Hur bra är din espresso - hur bra kan en espresso bli?

Trase

Well-known member
Hej!

Jag knycker idén till detta inlägg direkt från en Home-Barista röstning!
...kanske Molarin fixar en liknande omröstning här så småningon.

Som de noviser vi (Trase) är på detta med espresso så undrar vi ibland hur pass god vår espresso egentligen är.

Det är väldigt lätt när man står där med en dyr nyinköpt maskin att inbilla sig att det blir godare än vad det i verkligeheten är! Och vad värre är att ens goda vänner bedyrar att det är den godaste cappuccino de druckit... för även de vet vad maskinerna kostade...

HUR BRA ESPRESSO GÖR DU?
6 = Extraordinary
5 = Excellent
4 = Very Good
3 = Good
2 = Average
1 = Acceptable
0 = Unacceptable

Hur tolka skalan - några riktlinjer...
> The only 'standard' I know is the one from traditional italian espresso bars (singles!)
> I would appreciate you could give me a ballpark value for it!

They run from 1 to 3.5, with the bulk being around 2.5 to 3.

/Jim Schulman

Fours are roughly the starting point for anyone with a chance of making the USBC finals or winning there.

A score higher than a three requires an espresso shot that has a non-generic, memorable taste that is accurately described to the judges ahead of time. This is hard to do, and is supposed to be that way -- it is a national or world barista championship, not a can you pull a decent espresso competition.

/Jim Schulman

The typical espresso that I'd serve a customer is probably a 4. The Synesso and second mazzer make it a bit easy. At home, it's another story. I reckon I'm dishing out 2s on my Silvia/Rocky, with the occasional spike to 3 or so. Damn I love the Synesso!

Cheers,
Luca


Våra snittomdömmen om oss själva (dvs några få ligger över/under angivet betyg):
Trase med Silvia låg på betyget 0 - 1
Trase med Giotto låg på betyget 0 - 2
Trase med Reneka ligger på 1 - 2.5 (ökande;-)

Tänkvärt... och underbart att veta vilka förbättringar som ligger framför oss:)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Allt från 0-6 beroende på vad man har för bönor, testar man något nytt/en ny blandning eller så kanske det inte blir mer än en 1 eller 0.

Men i regel, alla gånger jag har kört med 4 ESS eller någon annan favorit så är de nog 4-6 (om nu inte kvarnen har varit perfekt inställd i början av en ny rostning såklart).
 

Jemo

Well-known member
enligt min egen skala (och om jag jämför med kaffet jag ibland dricker på stan i lund) så hamnar jag nog på 4-5, men om man går på de riktlinjer som anges i anslutning till omröstningen så är det ju bara att inse att man har långt kvar till att ta sig över en trea. då ligger nog snittet snarare på 2-3 (vilket inte alls är särskilt nedslående, fortfarande bättre än det mesta kaffe man får på lokal).

alltså detta citat syftar jag på:
"A score higher than a three requires an espresso shot that has a non-generic, memorable taste that is accurately described to the judges ahead of time."

synd att man bor långt ifrån uppsala, annars hade jag hängt på låset hos KG för att få njuta en 4 ESS.:)
 

Lars

Well-known member
KG, med tanke på att du inte dricker kaffe "på stan" (i alla fall inte som jag förstår det) så tycker jag att du borde ha svårt att bedömma hur bra din espresso egentligen är.
 

Maglite

Well-known member
Om man ska gå på skalan med förklaringar så skulle jag tro att jag hamnar på 0-4, med snitt på 2,5. :cool:

Det händer ju att man får slänga bort en shot. Det händer väl också att man får till den där gudabenådade shot:en som kanske skulle göra att man hade chans att nå USBC ("Fours are roughly the starting point for anyone with a chance of making the USBC finals or winning there."). Problemet är att man inte är säker nog att få till fyror hela tiden...

Men eftersom du, KG, ligger på 4-6 med din egen blandning så tycker jag definitivt att du ska ställa upp i SM i alla fall! ;)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Tja, det beror väl på hur man tolkar skalan...

Men om allt över 3 ska vara världsmästare-ofattbart-fantastiskt-nästintill-omöjligt-att-få, hur ska man då reagera över en 6:a? Svimma av chock över den goda smaken? Finns det ens?

Alla gånger 4-5 med Mazzern, 4 ESS och Brewtusen. Jag har inte svimmat hittils, så jag vet inte om jag kan våga mig på att säga att jag fixar 6:eek:r än då... :blush:
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
KG, med tanke på att du inte dricker kaffe "på stan" (i alla fall inte som jag förstår det) så tycker jag att du borde ha svårt att bedömma hur bra din espresso egentligen är.

Tja, jag har tagit en hos Kaffetanten i Saluhallen.

Men med tanke på att det är så gott som omöjligt att få en god espresso i Uppsala i övrigt (enligt alla andra) så tror jag inte att det är en bra referens. ;)
 
C

cj53x11

Guest
Rent spontant känns det som att jag ligger på en fyra men efter att ha läst riktlinjerna så får jag nog lägga mig strax över 0-strecket. Det blir nästan bäst att jag säljer min lilla maskinpark och dricker mina framtida espressos på McDonald's runt hörnet istället... Skit som skit liksom! ;)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Om vi kör efter följande beskrivning av skalan:

0 being bad
1 poor
2 average
3 good
4 excellent
5 godshot
6 a posthumous award by a judge dying of estasy
Så ska jag ta och kopiera ett annat inlägg ochså, för jag instämmer till 100%

If 4 is EXCELLENT and 5 is a GODSHOT and 6 is too much ecstasy for a normal human to bear then I must pick 4. My shots are consistently delicious to my tastes and VERY enjoyable but I would have to say that I only pull a "godshot" on rare occasion

I said "4"
Enligt det så säger jag alltså 4, med 5:eek:r ibland. (för en del shots är godare än andra)
Ingen har dött än, så inga 6:eek:r. ;)
 

treefinger

Well-known member
lite skum betygsskala. Men mellan 2-3 kanske.. lite beroende på böna. Har fått till någon enstaka med gethumbwinin, harar, mysore nuggets och en 5Estate förra året typ som legat kring en 4:a.

Enda fyran jag smakat "på stan" har varit hos kaffetanten vid Saluhallen i Uppsala, Yellow Bourbon Rio Verde från Estate Coffee.

På Mellqvist har jag fått 2-3:eek:r. De tre gånger jag varit på non solo har det nog varit en 3-4 och då har de kopparna varit riktigt riktigt bra.

Fattar inte riktigt poängen med betyg 5-6. Ingen med självdistans torde kunna påstå sig fixa till sådana, om man ska tolka betygen som de säger på HB.
 

Trase

Well-known member
Fattar inte riktigt poängen med betyg 5-6. Ingen med självdistans torde kunna påstå sig fixa till sådana, om man ska tolka betygen som de säger på HB.


Nej, betygskalan är nog egentligen inte skapad för snittbetyg - det är nog väldigt tufft att snitta 5/6:eek:r:)

Men 5:eek:r finns det nog en hel del av på baristamästerskapen och det är ju deras betygsskala. I det sammanhanget skall man kanske se en 6:a som den godaste shoten en rutinerad domare någonsin smakat?!

Man får dessutom försöka tolka skalan som den är definierad, inte som efter de skolbetyg 1-5 många är uppväxta med:))

Vi tycker det är intressant att försöka placera sig så objektivt som möjligt i betyg och därmed se att man kan fortsätta gräva ner sig i denna hobbyn ett bra tag till...
 

treefinger

Well-known member
Vi tycker det är intressant att försöka placera sig så objektivt som möjligt i betyg och därmed se att man kan fortsätta gräva ner sig i denna hobbyn ett bra tag till...

Precis, men då är det ju samtidigt som Lars påpekade ovan. Har man inga eller knappa referenser.. så är det ju svårt att bedöma.
 

cango

Well-known member
skitsvårt att bedöma själv. Är också som KG, som inte går ut å dricker, men de gånger det har hänt (Sosta å nån känd till, samt några okända till) så hänger det på bönorna/rostningen. För bränd/mörkt för mig - så min "skala" blir att allt hemmavid (egenrostat) har vida överträffat vad man kan få "ute".
Men - detta säger inget direkt om hantverket - av mig, eller av proffsbaristorna.Så...klurigt är det. Bästa sätte är väl att bli bedömd utifrån.
Hur är min espresso? Ibland: Duger-åt-mig - ibland nja-kan-förbättras ibland: ja-jäklar-mmm
 

rhide

Well-known member
Håller med om att det är en ondskefull skala! jag vill också känna mig duktig! :(
Nåja, med rätt bönor, solen i ryggen, hemlängtan och medvind kan jag väl tänkas ligga på 1-2, och med sämre bönor 0-1.

Arabusta i Värnamo håller jäkligt hög klass också (bäst i stan vågar jag lätt säga), jag antar att de ligger på 2-4, eftersom de alltid smakar mycket bättre än de jag gör :p


PS. Jag gillar inte namnen på graderna - de är verkligen inte intuitiva! Värst av alla är average, som uppenbarligen är värdelös utan att veta att den är på plats 2 av 6. DS
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Ja, namnen på skalorna passar inte alls in på det man läser i beskrivningarna. I mitt första inlägg tänkte jag på orden och vad de betyder. Ungefär:

6 = Extraordinary = Utomordentligt obeskrivligt fantastiskt, som en dröm. Sådant man skryter om och kommer ihåg länge. Ett kaffe som man får till sällan, en fullpoängare.
5 = Excellent = Utsökt. Ett fantastiskt gott kaffe! Oerhört gott.
4 = Very Good = Väldigt bra. Ett väldigt gott kaffe, ovanligt gott.
3 = Good = Bra. Bra kaffe, ett gott kaffe.
2 = Average = Genomsnitt, vardagligt men inte speciellt.
1 = Acceptable = Acceptabelt. Alltså kaffe som är OK men inte mer. Inget att klaga på och inget att glädjas över.
0 = Unacceptable = Oacceptabelt. Alltså dåligt kaffe.


Men om man ska gå på beskrivningarna så låter det som det här träffar mer "på samma nivå":

6 = Extraordinary = Trist, dina gäster dör i extas. Du är för bra, världen har aldrig skådat ett dylikt kaffe. Du är en gud.
5 = Excellent = Drömmer du? Så här bra kaffe får du inte till alla gånger. Bara ibland, om du har tur och hör till kaffevärldens tio i topp-liga.
4 = Very Good = Får du fram en kaffe av den här kalibern så är du nästan vinnare i kaffe-VM.
3 = Good = Fantastiskt gott. Ovanligt bra kaffe.
2 = Average = Bra kaffe, det kan man försänta sig från en hemmabarista.
1 = Acceptable = Genomsnitt, vardagligt.
0 = Unacceptable = Inte så gott.

Och då tycker jag att den första beskrivningen låter som en skala man kan använda bättre, jag ser ingen mening med att ha grader i en gradering som ingen någonsin kommer att uppnå.

:coffee:
 

linken

lilla Kaffe & Chokladhandeln
Att skalan suger håller nog alla här utom ev. Dc med om, men jag hoppas och tror i alla fall när det gäller espresson att jag ligger på en 2-3 med t ex Mauro De Luxe och kanske en 4 några gånger per år.
Tycker att detta är helt olika på vilken blandning man kör med, som jag nämde ovan ger faktiskt De Luxen sjukt bra resultat.
Andra sorter man provat skulle man på första skottet få en -1 på...:blush:

Skulle jag jämföra mig med haken här ikring och dom låg på 3 i snitt skulle jag lätt haft en 6+.:lol:
 

Massiv

Massivo utan o
Bra fråga......tror att mitt snitt ligger på 2,5......eller?Vissa dagar känns det som man inte ens ska gå i närheten av maskinen,och vissa dagar känns det som man ska öppna ett hål i väggen och sälja kaffe på heltid!! Men som sagt,det är när man frågar sig själv.......
 

Tallinn

Well-known member
Skalan är väl egentligen ganska bra, den riktar sig till en grupp med högt ställda mål bara medan vi är vana vid skalor som utgår från medelmåttan.

Men här är det ingen som vill vara en medelmåtta...

Att göra allt rätt och göra det med bra råvaror på en bra maskin ger en trea. Sedan siktar vi mot stjärnorna för vi vill göra Den Perfekta Espresson. Vore målen lätta att nå vore det ingen utmaning och det hade inte funnits något kaffeforum fullt av nördar som får simmig blick av prat om koniska malverk...
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Skalan är väl egentligen ganska bra, den riktar sig till en grupp med högt ställda mål bara medan vi är vana vid skalor som utgår från medelmåttan.

Jojo, men om domaren dör av smakchock av en 6:a (vilket troligen aldrig har hänt) känns den som en siffra utanför en verklighetsförankrad skala... Oavsett hur högt ställda mål man har. ;)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp