Arabusta Espresso nr 8

Musicman

Well-known member
Hej,

Fick hem min första påse från Arabusta i Värnamo och kan varmt rekommendera denna blandning! Har bara hunnit med några snabba shots igår men det smakade riktigt bra, helt i klass med (eller kanske tom över ) mitt favvokaffe Mauro de Luxe!:)

Frågan är bara hur man får leveranser i framtiden, den här gången hade jag tur att en kompis var på besök, får väl pressa på så att man kan handla på postorder....:cool:

Musicman
 

Jonny Friberg

Well-known member
Kul att du gillar vårt kaffe! Det har varit en webbshop på gång i några år nu så det börjar nog bli dags att damma av den!
 

Molarin

Well-known member
Helt ok standardblandning. Väldigt välbalanserad. Droppas igång och extraheras dryga 30 sek för att passa mig. Åsså en skvätt mjölk i.
 

Micke79

Active member
Helt ok standardblandning. Väldigt välbalanserad. Droppas igång och extraheras dryga 30 sek för att passa mig. Åsså en skvätt mjölk i.

får du mörkbrun crema då? frågar för jag har också kört den blandningen en vecka nu (av de två och en halv som jag haft maskin) och jag får bara till bra ristrettos. dessa blir i o f s goda men jag skulle gärna få till bra standardespresso också. har testat lite olika sätt men det börjar alltid blonda efter typ 25 sek och/eller 1,5-2cl.

(kanske ska tillägga att jag alltid sätter igång bryggningen direkt efter templampan slocknat och kör med preinfusion)
 

Micke79

Active member
överdoserade som bara den och körde riktigt finmalet på ditt maner, så att det bara droppar i början. Blev riktigt bra faktiskt, mycket tråkigt att kaffet tog slut idag. kommer absolut köpa mer av arabusta när tillfälle ges. dags att testa mauro deluxe!
 

Jonny Friberg

Well-known member
Frågan är bara hur man får leveranser i framtiden, den här gången hade jag tur att en kompis var på besök, får väl pressa på så att man kan handla på postorder....:cool:
Musicman

Nu kan du handla kaffet via vår webshop http://www.arabusta.se/catalog/?a=5493. tyvärr är kaffe lite otypligt att skicka så frakten drar iväg ibland. Om du handlar, skriv en rad om att du kommer från riktigtkaffe och lämna ditt username så lägger jag lite extra godis i påsen!
 

theseal

Kaffeterroristen
Är det bara jag som tycker 250g är en töntigt liten förpackning?? vad är det för fel på 1kg?
Borde man inte få bättre ekonomi map kostnad påsen/packning i en 1kg förpackning, för att inte tala om miljöaspekten på 4:a sm-påsar kontra en stor.

Jag har fera ggr fluktat på #8:an, men det slutar med no-buy varje gång pga avsaknaden av 1kg förpackning.
 

niad

Well-known member
Nu har jag beställt ett par 250 gr förpackningar, det skall bli kul att testa. Hur rostar ni? Kanske har det behandlats tidigare men jag undrar vad ni har för rost och så...
 

Jonny Friberg

Well-known member
Är det bara jag som tycker 250g är en töntigt liten förpackning?? vad är det för fel på 1kg?
Borde man inte få bättre ekonomi map kostnad påsen/packning i en 1kg förpackning, för att inte tala om miljöaspekten på 4:a sm-påsar kontra en stor.

Bästa förpackningen ur miljösynpunkt måste vara en tunna bulk, men det blir lite svårt att skicka. Vi oftast som brev med Posten och då blir det lite väl trångt för en 1-kilospåse, men jag får helt enkelt skaffa större kuvert! ;-) Större påsar finns nu med i sortimentet.
 

Jonny Friberg

Well-known member
Nu har jag beställt ett par 250 gr förpackningar, det skall bli kul att testa. Hur rostar ni? Kanske har det behandlats tidigare men jag undrar vad ni har för rost och så...
Vårt kaffe rostas hos Johan&Nyström efter våra specifikationer. Arabusta är en aning hårdare rostat, men småländska bönder behöver starkare grejer. Det är också det kaffe som vi själva använder i baren, så det är bra omsättning på det. Vi skulle gärna rosta själva, men vi har inte resurserna för att göra det nu, men förhoppningsvis kan kanske komma dit i framtiden.
Vad kör de för kaffe på Bagarboden i Rimforsa?
 

Tallinn

Well-known member
Enkilospåsar tappar stinget mot slutet tycker jag. 250 g är för lite... Är det ett lite knöligt kaffe kan ju en stor del av påsen gå till att få inställningen rätt. Så halvkilos tycker jag är den perfekta storleken!
 

Musicman

Well-known member
Är det bara jag som tycker 250g är en töntigt liten förpackning?? vad är det för fel på 1kg?
Borde man inte få bättre ekonomi map kostnad påsen/packning i en 1kg förpackning, för att inte tala om miljöaspekten på 4:a sm-påsar kontra en stor.

Jag har fera ggr fluktat på #8:an, men det slutar med no-buy varje gång pga avsaknaden av 1kg förpackning.

Hej,

Håller med, köper hellre 1kg av samma skäl...

Musicman
 

niad

Well-known member
"Vad kör de för kaffe på Bagarboden i Rimforsa?"

Har ingen koll på Bagarboden i "forsa". Menar du att man kan fika där. Jag skall kolla med mitt Rimforsa-orakel Karin som bott där hela livet och som faktistk bor 20 meter från bagarboden. Jag har själv bott i Rimforsa i ett år nu och har ännu inte handlat mer än på Melkers (ica) och hos pizzerian på torget. Jobbar inne i LKPG om dagarna med datastöd för Landstinget.

Nu bor vi sedan nästan tre månader en dryg mil från Rimforsa ute i stugan vid sjön Drögen mellan Rimforsa och Ulrika. Vi brukar "flytta" ut hit på somrarna och en av anledningarna att vi hamnade i Rimforsa är att vi skall ha nära till vår sommarstuga som vi besöker ofta året runt.
 

Hawthorne

Well-known member
Imponerande. Fick ett mail att kaffet har skickats, bara minuter efter att jag har lagt ordern.
Det tror jag aldrig att jag varit med om förut. Nu (eller snarare på måndag) ska det bli spännande att prova kaffet.
(och lakritsen, som stor addict var jag ju bara tvungen att slänga med ett par askar av det också)
 

Musicman

Well-known member
Vad kul - jag skall också beställa snart. Skall bara till Grekland en vända först...Undrar om de har espresso överhuvudtaget där...Återkom gärna och berätta vad du tyckte om kaffet och lakritsen sen...
 

niad

Well-known member
Jag kan meddela att det är inte bara mailbekräftelsen som är blixtsnabb utan även leveransen. Fick mina påsar med en fin liten gåva i posten idag redan, dagen efter beställning alltså. Skall prova ikväll, återkommer med ett litet omdöme imorgon förmodligen. Tack Arabusta för supersnabb leverans.
 

Musicman

Well-known member
Kan tänka mig det. Har hört mycket gott om Arabusta. Några polare var på en mycket uppskattad kurs för ett tag sedan. Synd att det ligger en bit ifrån där jag bor nu...
 

Hawthorne

Well-known member
I dag var jag så och hämtade ut Arabustapaketet. Förutom min beställning av kaffe och lakrits hade det även slunkit med en chokladkaka.
Tack för det säger vi. :)

En sak i taget. Lakritsen... mm, så god. Den i helröd plåtask, Santén, hade en fantastisk lakritssmak. Kändes väldigt lyxig. Tyvärr är det en liten ask för många kronor (jaja, jag vet. Det är fina grejer...), men det var riktigt ballt att testa iaf. Beach Mare, mintpastillerna, var väl goda men inte riktigt min stil. Men återigen, tufft att testa.

Kaffet Arabusta no 8 så. Överdoserat och extraherat på ca 35 sekunder smakade enligt min mening kalasbra. En fin sötma. De som gillar socker i espresson borde testa den här utan.
Sambon drack en cappu på det (jag hann inte smaka) och tyckte om det. Jag kan mycket väl tänka mig att det passar bra till mjölk, men det får morgondagen utvisa.

Som slutbetyg får Arabusta webshop mvg av mig. Snabb leverans och bra grejer. Spännande. Jag kommer med stor sannolikhet beställa mer kaffe därifrån framöver. Framför allt eftersom det inte finns så jättemycket att välja på här i staden. :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp