Ascaso STEEL Duo eller en B.F.C Perfetta ?

Emil

Well-known member
Hej kaffetokar,

Även jag har drabbats av uppdaterings-hysterin och skall köpa en ny maskin samt en ny kvarn.
Kvarnen blir nog en Anfim Best Krom eller Anfim KS Self, men det svåra valet ligger i valet av maskin…
Jag står i valet och kvalet mellan två fina maskiner, å ena sidan en Ascaso Steel Duo Profs och å andra sidan en B.F.C Perfetta.

Vad tro ni om detta dilemma, vilken av maskineran skulle ni ha köpt ?
 

JvD

Well-known member
Här får väl espressoproffsen fylla på, jag är novis på de mer tekniska biten MEN de är ju två rätt olika maskiner och för pengarna finns det ju många andra maskiner som kan erbjuda mer tror ja. Perfettan är väl en kanonfin maskin MEN har väl ingen värmeväxlare. Steel DUO har jag bara läst om på CG men det är väl en termoblockmaskin. Perfettan erbjduer ju klassisk E61 grupp och är lätt att få service och delar till, den är säkert också mycket tempstabil och kan garanterat ge god espresso. Steel DUO är väl Ascaso egen grupp, kan tyvärr inte så mycket om den. Gillar man att dricka mjölkbaserade kaffedringar och man vill göra flera än en kanske så bör du kanske tilla på en HX. Finns rätt många som ligger i en prisklass från 6000kr upp till 10000kr.

Som ett mer direkt svar på frågan så skulle JAG köpa Perfettan. Sannolikt skulle jag inte köpa någon av dom MEN om jag nu måste välja ;-) Kanske en "Oscar" eller en Izzo Vivi eller en Isomac Relax (ja, trots allas klagan på Isomac) eller en Expobar Office Pulser (trots utseendet;-). Alla (finns säkert ännu fler) inom en rätt rimlig prisklass SAMT värmeväxlare. Måste dock tillstå att Steel DUO ser rätt bra ut och enligt CG presterar den nog rätt bra också.
 

blomkål

Active member
Om man inte är en mjölkis så borde Perfettan vara perfetto. Annars är säkert ovanstående alternativ bättre än Steel Duon, letar man utomlands finns gott om HX:ar runt samma pris som en Perfetta kostar här.
 

Emil

Well-known member
Hej,

Tack för era åsikter, värdefulla !
Jag veta att det finns andra fina maskiner för pengarna men just dessa var de som jag är intresserad av… Ang. Ascason så har Steel Duo Prof en riktig kokare på 335cl plus en termoblock till mjölken.
Alltså ingen riktig HX men det går alldeles utmärkt att skumma samtidigt som man gör en shot så vitt jag förstår. Ska kolla närmare på några av de maskiner som du angav ovan, men någon stans måste man ju börja… :)
 

Bilagor

  • Steel Duo Prof.jpg
    Steel Duo Prof.jpg
    8.4 KB · Visningar: 48

Emil

Well-known member
Om man inte är en mjölkis så borde Perfettan vara perfetto. Annars är säkert ovanstående alternativ bättre än Steel Duon, letar man utomlands finns gott om HX:ar runt samma pris som en Perfetta kostar här.
Hej blomkål,

Du har rätt i det hela... men jag är en mjölkis ;)
 

Tallinn

Well-known member
En klart intressant lösning faktiskt! Men jag skulle inte våga köpa om jag inte hört ett uttalande från någon jag litar på...
 

Trident

Well-known member
Går det verkligen att brygga o skumma sammtidgt med termoblock?
Gaggias twin går det inte med vad jag hört.
 

iZappa

Well-known member
Ascasoen er en veldig fin maskin og jeg vil anbefale den. Den kan sammenlignes med en Rancilio Silvia med eget system til steaming.
Derimot har Ascasoen et par andre gunstige funksjoner.

- Stor messingkoker til espresso
- Egen pumpe og egen thermoblock til steaming. Noe som betyr alltid steam, men ingen steam som blir lagret. "Steam on demand".
- Egen knapp for å slå av steamsystemet når det ikke skal brukes. Dermed går maskinen på halve strømmen.
- Eget varmtvannsutak
- Maskinen slår seg av når reservoaret er tomt for vann.
- Temperaturmåler på frontpanelet
- Fint dryppebrett som det er vanskelig å søle med.
- Magnetventil

Maskinen er dog litt lav. Avstanden mellom spillbrett og portafilteret kunne vært større.

Ingen grunn til å være redd for å kjøpe fra Ascaso. De har laget deler til mer eller mindre alle maskinprodusenter i mange mange år i tillegg til å ha laget maskiner under Innova merket. I dag lager Ascaso deler til bla La Marzocco og andre.

Det er derimot ingen E61 HX maskin som Isomac Rituale, men så er da prisen en annen også.
 

Emil

Well-known member
Hej, iZappa !

Såvit jag förstår så verkar ju Ascason vara en riktig trevlig maskin som är riktigt bra ! Då blir det alltså ännu svårare att välja med andra ord... :)

Tack!
 

lupoo

Well-known member
Som vanligt skall det till slut tas ett beslut och då skall även magen och smaklökarna få vara med. Med andra ord, dax att kolla upp maskinerna "irl" och känna och klämma och se va de går för och vad som kommer ut ur dem. Sedan har Du ett beslutsunderlag.
Med "magen" menar jag även "känslan" av maskinen som är en parameter som är mycket personlig men ack så viktig för att ett köp skall kännas riktigt bra.
 

Emil

Well-known member
Så där ja, man får tack för tipsen, men det blev en beställning på en BFC Perfetta samt en ny Anfim KS Self kvarn, den uppsättningen borde nog funka bra :)

När uppgraderings febern sätter in är den skoningslös ;)
 

lupoo

Well-known member
Då blir vi "maskinbröder" Emil :). Bara att gratulera.
Ett bra val! Även om jag stundtals drabbas av denna feber. Santos #55:eek:hmy:
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp