Rengöring Gaggia MDF

Pediatrik

Well-known member
Hej! Jag har en Gaggia MDF-kvarn, som nu är ca 1.5 år gammal. Med tanke på hur många bönor som passerat mellan skivorna, har jag sedan länge funderat på en rejäl rengöring av kvarnen. Har tyvärr inte lyckats hitta någon info om detta på nätet.

Enligt Lagamati (Gaggia ProStore) i Sthlm och finns det ingen anledning (!) att rengöra MDF:en så grundligt att man behöver plocka isär den. De tycker att man bara behöver tippa MDF:en lite i sidled och sen knacka på sidorna för att frigöra kafferester som fastnat mellan skivorna. Jag är något skeptisk...:huh:

Någon som har tips, idéer, sprängskisser eller annat?
 

hippokid

Well-known member
Kolla här t ex.
Lagamati har givetvis fel, men de är väl rädda att du ska göra något som förstör kvarnen och sen bli arg på dem :)
Lycka till!
 

Pediatrik

Well-known member
Ok, tack! I den bifogade filen står det tyvärr inget om hur man demonterar och ffa återmonterar malningsskivorna. Jag vill ju inte ändra malningsgraden på kuppen...
 

Pediatrik

Well-known member
Bump!

Är det verklingen ingen här som har gjort en total rengöring av en MDF, dvs inkl skivorna?! :huh:
 

Cheffalo

Hedersmedlem
http://www.kwilson.fsnet.co.uk/grinder_tweaks.htm

Hur man tweakar, men tör också vara en ganska god instruktion om hur man plockar isär kvarnen osv. Alltså kvarn #2 i listan.

Vad jag förstår (och vill minnas att jag gjort) tar man bara bort de två gummipluttarna i bönbehållaren, tar bort skruvarna som döljs under dem och monterar sedan isär kvarnen. Lätt som en plätt.
 

Björn

Well-known member
Bump!

Är det verklingen ingen här som har gjort en total rengöring av en MDF, dvs inkl skivorna?! :huh:

Jag har en Gaggia MDF som jag rengjort ett par gånger genom att plocka sönder den i dess beståndsdelar, ungefär som beskrivs i artikeln någon länkade till. Jag har inte plockat isär malverket. Efter vad jag minns så ser det väl, när man tagit bort bönkoppen, ut som att det sitter två skruvar som fixerar malskivan vid skalan? Jag har alltså inte rört dessa, men om jag skulle göra det så skulle jag kanske märka delarna med penna eller tejp för att kunna sätta tillbaka dem som det var.

En annan iakttagelse är dock att jag av skalans 34 steg använder steg fyra till espresso och steg sex till bryggkaffe. Om jag väl tog isär den, så skulle jag kanske när jag satte ihop den försöka få steg ett att mala så fint som bara möjligt är, det vill säga så att inte malskivorna tar i varandra, för att försöka utnyttja mer av skalan.

För att återvända till ämnet, så tycker inte jag att det verkar nödvändigt att rengöra den så grundligt så du vill, men om man gör det så tror jag att man åtminstone tillfälligt måste demontera skalinställningen.

Annars kan du väl diskutera med Kaffegalningen möjligheten att köra ris genom kvarnen. Välkokt Basmati är säkert bäst. :)
 

Pediatrik

Well-known member
Ok, tack för tips och länkar!

För att återvända till ämnet, så tycker inte jag att det verkar nödvändigt att rengöra den så grundligt så du vill


Varför inte? Jag tycker att det under åren borde fastna en hel del oljor och fetter mellan skivorna, som skulle kunna påverka smaken negativt.

Om jag väl tog isär den, så skulle jag kanske när jag satte ihop den försöka få steg ett att mala så fint som bara möjligt är, det vill säga så att inte malskivorna tar i varandra, för att försöka utnyttja mer av skalan.


Om jag förstod Cheffalos länk rätt, så är det precis den tweaken som beskrivs!
 

Pleasure4Us

New member
Tar upp tråden igen. Köpte en begagnad Gaggia Classic och kvarnen Gaggia MDF. När jag demonterade den enligt länken ovan kom jag till malskivorna, och det var mycket ....UURK vid malskivorna.

Skivorna sitter ju fast med en 13 mm mutter, men när man skall lossa den snurrar motorn med. Finns det ngt sätt att låsa motorn utan att skruva itu hela kvarnen?
 

Bilagor

  • 100123 035.jpg
    100123 035.jpg
    56.7 KB · Visningar: 39

ragwo

Well-known member
Nå har jeg plukket MDFen fullstendig fra hverandre og renset det som renses kan. Det var virkelig på tide, det var utrolige mengder gammel kaffe i kverna. Siden jeg hadde kverna demontert tok jeg like gjerne bilder for å lage en liten guide i MDF-rens. Kom på idéen litt sent, så bildene er av kverna etter rens. Enjoy. :)


1.
Fjern hopperen og dekselet over doseren. Under gummiproppene i hopperen er det to skruer. Skruer og propper er merket med rødt. Beklager dårlig bilde.
attachment.php



2.
Snu kverna og skru ut bunnplaten for å komme til skruene for å fjerne doseren.
attachment.php



3.
For å få løs doseren, fjern skruene på undersiden av den.
attachment.php



4.
Bruk et skrujern for å vippe løs armen på doseren. Ta ut doseren og beholderen.
attachment.php



5.
Skru doseren i småbiter for rengjøring. Husk skruen på toppen også.
attachment.php



6.
Løsne skruene for å fjerne kverningsskalaen.
Sett hopperen på plass og skru mot klokka for å få løs øverste del av kverna.
attachment.php



7.
For å unngå kaffesøl i motoren, tape igjen hullene
attachment.php



8.
Løsne skruene og fjern øvre kvernskive
attachment.php



9.
Løsne skruene for å fjerne nedre kvernskive. Legg merke til knappene som markerer kverngrad. De er løse og går lett i støvsugeren hvis du ikke er oppmerksom. (Det gjorde de hos meg...)
attachment.php

Hvis du sliter med å få løs skruene fordi motoren roterer, hold igjen mutteren i midten med en fastnøkkel eller lignende.


10.
Slik ser MDFen ut når den er fullstendig demontert.
attachment.php



11.
Det er en del deler i kverna :)
attachment.php



12.
Til sist, den enkleste måten for å finne nullpunktet for kverna er å se om kvernskivene møtes samtidig som du dreier på motoren for å kjenne om skivene tar i hverandre. Når skivene akkurat tar i hverandre har du funnet nullpunktet. Sett kvernskalaen på plass og fest den.
attachment.php



Og husk å trekk ut støpselet før du begynner ;)
 

Bilagor

  • skruer hopper.jpg
    skruer hopper.jpg
    165.4 KB · Visningar: 35
  • fjerne bunn.jpg
    fjerne bunn.jpg
    137.3 KB · Visningar: 35
  • skruer under doser.jpg
    skruer under doser.jpg
    141.8 KB · Visningar: 33
  • fjern skala.jpg
    fjern skala.jpg
    177.2 KB · Visningar: 37
  • fjern doserarm.jpg
    fjern doserarm.jpg
    134.7 KB · Visningar: 33
  • tape motor.jpg
    tape motor.jpg
    150.9 KB · Visningar: 35
  • mdf demontert.jpg
    mdf demontert.jpg
    170.8 KB · Visningar: 37
  • fullstendig demontert.jpg
    fullstendig demontert.jpg
    154.4 KB · Visningar: 36
  • fjern  nedre kvernskive.jpg
    fjern nedre kvernskive.jpg
    118 KB · Visningar: 35
  • underside doser.jpg
    underside doser.jpg
    168.9 KB · Visningar: 34
  • øvre kvernskive.jpg
    øvre kvernskive.jpg
    171.5 KB · Visningar: 34
  • fineste kverngrad.jpg
    fineste kverngrad.jpg
    65.1 KB · Visningar: 36

Forumstatistik

Trådar
14,680
Inlägg
155,799
Medlemmar
19,372
Senaste medlemmen
desoc
Topp