mig och deras misshandlade latte som fick mig att ta något annat, min rekomendation är att hålla sig därifrån.

När jag sen gick en sväng för mig själv så såg jag BFC och tänkte att jag skulle testa en espresso. Beställde en enkel som jag drack direkt vid disken. Dom hade ingen bardisk så det kändes lite dumt att stå där mitt på golvet för sig själv. Tjejen bakom disken var ganksa trevlig och gjorde snabbt en espresso, jag frågade vad det var för kaffe och hon svarade att det var en 100% arabicablandning som skulle smaka choklad, den hette typ nått med Sumatra Goya eller så. Sen fick jag min espresso serverad i ett sånnt där dubbelbottnat bodumglas. Den var jättevarm. Och jag tyckte inte alls att den smakade choklad. Jag tyckte att den var söt, mer fruktig än chokladi, ett ganska milt kaffe, helt okej men skulle vilja ha lite mer riv. Kostade 17kr och det var det väl värt.
 

Faktor

Well-known member
Tjejen bakom disken var ganksa trevlig och gjorde snabbt en espresso, jag frågade vad det var för kaffe och hon svarade att det var en 100% arabicablandning som skulle smaka choklad, den hette typ nått med Sumatra Goya eller så.

Kan det möjligtvis ha varit Sumatra Gayo Mountain? Köpt någon gång i Söderhallarna (sthlm).
 

embr

Well-known member
Hur gick det med TheWhips intervju, har han sagt nåt? Tittade efter trådar startade av honom, och såklart efter inlägg i den här tråden, men hittade inget. :/ Vore kul att höra hur det gick, vad han fick göra under intervjun, och så vidare. Hoppas det gått bra, såklart!
 

niad

Well-known member
Jag var inne och tog en enkel på BFT i LKPG idag. Jag tyckte tyvärr att den serverades både för varm och att smaken var för besk/sträv för mig. Det kändes ungefär som på många andra ställen där jag saknar choklad, nöt och sötma i kaffet och istället får en sträv och halvbesk eftersmak i munnen. Det var inget fel på hantverket vad jag kunde se och inte heller på utrustning m.m. Helt enkelt inte min böna (igen).

Bästa kaffet dricker jag hemma fortfarande kan jag konstatera så länge jag håller mig till att bedöma svenska kaffebarer jag besökt.
 

niad

Well-known member
Men de har ju för tusan en grym La Marzocco, skall den behöva bli så varm. Jag kommer ju inte gå ner på stan på ett tag men kanske nån kan gå dit och be dem sänka tempen för man behöver väl inte flusha en sån för tempens skull va?
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp