Diagnostisera min espresso

mumrik

Well-known member
Lite synd att lowlifes som får sin chans att hävda sig i ett sånt här forum utnyttjar sin talfrihet med sitt tjabbel om allt och förstör möjligheten för läsare och publik som har ett verkligt intresserade för kaffe och som inte behöver känna nån slags tillhörighet sen dom typ växte ifrån kaninhoppningsklubben.

Lägg ner det där personliga KG och och diskutera kaffe istället.
Jag har inget gemensamt med dig eller nån som tycker som du, men jag garanterar att jag inte är så ensam som du.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Sådärja. Just det, man måste klicka på spara ochså efter att ha lagt till skräp i listan. Nu är det bara tomma fina rader bredvid mumriks minimerade profil/avatar.:D

Stånga dig blodig i väggen så länge du vill, med full vetskap om att jag inte ens läser det du har skrivit troll.:lol:
 

Tallinn

Well-known member
Själv tycker jag att det är ganska komiskt att läsa Mumriks inlägg, så har man nåt att fundera över, typ VARFÖR skriver man när man inte har något att säga?
 

linken

lilla Kaffe & Chokladhandeln
Men hallå!
Iceway ville ha hjälp!

Så här resonerar i alla fall jag:
Färgen på creman har med mer än åldern på kaffet att göra, samt att jag kan mycket väl får lite blött på pucken med nyrostat kaffe. Så där tror jag att du kan ha fel mumrik.

Kommer ej ihåg vem som skrev det, men channeling tror jag också på, pga att det börjar rinna "mycket". Möjligt är att du kanske knackar för hårt på filtret vid tampningen, så att kaffet som "limmat" i filtrets väggar lossnar och channeling uppstår.

Men vad vet jag.....:blush:
 

iceaway

Well-known member
Jag misstänker också att det blir en del channeling, fast det syns inget sådant när jag tittar på pucken efteråt. Knackar rätt hårt på filtret, så kanske borde prova att bara dutta till det och se om det hjälper :)
 

zix

Well-known member
Jag vet inte vad du har prövat och inte prövat av det andra. Nu har vi kört den här tråden i ett par veckors tid, vad funkar/funkar inte av det vi har föreslagit?

Channelling kan ibland vara svår att se. Hård knackning kan åstadkomma channelling. Jag vet att jag ofta lyckas bättre med finare malning, ganska lätt tampning och ingen sidoknackning alls.
En orsak till att man knackar hårt är att man vill få ner kaffepulvret från insidans kant snabbt. En annan kan till exempel vara att man har sett att baristas gör det. Men det går inte att jämföra en baristas arbetsvillkor med en hemma-espressofixares arbetsvillkor. Inte heller maskinerna är jämförbara. En Gaggia Baby är definitivt väldigt annorlunda jämfört med en la Marzocco eller en stor E61-maskin. Därför
1. Behöver man ofta andra metoder.
2. Får man använda andra metoder.
Alltså: om kaffepulver fastnar på insidans kant kan man antingen skaffa sig en tamper som sluter "tätt", eller tätare, eller så kan man köra NSÖV-tampning (trycka tampern mot insidan av filterkorgskanten, där pulvret annars fastnar, och tampa lätt. Man får då göra det åt fyra håll för att få ner pulvret från insidan runt om, därav NSÖV-norr, söder, öster, väster).
Man kan också, om man har fått en del klumpbildning eller ojämn fördelning av fin- och grovmalt kaffe, använda sig av nån omrörningsmoj, t.ex. sticka. Vissa kaffen är mer problematiska än andra här. Vissa kvarnar också, men jag vet av egen erfarenhet att minimokan tenderar att klumpa kaffepulvret när man kör mer finmalet.

Kanske har jag missat nåt inlägg du har skrivit, iceaway, där du redan har skrivit om hur du har lyckats/misslyckats med det vi föreslår. Isåfall, ursäkta. Annars kan du väl testa, så får vi höra och kan gå vidare med tips? Det första jag skulle testat är iallafall att sluta knacka med tampern, och att istället röra om med nån tunn omrörningsmoj om kaffepulvret ser klumpigt ut.
Nummer två, att styra upp kaffemängden som lassekongo föreslår, så att den inte "slår i taket", d.v.s. den får inte ta i spridarfiltret när man sätter in portafiltret, men det brukar vara bra om man har haft såpass mycket i att man får märken från spridarfiltret efter extraktion (då har kaffet svällt upp så att det tar i spridarfiltret när vattnet går igenom).
Nummer tre, att sluta tampa hårt. Konstigt nog har det funkat att göra espresso i många herrans år utan special-tampers. Många duktiga italienska baristor har än idag inte lös tamper, utan trycker bara upp pucken lite lätt mot den "tamper" som sitter fast på kaffekvarnen.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
En orsak till att man knackar hårt är att man vill få ner kaffepulvret från insidans kant snabbt.

Tadaa! Jag har ett sk. "ridgeless filterbasket". Alltså en filterkorg utan den där nedrans kanten för fjädertjommen som ska hålla korgen på plats. Varför har jag ingen kant? Jo, för då kan inget kaffe fastna i den lilla kanten. :cool:

Resultatet är mindre besvär med kaffe på kanten.y

55555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555555rtttttttttttttttttttttttttttttttttt

o9555555555555555555555555555555555555555555555555557uå
cfv


(Min lilla kattunge ville ochså få någonting sagt verkar det som). :lol:
 

iceaway

Well-known member
Har inte hunnit testa så jättemycket än, men omrörningsgrej för att ta bort klumparna har jag kört med ett tag och det tycker jag hjälpte. Jag får alltid kaffe kvar på kanterna på filtret, så den där NSÖV saken måset jag nog testa. Ska se med att tampa lösare och och se ifall det hjälper. Just nu håller jag på att ställa in malningsgraden igen efter att helt ha tappat bort den efter en rengöring ;)
 

zix

Well-known member
Gött!
Det är lite jobbigt att hitta tillbaka till malningsgraden på minimokan... Det snabbaste sättet jag vet är att man när kvarnen har blivit helt rengjord och utblåst skruvar ner den så att man hör att malskivorna börjar snudda varandra (det hörs en klar skillnad om de snuddar varandra, ett extra, metalliskt ljud som läggs till det rena kvarnljudet), och sen skruva bakåt ungefär ett halvt till ett varv på inställningsskruven. Då är kvarnen nollad, och du får antagligen (förhoppningsvis) för fint malet kaffe, fint som kakao eller finmalet mjöl ungefär, och kan skruva bakåt mot grövre malning tills du hittar lagom genomrinnningshastighet.
 

iceaway

Well-known member
Gött!
Det är lite jobbigt att hitta tillbaka till malningsgraden på minimokan... Det snabbaste sättet jag vet är att man när kvarnen har blivit helt rengjord och utblåst skruvar ner den så att man hör att malskivorna börjar snudda varandra (det hörs en klar skillnad om de snuddar varandra, ett extra, metalliskt ljud som läggs till det rena kvarnljudet), och sen skruva bakåt ungefär ett halvt till ett varv på inställningsskruven. Då är kvarnen nollad, och du får antagligen (förhoppningsvis) för fint malet kaffe, fint som kakao eller finmalet mjöl ungefär, och kan skruva bakåt mot grövre malning tills du hittar lagom genomrinnningshastighet.

Det var ett bra tips! Ska testa det inför nästa malning :) Tack!
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp