A package was recieved...

Lassekongo

www.gokaffe.se
Så, paketet mottaget och installerat! Brydde mig inte om några bilder, det känns så ... värdelöst ... i jämförelse med alla (andras) värstinginköp av kvarnar som maler 1 kg kaffe på typ 10 s, för att inte tala om dessa skåningar...*sjukt avundsjuk* ...

Jag har inte monterat in pid:en i maskinen och jag vet inte om jag kommer att göra det pga främst två orsaker:
1. Utrymme, trångt framtil i bryggaren. Antagligen måste man montera displayen lodrätt, dvs 90 grader "fel" för att den ska rymmas på den smala framsidan av bryggaren.
2. Värmeproblem. Elektroniken ska inte vara varmare än 50 grader. Går naturligtvis att lösa genom att skärma av elekroniken från kokaren, isolera kokaren med armaflex samt ta upp ventilationshål i maskinhöljet.

Men just nu känns det som att det är lite för många osäkra parametrar att bolla med. Sedan vill man ju att det ska bli snyggt också även om det inte är särskilt snyggt nu med pid:en i en låda på bryggaren à la hemmalabb...

Nåja, tog premiären nu i morse. Fick till en, i mitt tycke, perfekt dubbel. Närmare 20 än 25 s extrahering. God komplex botten med lite sötma och någon annan fräshare smak som jag inte riktigt kan pricka in, men det är lite citrusliknande, dock inte surt eller särskilt syrligt utan en angenäm fräshhet mera... Det är ju ändå en centralamerikan (Guatemala San Lucas Atitlan) så det ska ju vara lite friskt... Tempen på PID:en var 100 grader och jag vet att det är olika mellan Classicen och Silvian då tempsensorerna sitter på lite olika ställen. Jag gissar att 100 grader är en bra temp att utgå från.
 

RuneL

Well-known member
Det lyder jo helt perfekt! Grattis til endnu en god PID installation!
Hvor har du placeret sensoren, og hvordan går det med trimning af P,I og D parametrene?
Min er meget lang tid om at varme op fra den er helt kold. Selveom temperaturen er måske kun 30 grader kører den med en dutycycle på ca. 20%.
Men å det andra hållet så er den meget stabil når den er i nærheden af setpunktet.
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Jag har fabriksinställningarna på parametrarna och det verkar hittills stämma rätt bra för min maskin. Jag har ju inte testat så mycket ännu men den går ganska snabbt upp i temperatur, oscillerar inte utan når 100 grader stabilt och fint. Jag gissar att den når temperaturen på mellan 5-10 minuter från kallstart. Sensorn sitter mycket bra till i originalstället för sensorn. Den reagerar snabbt på temperaturförändringar. Såg att temperaturen föll när jag bryggde espresson imorse, tror den var nedåt en sisådär 95 grader då det var klart.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp