Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 8 av 27
    Senior Member Trases avatar
    Reg.datum
    nov 2006

Hur bra är din espresso - hur bra kan en espresso bli?

Hej!

Jag knycker idén till detta inlägg direkt från en Home-Barista röstning!
    ...kanske Molarin fixar en liknande omröstning här så småningon.

Som de noviser vi (Trase) är på detta med espresso så undrar vi ibland hur pass god vår espresso egentligen är.

Det är väldigt lätt när man står där med en dyr nyinköpt maskin att inbilla sig att det blir godare än vad det i verkligeheten är! Och vad värre är att ens goda vänner bedyrar att det är den godaste cappuccino de druckit... för även de vet vad maskinerna kostade...

HUR BRA ESPRESSO GÖR DU?
    6 = Extraordinary
    5 = Excellent
    4 = Very Good
    3 = Good
    2 = Average
    1 = Acceptable
    0 = Unacceptable

Hur tolka skalan - några riktlinjer...
    > The only 'standard' I know is the one from traditional italian espresso bars (singles!)
    > I would appreciate you could give me a ballpark value for it!

They run from 1 to 3.5, with the bulk being around 2.5 to 3.

/Jim Schulman
    Fours are roughly the starting point for anyone with a chance of making the USBC finals or winning there.

A score higher than a three requires an espresso shot that has a non-generic, memorable taste that is accurately described to the judges ahead of time. This is hard to do, and is supposed to be that way -- it is a national or world barista championship, not a can you pull a decent espresso competition.

/Jim Schulman
    The typical espresso that I'd serve a customer is probably a 4. The Synesso and second mazzer make it a bit easy. At home, it's another story. I reckon I'm dishing out 2s on my Silvia/Rocky, with the occasional spike to 3 or so. Damn I love the Synesso!

Cheers,
    Luca

Våra snittomdömmen om oss själva (dvs några få ligger över/under angivet betyg):
    Trase med Silvia låg på betyget 0 - 1
    Trase med Giotto låg på betyget 0 - 2
    Trase med Reneka ligger på 1 - 2.5 (ökande;-)

Tänkvärt... och underbart att veta vilka förbättringar som ligger framför oss:-)

Allt från 0-6 beroende på vad man har för bönor, testar man något nytt/en ny blandning eller så kanske det inte blir mer än en 1 eller 0.

Men i regel, alla gånger jag har kört med 4 ESS eller någon annan favorit så är de nog 4-6 (om nu inte kvarnen har varit perfekt inställd i början av en ny rostning såklart).
    Dyrt kaffe är ett billigt nöje.

enligt min egen skala (och om jag jämför med kaffet jag ibland dricker på stan i lund) så hamnar jag nog på 4-5, men om man går på de riktlinjer som anges i anslutning till omröstningen så är det ju bara att inse att man har långt kvar till att ta sig över en trea. då ligger nog snittet snarare på 2-3 (vilket inte alls är särskilt nedslående, fortfarande bättre än det mesta kaffe man får på lokal).

alltså detta citat syftar jag på:
    "A score higher than a three requires an espresso shot that has a non-generic, memorable taste that is accurately described to the judges ahead of time."

synd att man bor långt ifrån uppsala, annars hade jag hängt på låset hos KG för att få njuta en 4 ESS.
    ...men kaffe och bullar gör mig glad!

KG, med tanke på att du inte dricker kaffe "på stan" (i alla fall inte som jag förstår det) så tycker jag att du borde ha svårt att bedömma hur bra din espresso egentligen är.

Senior Member wesafts avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Enligt den skalan får jag nog säga 1-2

Om man ska gå på skalan med förklaringar så skulle jag tro att jag hamnar på 0-4, med snitt på 2,5.

Det händer ju att man får slänga bort en shot. Det händer väl också att man får till den där gudabenådade shot:en som kanske skulle göra att man hade chans att nå USBC ("Fours are roughly the starting point for anyone with a chance of making the USBC finals or winning there."). Problemet är att man inte är säker nog att få till fyror hela tiden...

Men eftersom du, KG, ligger på 4-6 med din egen blandning så tycker jag definitivt att du ska ställa upp i SM i alla fall!

Tja, det beror väl på hur man tolkar skalan...

Men om allt över 3 ska vara världsmästare-ofattbart-fantastiskt-nästintill-omöjligt-att-få, hur ska man då reagera över en 6:a? Svimma av chock över den goda smaken? Finns det ens?

Alla gånger 4-5 med Mazzern, 4 ESS och Brewtusen. Jag har inte svimmat hittils, så jag vet inte om jag kan våga mig på att säga att jag fixar 6:or än då...

Citat Ursprungligen postat av Lars Visa inlägg
    KG, med tanke på att du inte dricker kaffe "på stan" (i alla fall inte som jag förstår det) så tycker jag att du borde ha svårt att bedömma hur bra din espresso egentligen är.
    Tja, jag har tagit en hos Kaffetanten i Saluhallen.

Men med tanke på att det är så gott som omöjligt att få en god espresso i Uppsala i övrigt (enligt alla andra) så tror jag inte att det är en bra referens.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •