Diagnostisera min espresso

mumrik

Well-known member
Kan det va så att kaffet blivit äldre och torrare att det ligger vatten ovanpå pucken efteråt och att creman fortfarande är ljus?
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Jag har liknande problem (eller problem, jag vet inte) som du har med vatten på pucken efteråt. Men jag upplever det då jag har haft i för lite kaffe i pf. "För lite" är helt enkelt för lite då jag aldrig brytt mig om att väga. Jag har "löst" det hela mycket enkelt, nu får ni rediga espressorävar korrigera ifall detta är uppåt väggarna (lärde mig t ex igår av Cheff att man kör ångmunstycket och inte genom pf för att kyla kokaren när man haft den på ångläge (Gaggia Classic) för att kyla ned den för bryggning igen). Jag har precis så mycket kaffe i pf så att det går lätt att stänga i brygghuvudet. Hur vet jag den mängden? Jo genom att överdosera för mycket så att man känner att det går lite trögt då man sätter fast pf. Då vet du var du har "taket" i pf, därefter ser jag till att ta lite mindre, säg 1-2 mm, så att det inte blir för trångt då pucken antagligen utvidgar sig något då vi kör vattnet genom den. Då brukar puckarna bli bara lätt fuktiga och aldrig blöta.
 

zix

Well-known member
Om man redan maler väldigt fint kan man pröva att inte knacka utan istället röra omkring med en gaffel eller dylikt. Man kan då också tampa lätt, till och med väldigt lätt. Liksom bara jämna till och polera lite.
Detta brukar kräva mycket kaffe i pucken, och det kräver definitivt en kvarn som kan mala både jämnt och fint. Gillar du smaken och extraktionen funkar så testa igen med ett annat kaffe. Just nu tycker jag att det verkar som om både denna och den "vanliga" metoden med hård tampning funkar bra, men vissa kaffen är bättre med lös tampning/gaffelomrörningsmetoden...
 

mumrik

Well-known member
Du borde vara på dom internationella kaffemässorna baristatävlingarna och demonstrera och upplysa om det nya oumbärliga vektyget för att göra den perfekta espresson utan att få vatten på pucken efteråt. Gaffeln. Varför skall man röra runt i kaffet med en gaffel?
Gafflar du inte lite väl mycket i nattmössan nu?
Godnatt Zix
 

wesaft

Well-known member
Jag skulle aldrig säga emot zix, absolut inte om jag inte testat först mumriken.
Gaffeln har vi väl snackat om tidigare för att förbättra doseringen, det och tandpetare :)
Det är en bra metod som kan hjälpa till med fördelningen.
Bra tips zix.

edit: man nämner väl det oftast i samband med klumpar kanske, men det är en metod som fördelar.
 

mumrik

Well-known member
Det är ingen allmän kännedom att man använder en halv köksservis för att förbättra doseringen av kaffe. Doseringen är mängden kaffe. Är det klumpar i malet kaffe är det oftast för fint och är ett tecken på att man kanske ska ändra sin kvarn ändå.
Tycker det är en besvikelse att wesaft som verkar ha ett gott anseende här inte har lärt sig mer om att göra espresso utan gafflar och tandpetare. Sånt ger inte mindre vatten på iceaways puck
 

wesaft

Well-known member
Äh, då är det på tiden att mitt anseeden går ner lite, jag är mer trevlig här på forumet än bra på att göra espresso :)

Jag får tillägga att jag inte brukar använda gaffel, fast jag har givetvis testat det ihop med nästan ingen tamp för att felsöka.

edit: backloggat lite och ser tidigare gnabb, jag såg det som ett litet påhopp på zix, därför jag ropade till, oj hoppas han inte kan läsa detta nu, för han ignorerar mumriken ;)

edit2: På min gamla maskin hade jag ingen trevägsventil, Alla mina bästa shot hade finmalet kaffe och blöta puckar, kör på det som blir gott, men testa dig fram.
 

iceaway

Well-known member
Jag använder mig av en "potatissticka" för att röra runt och bli av med klumparna, funkar mycket bra :)
 

aeli

Active member
Efter at ha läst igenom denna sträng lite hastigt verkar vatten på pucken vara något icke önskvärt.
Som novis undrar jag varför?
 

zix

Well-known member
Gaffeln har vi väl snackat om tidigare för att förbättra doseringen, det och tandpetare

edit: man nämner väl det oftast i samband med klumpar kanske, men det är en metod som fördelar.
Japp, används ofta för att lösa upp klumpar, som gärna uppstår när man mal lite finare. Min erfarenhet är att det kan förbättra extraktionen ganska mycket, men jag gör det bara om jag inte är nöjd med min vanliga metod, som då är utan gaffel.

Våt puck kan man få av flera anledningar, men en vanlig anledning är att man har lite för finmalet kaffe. Det blir kanske för "ristretto". Att man har alltför finmalet kan också betyda att man tidigare har haft "channelling", alltså att vattnet rinner igenom i kanaler genom pucken istället för att "silas" jämnt genom hela kaffepucken, och då rinner kaffet igenom för fort och creman blir blond. Rinner det igenom för fort vill man kanske kompensera genom att mala finare, men är det ett problem med channelling så hjälper ju inte detta.
För att råda bot på channelling kan man bland annat använda sig av en tandpetare/trästicka, en gaffel (en tunn en) eller något annat som man kan "röra om" i kaffepulvret med och få bort klumpar samt överhuvudtaget fördela om kaffet lite jämnare.

Just precis, lassekongo! Om kaffepucken är för stor så går den i spridarfiltret, och får inte plats att utvidga sig. Det kan också leda till sämre extraktion. På min gamla Domobar var det definitivt så, blev det trögt att sätta in portafiltret p.g.a. för mycket kaffe så blev oftast extraktionen sämre, eller till och med kass. Fick synlig channelling en gång eller två när detta hände.
 

mumrik

Well-known member
Bra fråga Aeli. Personligen tror jag vatten kvar på pucken avslöjar något fel som exempelvis för högt motstånd för vattnet som skall igenom. För hård tamping i kombination med för finmalet t.ex
Oftast händer det eller man tvingas, när man har gammalt kaffe eftersom det inte absorberar vattnet.

Veta om channeling, blondning och spridarfilter men kan inte göra en espresso utan gaffel och tandpetare. Har svårt att ta det där på allvar.
Mycket snack, lite kaffe
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Och mumrik är ett forumtroll som inte vet mycket om kaffe överhuvudtaget. :nowink:
Till alla nykomlingar: Man gör bäst i att strunta i hans "kunskap".

Nä, nu är det nog för egen del. Jag sluter mig till den växande skaran av forummedlemmar som lagt mumrik i "ignorera listan" och jag kommer därmed att slippa se hans inlägg framöver.

Mumrik, nu går din ridå ner. Farväl.
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp