Diagnostisera min espresso

iceaway

Well-known member
Såhär ser mina espressoshots ut just nu:

shot.png


Tycker inte att jag får till nån riktigt bra färg på creman, den är lite för ljus. Bönorna är DeSica och extraktionstiden ligger på c:a 23-25s. Detta är alltså en dubbel shot, koppen rymmer runt 6-7cl. Först rinner det med smala mörka strålar, för att sedan bli ljusare och rinna mycket kraftigare. Direkt efter extraktionen så är det en del vatten kvar ovanpå pucken. Hoppas jag kan få lite hjälp att hitta vad jag gör för fel :)
 

treefinger

Well-known member
Testa att dosera lite mer om du har vatten kvar på pucken. Min puck kan bli lite blöt om jag har för finmalet kaffe och/eller råkat underdosera.

Har också en Gaggia.
 

iceaway

Well-known member
Testa att dosera lite mer om du har vatten kvar på pucken. Min puck kan bli lite blöt om jag har för finmalet kaffe och/eller råkat underdosera.

Har också en Gaggia.

Blir lite knepigt att dosera mer då jag har kaffe upp till kanten på portafiltret innan jag tampar. Känns som att det borde bli lite ojämn fördelning i filtret om jag överdoserar med en hög kaffe i mitten :)
 

arto

Well-known member
Oavsett om man gillar sin kaffe som lång (oftast ljusare crema) eller kort (oftast mörkare crema) så ska man undvika dom där blonda fläckarna du har fått på mitten. Försök att avbryta innan du får dom.

Sen kanske du kan satsa på en lite mindre slutvolym. Prova det treefinger sa, du kan knacka på portafiltret med näven för att sänka kaffet, sedan dosera lite mer.

Prova att tampa utan knackningar. Börja mjukt för att på pucken rak, sedan ta i lite mer och se till att tampa även kanterna om din tamper inte är exakt lika stor som filterkorgen.

Om det inte funkar så kan du prova det motsatta. Dosera mindre och mal finare.

Eller så kan du prova att dosera lika mycket men mala bara lite lite mindre.

Ibland är det underlättande att göra helt motsatta saker än vad man har tänkt sig har jag märkt. Om inte annat så lär man sig hur maskinen beter sig.

Men vad jag tycker utav Classic (där med Baby) så är det mycket kaffe i filtret som gäller.

För att få en mörkare crema (och en helt annorlunda smak) så kan man extrahera med varmare temp. Det kan man uppnå via tempsufning :)
 

treefinger

Well-known member
Prova att tampa utan knackningar.
Japp, är beredd att hålla med.. det kan fungera förbluffande bra att inte knacka öht om man har en hyfsad distributionsteknik.

För att få en mörkare crema (och en helt annorlunda smak) så kan man extrahera med varmare temp. Det kan man uppnå via tempsufning :)
Yes,, testa att surfa som bara den. Vill du gå till ytterligheter o maxa temp, så testa att trycka in ångknappen i och ha den påslagen 6-10 sek.. då ska du få se på grejer. Sedan om det blir gott, det är en annan sak, men kan helt klart vara värt att testa bara för att uppleva skillnaden. Detta kan med fördel göras om du har en blandning du tycker är för syyyr. Högre temp så dödar du syra.
 

MrBean

Well-known member
Fin bild om inte annat! tempsurfningen är viktig, speciellt om maskinen är "nyvarm" alltså nystartad upplever jag.
 

iceaway

Well-known member
Tackar för alla bra tips :) Det var lite knepigare än man trodde det här med att få till en sjysst espresso. Och sen är det ju det där med att skumma mjölk också... :O
 

mumrik

Well-known member
Mycket snicksnack här tycker jag. Tempsurfning och channeling och tampa och temphöjning.
Det du beskrev som smala mörka i början är på grund av att kaffet är torrt/ gammalt. Ljus crema tyder på att kaffet är gammalt. Vattnet ovanpå pucken stannar kvar när kaffet är torrt/gammalt.

Använd nyrostat kaffe så har du löst dina diagnostiska problem
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Vattnet ovanpå pucken stannar kvar när kaffet är torrt/gammalt.

Ha ha ha ha, det måste vara det sämsta hittils. Jag fick vatten kvar på min puck idag, och det är ju klart... bönorna är redan två dagar gamla.

Så då var det för att kaffet var för torrt/gammalt då antar jag.:nowink:

Nä, jag tror att man gör bäst i att ignorera allt du skriver, kikar man på vad du brukar skriva så...:huh:
 

zix

Well-known member
Det du beskrev som smala mörka i början är på grund av att kaffet är torrt/ gammalt.
Och ljusa snabba genomrinningen snart efteråt, ja. Kan vara gammalt.

Men råden om tampning och fördelning är inte fel eftersom man kan läsa ut av OP:s andra inlägg att han inte var hemma med detta. Såvitt vi vet kan felet lika gärna ligga där. Överdosering och tampning är ganska mycket standardförfarande på Gaggias maskiner liksom på E61:eek:r.
 

mumrik

Well-known member
Mister Iceaway kan säkert själv se om han lyckas bättre med ett färskare kaffe. Bryggcykeln börjar med kaffe, så klokast är kanske att börja från början innan man börjar med alla andra begrepp.
Att KG får vatten på sin puck kan bero på helt andra saker. Att han yttrar personangrepp lär inte heller öka hans trovärdighet.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Att KG får vatten på sin puck kan bero på helt andra saker.

Men du skrev det som ett konstaterande, att det var därför vattnet stannade kvar ovanför pucken. Prat om malningsgrad och dosering är ju bara "snicksnack".

Att han yttrar personangrepp lär inte heller öka hans trovärdighet.

Tar du det som ett personangrepp kan du ju själv kolla vad det är för stil på i princip allt du har skrivit i forumet: http://www.riktigtkaffe.se/search.php?do=finduser&u=1133

Det är mest gnäll och försök att få igång småbråk. Så jag tycker mer att det är ett konstaterande än ett personangrepp när jag skriver att man gör bäst i att ignorera det du har skrivit.

Folk får göra egna avvägningar om hur pass bra råd du ger i dina inlägg.:cool:
 

zix

Well-known member
Aj aj, i den länken hittade jag ett påhopp på mig som jag missade totalt då när det begav sig. Kanske lika bra det. Är fortfarande förbannad men vi lägger ner det.

Personligen är jag av den åsikten att det i princip inte ska behövas någon ignorera-funktion på forum av det här slaget, där det finns moderatorer. Jag tycker helt enkelt att det vore sorgligt. Dåligt för kontinuiteten i diskussionerna och ännu sämre för informationsreferensen som gamla trådar utgör.

Som det nu ser ut tänker jag nu ändå lägga mumrik på min ignoreralista. Jag ser ingen annan utväg. Det beror på att jag inte vill vara med att sprida dålig stämning på forumet, något som oundvikligen förr eller senare skulle hända, till exempel om jag gick i svaromål på mumriks gamla påhopp - eller om jag efter att ha kollat in mumriks inläggsstil i KG:s bifogade länk nu skulle fortsätta att diskutera med honom i vilken annan fråga som helst.

Jag vill understryka att det är viktigt för mig för egen del att försöka bidra med kunskap, undvika att snacka i nattmössan och hålla en så ödmjuk stil som möjligt - men också att det inte urartar till pajkastning. Jag kan kasta lika bra som alla andra men har ingen lust att vara med i sånt. Livet är för kort, och det finns bättre saker att göra - till exempel dricka espresso. Därför, hej så länge mumrik, och ner med din ridå.
 

Musicman

Well-known member
Aj aj, i den länken hittade jag ett påhopp på mig som jag missade totalt då när det begav sig. Kanske lika bra det. Är fortfarande förbannad men vi lägger ner det.

Personligen är jag av den åsikten att det i princip inte ska behövas någon ignorera-funktion på forum av det här slaget, där det finns moderatorer. Jag tycker helt enkelt att det vore sorgligt. Dåligt för kontinuiteten i diskussionerna och ännu sämre för informationsreferensen som gamla trådar utgör.

Som det nu ser ut tänker jag nu ändå lägga mumrik på min ignoreralista. Jag ser ingen annan utväg. Det beror på att jag inte vill vara med att sprida dålig stämning på forumet, något som oundvikligen förr eller senare skulle hända, till exempel om jag gick i svaromål på mumriks gamla påhopp - eller om jag efter att ha kollat in mumriks inläggsstil i KG:s bifogade länk nu skulle fortsätta att diskutera med honom i vilken annan fråga som helst.

Jag vill understryka att det är viktigt för mig för egen del att försöka bidra med kunskap, undvika att snacka i nattmössan och hålla en så ödmjuk stil som möjligt - men också att det inte urartar till pajkastning. Jag kan kasta lika bra som alla andra men har ingen lust att vara med i sånt. Livet är för kort, och det finns bättre saker att göra - till exempel dricka espresso. Därför, hej så länge mumrik, och ner med din ridå.

Väl talat!

Ridå även från Musicman
 

Pediatrik

Well-known member
Åter till ämnet...

Channeling? Dvs hittar du "gropar" i pucken efteråt?

Om jag förstår detta och andra inlägg rätt så skall man alltid eftersträva en HELT slät puck efter bryggning!? Jag har själv en Gaggia Classic och med nuvarande böna fick jag igår ut en tigerstripad dubbel på ca 6 cl på 25 sek med hjälp av fin malningsgrad, överdosering, rejäl tampning och en knackning. DOCK fann jag till min förvåning små gropar i pucken efteråt! Kan ovanstående espresso helt enkelt bli ÄNNU bättre?!
 

Musicman

Well-known member
Hej,

Jag känner igen mig - verkligen! Resultatet (espresson) kan bli fullständigt lysande men pucken "lider" av små eller stora handikapp såsom channeling och/eller vatten på toppen med mera. Jag tycker också det är stor skillnad mellan bönor...Med Mauro De Lux blir det oftare fuktigare puckar på min maskin. Det enda som jag tycker stämmer hittills för mig är att ju mindre jag knackar desto mindre channeling blir det. Om kaffet i sig smakar bättre utan knack?
Inte den blekaste....:cool:

Slutsats för mig: Kika mer på det jag skall dricka än på det jag skall slänga ut...

Cheers,

Musicman
 

iceaway

Well-known member
Nu dom senaste gångerna har jag fått till bra espressos, eller ristrettos blir det snarare, även om creman fortfarande är lite väl ljus. Men det har blivit mer och mer vatten kvar ovanpå pucken. Tar jag bort filterhandtaget några sekunder efter bryggningen så ligger det kanske 2-3 mm vatten kvar ovanpå. Väldigt irriterande, även om det kanske inte är nåt jätteproblem i sig.
Kanske borde bli en baristakurs snart :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,665
Inlägg
155,701
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp