Mer film: Black Coffe (2005)

Thomas

Well-known member
Från att ha varit en rätt aktiv användare här har jag blivit en sådan som bara tittar in i bland. Kanske har jag tappat sugen, eller kanske är det för att det inte finns så mycket som går att göra med en helautomatisk maskin?

I vilket fall, något som länge engagerat mig, och som också kommit upp i en av de trådar jag tidigare startat handlar om kaffeodlarnas situation. Filmen Black Gold har vi ju pratat om förut här på forumet i dessa trådar:

http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?t=2651&highlight=black+gold
http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?t=3371&highlight=black+gold

Tänkte tipsa om ytterligare en film om ämnet kaffe. Denna är i tre delar, och är som jag förstått det mer ur ett historiskt perspektiv. Ursprunget tror jag är Kanada. Jag har ännu inte hunnit se den, men vissa förväntningar har man ju :)

Mig veterligen går det inte heller att få tag i denna film i Sverige. Det kan dock finnas andra sätt, hur får ni räkna ut själva.

Någon som sett filmen? Vad tycker ni?

http://www.imdb.com/title/tt0963976/

/Thomas
 

Thomas

Well-known member
Ska jag tolka frånvaron av svar som ett totalt ointresse, eller är det bara jag som sitter här och INTE har semester... ;-(

I vilket fall, jag nu sett den första delen (av 3) av denna film. Som jag förstått det är den gjord för TV.
Första delen går igenom de historiska och kulturella aspekterna av kaffedrickandet. Dels hur det kom sig att kaffe började odlas, och sedan hur kaffedrickandet spred sig över världen. I första delen förekommer en del intervjuer och en del intressanta fakta dyker upp, som åtminstone inte jag hade någon aning om innan jag såg filmen.

Det märks att det är en påkostad produktion. Man har filmat från många olika länder, både i Europa, Afrika, och USA. Som en liten parentes tas också tedrickandet i England upp, och hur det kom sig att England blev ett Te-land, och inte anammade kaffet som så många andra länder gjorde.

Andra delen, som jag precis ska börja att se, handlar om 1900-talets utveckling. Av det lilla jag har sett förstår jag att det blir fortsatt historiskt och kulturellt perspektiv, men att i sista delen kommer det mer att handla om kaffedrickande av i dag.

Som jag förstått det går det inte att få tag i denna tv-film på något vettigt sätt (det vill säga, går det att köpa den). Messa mig för mer information.
 

tobbeg

Active member
Tackar för tipset. Nu ska jag bara vänta tills den är "hämtad" från "videoaffären".
 

Thomas

Well-known member
Jag har nu sett andra delen av denna tv-film.

Andra delen tar upp hus masskonsumtionen av kaffe kom igång. Man gör nedslag i olika faser av historien, 1800-talets guldrush, 2:a världkriget och inte minst det låga kvalitetsmedvetandet som rådit kring kaffe under stora delar av 1900-talet. Mycket av detta avsnitt fokuserar, precis som första avsnittet, på handeln med kaffe.

I denna del filmas det från bland annat Guatemala, Brasilien och Vietnam. Visste ni förresten att Vietnam har varit världens näst största producent av kaffe?

Ni som tyckte om Black Gold tror jag kan ha stor behållning av detta avsnitt. Jag har i varje fall fått en bättre förståelse för vad som ligger bakom priset på kaffe och hur det kommer sig att kaffebönderna ofta får så lite betalt för sitt arbete.

Och nu är det bara en del kvar. Ska försöka hinna att se den i morgon tänkte jag.
 

Thomas

Well-known member
Och nu har jag också sett del tre.

Denna avslutande del ser på kaffedrickandet av i dag. Det är mycket fokus på Nordamerika (inklusive Kanada) och stora delar av avsnittet fokuserar på Starbucks och andra större aktörer.

Mycket av innehållet fokuserar också kring Fairtrade och vi får se intervjuer från både Sydamerika och Afrika, av både arbetare, plantageägare och olika andra aktörer.

Precis som filmen Black Gold är det här en tv-film som inte försöker berätta för tittaren vad han eller hon ska tycka. Det är spännande och intressant bild av kaffe som tittaren får presenterad. Jag har absolut fått mersmak, känner att jag vill lära mig om kaffe. Det är faktiskt nästan så att jag tycker de kulturella och historiska aspekterna är roligare än kaffedrickandet i sig.
 

embr

Well-known member
... då strävar du alltså mot att bli antropologinörd snarare än kaffenörd, akta så du inte blir petad ur forumet. :)
 

tobbeg

Active member
Jag har också sett alla tre avsnitten med stor behållning. Mycket kuriosa för en kaffeintresserad. Jag kan tycka att "big corporate" får lite väl mycket omotiverade kängor här och där.

När jag tänker på filmen ur nationalekonomisk synvinkel så slår det mig att mycket av problemet är överproduktionen som vissa länder sysslar med. Brasiliens och vietnams stora produktion av lågkvalitetsbönor drar ned världspriset och de små som inte har kanaler att sälja sitt kvalitetskaffe genom blir tvingade att lyssna till marknadspriset, och där verkar det inte betalas nån premium för kvalitetskaffe.
 

Dunne

Well-known member
piratbukten tillhandahåller alla delar. verkar vara lite trögt dock.

Låter som en intressant film så den ska jag se.

Tack för tipset.
 

niad

Well-known member
Jag har sett alla tre delarna och tyckte det var mycket bra. Kan rekommenderas till alla kaffeintresserade.
 

Forumstatistik

Trådar
14,666
Inlägg
155,716
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp