Försenat: Uppackning mm. Reneka Techno

Trase

Well-known member
Här kommer, mycket försenade, några enkla bilder från ankomst, installation och vardagsliv med vår Reneka Techno V2M...

Maskinen anlände 1.5 månad försenad i Mars på grund av att någon del hade tagit slut hos tillverkaren, så de fick specialbeställa den innan de kunde bygga ihop maskinen. Förmodligen har vi det absolut sista exemplaret som tillverkades av Reneka Technon. Tillverkningen har nu tyvärr upphört.

Som plåster på såren för förseningen fick vi lite bonuspryttlar, och Reneka/René behandlade oss väldigt bra under denna väntans tid.

Vi har nu på kort tid vandrat vägen från "tjuriga Silvia", via "vilda Giotto" till den mycket behärskade och proffisionella Renekan...

Vi är mycket nöjda med maskinen, espressolivet blev mycket lättare med en temperatur-inställbar dubbelkokare:)
 

Bilagor

  • RenekaBoxArrived.jpg
    RenekaBoxArrived.jpg
    130.8 KB · Visningar: 42
  • RenekaArrivedOpen.jpg
    RenekaArrivedOpen.jpg
    103.4 KB · Visningar: 48
  • RenekaVattenfilter.jpg
    RenekaVattenfilter.jpg
    155.5 KB · Visningar: 69
  • RenekaSideClose.jpg
    RenekaSideClose.jpg
    127.1 KB · Visningar: 121

Lars

Well-known member
Nu blev jag nyfiken! Vad menar du med "vilda Giotto"? Skulle vara kul att dela dina erfarenheter.
 

Trase

Well-known member
Nu blev jag nyfiken! Vad menar du med "vilda Giotto"? Skulle vara kul att dela dina erfarenheter.


Hihi - kanske mest en melodramatisk touch till inlägget:)

Men det är en mycket kapabel maskin med mycket styrka i alla avseenden - speciellt som trycket är uppe i 1.2 Bar på vår!

Nu i efterhand när Renekan lärt oss skillnaden på för varm respektive kall bryggtemperatur så har vi insett att vår mala-distribuera-tampa procedur var alldeles för långsam för vilda Giottons återhämtning efter cooling-flushen. Så vi fick nog genomgående för varma shots...

Nu när vi då och då går tillbaka och provkör Giotton så producerar den/vi mycket bättre shots än innan. Det finns vissa fördelar med att vara lite lat - det är att vi inte sålt Giotton ännu så att vi fått denna möjlighet till jämförelsekörningar:)
 

Lars

Well-known member
Härligt med en rejäl maskinpark! Sedan jag fick den nya kvarnen så består flushningsrutinen mest av en massa väntetid. Jag flushar med portafiltret på plats. Startar timern. Torkar ur filtret. Maler. Tampar. Väntar. Väntar. Väntar. Väntar. Väntar. Brygger. Normal väntetid mellan flush och bryggning är uppe i 50 sekunder. Tidigare låg jag snarare på 40 sekunder och då tog de andra stegen längre tid vilket gjorde att det inte blev så mycket väntande.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp