Preinfusion på E61 maskin (ECM Giotto)

theseal

Kaffeterroristen
Hmmm, preinfusion-läget på min ECM Giotto ligger OÄNDLIGT nära läget då armen påverkar switchen till pumpen.

Jag måste dra armen förbi klickläget för att man skall höra att trycket släps på ut i pucken för att blöta ner den, EN mm åt fel håll så drar pumpen igång och dom 5s preinfusion som jag test körmed går åt helvete..

*Någon mer som har samma "problem"?
*Går det att justera?
*Hur länge skall man "preinfusera"?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag brukar köra med 3 sekunders preinfusering med vattentrycket från ledningen (direktkopplad maskin).

Kolla på knappen som trycks in av spaken (för att starta pumpen), kanske kan du mickla med den för att få iväg pump-läget lite längre bort i armrörelsen?
 

theseal

Kaffeterroristen
mmm, flytta den lite neråt menar du, eller fila ner den lite så ingreppet sker senare... hmm, smart..

Jag misstänker att det evt går att justera inne i E61-klumoen, då klicket för preinfusionläget sker ca "10 grader tidiagre", några kommentarer på detta?

fan allt detta preinfusande och flushande börjar göra fast-anslutning mer och mer aktuell....

Undrar hur man säljer in ett hål i diskbänken hemma?
 

theseal

Kaffeterroristen
lol@tony...

Dyrtkök hemma dock, gissar att det skulle sex-vägras under en ganska lång period.

Fördelen är väl att hålet inte syns förrän maskinen tas bort...
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag vet inte vad det är för skillnader mellan olika maskiner... men på min Brewtus sitter det en knapp rakt bakom spaken. Alltså mellan chasit i espressomaskinen och armen som man lyfter på för att brygga.

Den knappen sticker ut från chassit, är gängad och kan flyttas i djupled i chassit ganska lätt.
Flyttas den längre in i maskinen/chassit = längre bort från spaken = spaken måste lyftas högre för att aktivera pumpen = längre mellan preinfusion och pumpaktivering.
 

Anders

Well-known member
Ok, nu vill jag lära mig ngt nytt.

Varför preinfusion? Finns det ngn guide eller förklaring, eller vill ngn bistå med dyl.?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Men blöter ner kaffet lite innan pumpen slår till. för att minska risken för channeling och för att få en jämnare extraktion... eller något sådant.

Jag har testat och jag tycker definitivt att espressona blir bättre med 3 sekunders vattenledningstryck på pucken innan jag slår på pumpen. Jag har inte funderat så jättedjupt på varför och vad det gör, det blir godare och då är jag nöjd.:cool:
 

zix

Well-known member
Jag kanske visar min okunnighet om E61:eek:r nu, men för mig låter det helt enligt gängse praxis för E61 att din Giotto funkar som den gör. Så funkade iallafall min Domobar.
Preinfusionen funkar ändå, eftersom det tar ungefär 5 sekunder innan kammaren fylls med vatten och du har fullt pumptryck. Det ser man på pumptrycksmätaren också, om man har en. (möjligt att mätaren reagerar annorlunda om det sitter en rotationspump bakom, men det ska inte spela nån roll eftersom det är tiden det tar att fylla ut kammaren som räknas)
Menar du att du vill ha ännu längre preinfusion?

P.S. På Domobaren funkade det exakt likadant med kontakten som KG beskriver det på sin Brewtus, det är nog ganska standard. D.S.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag kanske visar min okunnighet om E61:eek:r.....
Preinfusionen funkar ändå, eftersom det tar ungefär 5 sekunder innan kammaren fylls med vatten.....
Menar du att du vill ha ännu längre preinfusion?

Jag har testat och tycker att det blir bättre av att förlänga preinfusionen med några sekunder, utöver det som preinfuseras per automatik i och med E61.

Någon som aldrig har testat som vill leka test-pilot? Helst någon med en direktkopplad maskin, för att utnyttja vattentrycket i ledningen.

1- Gör en espresso och låt bli att dra upp spaken ända tills pumpen går igång. Dra upp den en liten bit bara, tills vattnet kommer till pucken. Räkna till 3-4 sekunder och slå sedan på pumpen genom att lyfta spaken hela vägen upp och kör din espresso "som vanligt".

2- Jämför med hur extraktionen blir om du slår på pumpen i ett enda lyft på spaken.
 

theseal

Kaffeterroristen
Nu var jag hemma och drog två snabba på lunchen, och kan bekräfta KG's fakta meden justerbar brytare till pumpen. Får öppna upp ikväll och pilla lite.

Zix, mitt problem var att preinfusions läget, strax innan man startarpumpen och börjar bryggningen ligger så oerhört nära, så det är svårt att kontrollera.

hmmm, vem kan HX/E61 plumbing?
 

marran

Well-known member
Jag kör runt 10s preinfusion med min europiccola, ifs ganska långt från en E61 men principen bör väl vara samma
 

iZappa

Well-known member
Selv synes jeg den "automatiske" preinfusionen er mer en nok. Den er uansett på 5-6 sekunder noe som er mye mer en andre grupper på proffmaskiner. Men det er klart man har mulighet til å forlenge dette hvis man har vanntilkobling. Uten direkte vanntilkobling ville jeg nok ikke prøvd dette da det bare tømmer rørene og ikke gir noen jevn preinfusion, kun damp-sprutende vann i porsjoner.
 

majkeloak

Well-known member
Jag upptäckte i kväll när jag labbade att jag kan få "hur lång som helst" prefusion även med min tankmatade brewtus. När jag för spaken till mellanläget kommer lite vatten. Först trodde jag att detta bara var "gammalt" vatten i gruppen, men eftersom det förtsatte härledde jag det till att det måste vara sifon-värmeslingan som försörjer detta mellanläge.

Möjligen är detta prefusionflöde större vid direktanslutning, men jag tycker att flödet från e-61 cirkulationen verkar tillräckligt.

/Mikael
 

RedTop

Member
Efter att ha läst denna tråd så misstänker jag att pumpen på min Domobar startar alldeles för tidigt på spakrörelsen.

I spakens mellanläge dvs. då spaken är horisontell så går pumpen för glatta livet. Om jag förstår tråden rätt så ska pumpen starta först när man höjt armen en bit ovanför mellanläget, egentligen efter det att den övre ventilen öppnat?

Lätt att fixa med en enkel justering av läget på knappen, men eftersom jag är nybörjare på E61 så undrar jag lite hur det ska vara justerat?

/RedTop
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Det ska vara justerat så att pumpen startar efter att ventilen har öppnats och det är "fritt fram" för vattnet att komma ut från brygghuvudet. Hur långt efter är väl mer en smaksak, det blir lättare att justera pre-infusion om man har lite spelrum.
 

svartvest

Well-known member
Skakar liv i denna tråd...på den tiden...då alla hade avatarer...jag är inte bitter...
Nå hur preinfusion idag, på på de stor är det väldigt aktuellt slayer, synesso....så hur gör ni??
 

hne

Well-known member
Jag nöjer mig med de 5s jag får på grund av kammaren i E61-gruppen men konstaterar att det finns de som monterar in mindre dysa under svampen för att få kammaren att fyllas långsammare.
 

Coriander

Well-known member
Vad är dysa?

Om jag fattat det rätt måste man ha fast vattenanslutning för att hela tiden man pre-infuserar ska det tillföras vatten till kammaren och grupphuvudet. Annars töms vattnet ur kammaren medan man gör en preinfusion och när pumpen går på är det tomt = inte bra.
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,692
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp