Är det någon som känner igen den här?

Björn

Well-known member
Jag var och handlade bönor hos min favoritrostare, och fick då syn på en mokabryggare han hade som prydnad/utställning som var så förtjusande att jag bara var tvungen att be att få köpa den.

Glad i hågen traskade jag hem med mitt fynd, men glädjen visade sig kortvarig, då bryggare dessvärre läcker. Den läcker bara under tryck, men då sipprar det, som det verkar, vatten någonstans underifrån ut på kokplattan. Förmodligen är skarven mellan bottenplatta och sidostycke inte helt tät.

Mitt bryderi är nu om jag skall lämna den åter, eller försöka få den lagad. Jag är dock fast nu; jag vill ha en sådan tingest, så om jag lämnar tillbaka den vill jag skaffa en någon annanstans. Rostaren hade som sagt bara ett exemplar. Frågan är om någon vet vad det är för tingest? Mitt googlande var fruktlöst. Bilder här:

623678619_0f799693a4.jpg


623678637_9aa60bb161.jpg


623678729_e97edfbbf8.jpg


623678751_15a04434f9_b.jpg


Inskriptionen på undersidan lyder: "Inox [...]" (materialet), "Made in Italy", och en logga, "FPL". Mellan F:et och P:et verkar det stå "LU", fast mindre, "FLU" således.

(Mitt första försök att lägga in bilder i forumet, så berättta gärna om bilderna inte syns.)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Haiiia! Kiai! Us sensei! Osv. :D

(Jag hade det i bakhuvudet, jag har googlat en del efter kaffe... men att det skulle ploppa upp i min första sökning och i den första länken Google gav var rätt kul). :cool:
 

hippokid

Well-known member
Har sett en nästan precis likadan på Designtorget samt Verner&Verner (eller en liknande köksbutik). Kan vara värt att kolla iaf på Designtorget, det var inte så jättelänge sen jag såg en där.
 

Björn

Well-known member
Googlade efter "stovetop espresso": http://fantes.com/espresso_stovetop.htm

Scrolla ner en bit och du kommer att hitta din apparat. :)
Och även en annan rolig leksak strax under den i menyn, med möjlighet till mjölkskumning!

Tack för hjälpen! Jag googlade på FLP, moka, och andra begrepp, men inte stovetop. Tyvärr har deras bryggare en underdel som inte alls är lika snygg som min (i mitt tycke då), men överdelen ter sig identisk. Jag har mejlat Fantes med frågor om tillverkare och om de känner till min koniska bas.

Men som sagt, tack för hjälpen.
 

Björn

Well-known member
Har sett en nästan precis likadan på Designtorget samt Verner&Verner (eller en liknande köksbutik). Kan vara värt att kolla iaf på Designtorget, det var inte så jättelänge sen jag såg en där.

Det kan visa sig svårare än man skulle kunna tro, eftersom jag bor utomlands. Jag kommer dock hem en repa på semester i sommar, så om frågan då ännu inte lösts , skall jag kolla där. Tack för tipset.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp