Minimoka M203 eller Rancilio Rocky

Wannabe

Well-known member
Jag ska skaffa ny kvarn. När jag läst inlägg ang kvarnar har jag förstått att det kan vara klokt att lägga på lite slantar redan från början. Min budget sträcker sig upp till 2500 kr. Det verkar som att man kan få ganska bra kvarn för det.
Jag altinerar mellan att espressomaskin och pressobryggare så jag vill att det ska vara enkelt att ändra malningsgrad.

Har kollat in Minimoka M203 och Rancilio Rocky. Vilken är att föredra? För/Nackdelar?

Har ni andra tips på kvarn är jag idel öra.
 

marran

Well-known member
Compak verkar gå att få hem från spanien för de pengarna, verkar vara ett snäpp upp jämfört med rocky/m203
 

Large

Well-known member
Annars har ämnet redan stötts och blötts till leda. Gör en sökning på Rocky och/eller 203 och du skall finna svar på alla dina frågor plus lite till :)
 

Wannabe

Well-known member
Du har förståss helt rätt Large. Jag har sökt och läst massor och på så sätt kommit fram till M203 eller Rocky. Men jag har så jädrans svårt för att bestämma mig. Tänkte att någon kanske provat båda och kunde hinta om något som avgjorde det hela.
Det lutar nog åt Rockyn ändå.
Jag tar ditt råd och söker igenom forumet igen. Kanske ar jag missat nåt.
 

hippokid

Well-known member
Vad du gör, så köp inte en kvarn med dosator. Det gjorde jag, då Rocky utan dosator var restnoterad länge. Jag kommer förmodligen att försöka bygga om kvarnen och ta bort dosatorn, den är bara i vägen... Annars är jag väldigt nöjd med malning, kvalitet osv med min Rocky.
Lycka till!
 

Musicman

Well-known member
...och jag är mycket nöjd med Minimokan. Dock kan jag ibland sakna graderingsskala samt att den "skvätter" lite (vilket många av oss fixat till genom en enkel hemmagjord tratt) men allt det här kanske du redan vet om du kollat runt i trådarna...:D

Lycka till i ditt val!

Musicman
 

Jemo

Well-known member
om man bara är medveten om minimokans svagheter och vet hur man kan fixa dem (t ex med tratten, "marv-skalan" och stoppskruven) så tror jag det är svårt att få mer kvarn för pengarna. rockyn är möjligen något bättre, men den är (enligt min smak) fulare och den kostar mer.
 

Bjarne

Well-known member
Rocky behöver aktivt hem...

Min Rocky (Doserless förstås :) ) är just nu arbetslös och står i klädkammaren i väntan på uppdrag. 6 månader gammal och kan varken gå eller prata ;) Pedantiskt rengjord och putsad hela livet.

Tror inte jag får ha två kvarnar i köket när vi nu flyttar till hus så någon får gärna ta hand om den för 1.800kr. Hemkörning inom Stockholm kan ordnas. Sugna på :coffee: till helgen?
 

Bjarne

Well-known member
Brölar, har PM:at dig och svar i annan tråd också. En kille ska kolla på den idag och om han inte tar den är kvarnen din. Jag återkommer till dig så snart jag vet.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,672
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp