Ny beställning från Gokaffe! :D

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag har bombat ett par omgångar med min favoritblandning i rostaren igen. Attans vad god den är! :D

Men jämmer och ve när jag fick se att mitt lager av Juncalito börjar ta slut, med det i bakhuvudet läste jag en tråd idag om en beställning från Gokaffe. Den fick agera som en liten påminnelse för mig...

Så surfar man in på Gokaffe bara för att se... att de bara har 4 kilo kvar av Juncaliton! Nu gällde det att vara snabb som ögat, logga in och tjonga iväg en beställning på 9 kilo (det gäller att hålla sig på rätt sida av viktgränserna om man är smart).

Brasiliansk Santos 3
Colombiansk Excelso 1
Dominikansk Republikansk Juncalito 2
Guatemalsk San Lucas Atitlan SHB 1
Indian Monsooned Malabar 2

Jag lämnade kvar 2 kilo av Juncaliton. Någon som vill prova min 4 ESS får lov att lägga vantarna på en slatt bönor innan de tar slut.

4 ESS = 40% Brasilian Santos, 20% Indian Monsoon, 20% Colombian Excelso och 20%
[FONT=&quot]Dominikansk Republikansk Juncalito.

Disclaimer: Jag vet inte om det är bråttom egentligen. Kanske lagerstatus inte stämmer? Kanske har han en container med nya Juncalito som han inte har loggat in på hemsidan än?

Jag kände för att vara på den säkra sidan i alla fall.
:cool:

:coffee:
[/FONT]
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Ehrm, "han" har INTE en container full med Juncalito då årets skörd inte fanns tillgänglig vid senaste inköpet... :)

Tanken är dock, ifall provkoppningarna säger ok, att det ska komma in mer.. Men just nu är det riktigt på uppehällningen då en annan medlem köpte det sista...
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Rättning augusto, satungarna... Ni är två...varav du var den nästsiste... Den andre/siste kan vi inte av kriminaltekniska skäl uppge namnet på... :)
 

Emil

Well-known member
Jag har bombat ett par omgångar med min favoritblandning i rostaren igen. Attans vad god den är! :D

Men jämmer och ve när jag fick se att mitt lager av Juncalito börjar ta slut, med det i bakhuvudet läste jag en tråd idag om en beställning från Gokaffe. Den fick agera som en liten påminnelse för mig...

Så surfar man in på Gokaffe bara för att se... att de bara har 4 kilo kvar av Juncaliton! Nu gällde det att vara snabb som ögat, logga in och tjonga iväg en beställning på 9 kilo (det gäller att hålla sig på rätt sida av viktgränserna om man är smart).

Brasiliansk Santos 3
Colombiansk Excelso 1
Dominikansk Republikansk Juncalito 2
Guatemalsk San Lucas Atitlan SHB 1
Indian Monsooned Malabar 2

Jag lämnade kvar 2 kilo av Juncaliton. Någon som vill prova min 4 ESS får lov att lägga vantarna på en slatt bönor innan de tar slut.

4 ESS = 40% Brasilian Santos, 20% Indian Monsoon, 20% Colombian Excelso och 20%
[FONT=&quot]Dominikansk Republikansk Juncalito.

Disclaimer: Jag vet inte om det är bråttom egentligen. Kanske lagerstatus inte stämmer? Kanske har han en container med nya Juncalito som han inte har loggat in på hemsidan än?

Jag kände för att vara på den säkra sidan i alla fall.
:cool:

:coffee:
[/FONT]



Hur är det med rostingsgraden på denna fina 4 ESS blandning ? Rostar du den färdigblandad eller kör du sorterna var för sig ?
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Man ska alltid rosta var för sig om man nu inte vet att sorterna blir klar samtidigt förståss... Här törs jag nog föregå KG med att säga att sorterna här inte blir färdiga samtidigt varför man inte blandar innan rost...
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag provade av lathet att rosta en gång med färdigblandade bönor... och jag blev riktigt överraskad över hur jämnt det rostades. En jämn och fin färg tycker jag. Efter det har jag alltid kört med för-blandade bönor.

Detta är 250 gram för-blandad 4 ESS:



Rostade till 2:a crack, kanske några sekunder in. Kollar in rök och färg mest, jag misstänker att det kan vara lite svårt med knäppandet eftersom det är så många olika bönor i samtidigt.
 

Emil

Well-known member
Ok lite olika bud med andra ord... ;) jag rostar alltid var böna för sig för att kunna kontrollera varje böna var för sig. Jag skall testa din blandning nästa gång, färdigblandade !
 

augusto

Well-known member
Jag rostar var böna för sig, för att kunna testa flera olika blandningar, i små portioner; förutom att kontrollrra varje böna för sig. :)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Innan man vet om en blandning är bra så är det definitivt en fördel att rosta sorterna för sig. Då har man ju chansen att testa många olika blandningar av bönorna sedan.

Men vet man att en specifik mix är god så tycker jag att man i alla fall ska testa att rosta fördigblandat, fungerar det utan problem så har man gjort det mycket enklare för sig.

Alla blandningar fungerar givetvis inte lika bra att rosta färdigblandade, det beror på vad det är för bönor.
 

arto

Well-known member
Jag tycker att jag får jämn färg trots jar rostar allt förblandat. Däremot kan ju smaken bli lite si och så då :)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag tycker att jag får jämn färg trots jar rostar allt förblandat. Däremot kan ju smaken bli lite si och så då :)

Hmmm, intressant. Vid tillfälle borde man väl köra en förblandad och sedan rosta alla sorterna för sig och blanda efteråt. Bara för att jämföra och se vad som händer.

Trist att man inte har hur mycket tid som helst... och alla bönor ska ju helst kunna drickas upp innan de blir gamla ochså...
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag tar för givet att det var menat som ett skämt. :)
Fast kanske med en lite väl arg smiley... en ;) eller :) hade gett en trevligare "ton" till det hela.

:coffee:
 

arto

Well-known member
Hmmm, intressant. Vid tillfälle borde man väl köra en förblandad och sedan rosta alla sorterna för sig och blanda efteråt. Bara för att jämföra och se vad som händer.

Trist att man inte har hur mycket tid som helst... och alla bönor ska ju helst kunna drickas upp innan de blir gamla ochså...

Tycker inte att det alltid blir konstiga smaker med förblandat :) Men ibland, t.ex, en Brasse med hög andel Kenya som rostas ihop till den optimala Brasse-nivån tycker jag är lite för syyyr :) Och rostas den mer som en espresso-Kenya-blandning så blir Brassen jätte-asksmakande. Men ändå så ser båda varianterna jämnbruna ut.

Det är ett fall som jag har konkret upplevt. Men jag gjorde ingenting åt det. Drack syr-kaffe i nån vecka. Men det blev gott när man väl vande sig.
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp